Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
Hej!
Har precis införskaffat en 2,4d från 2010.
Tyvärr har bilen inget drag och jag håller nu på att kolla upp olika alternativ.
Då original demonterbart drag kostar 9500 och inte är helt osynligt när det är demonterbart så har jag funderat på Westfalia i stället.
Detta monteras bl.a. av "Drakkulan" och har en modellanpassad elsats. Är det någon här som har detta drag på sin V70 och kan tala om, om man får med alla funktioner som finns i ett originaldtag från Volvo?
Elsatsen skall ha en modellanpassad mjukvara nedladdad men jag är ändå orolig att t.ex backsensorer inte kopplas ur automatiskt mm.
Är det någon som har anlitat "Dragkulan" och vet om han gör ett bra jobb?
av Rådlös
Ingen erfarenhet av "Dragkulan", men eftersom det till ganska nyligen var så att eftermontering av drag var besiktningspliktiga, så tvivlar jag på att det fanns så många fuskare inom branschen.
Det var ju så att en verkstad fick montera och i dom medföljande pappren stämpla och skriva under att draget hade monterats efter givna föreskrifter. Sedan följde besiktning. Låt vara att dåvarande Svensk Bilprovning var mer intresserad av papper och stämpel än av själva draget. Men det kan ju ha varit tillfälligheter. Någon annan kan ha upplevt raka motsatsen.
Hursomhelst, tidigare var det tämligen litet utrymme för oseriösa firmor på grund av att dom fick stå för vad dom hade gjort.
av Lövet
Dragkulan (Lasse Persson) är en välkänd herre i BMW kretsar (där originalkrokar är svindyra) och alla har gott att säga. Finns nog 20-30 positiva referenser i alla fall om du söker på autopower.se
Användarvisningsbild
av RWD
Jo, jag har läst om honom på AP och förstått att han är seriös och har mycket erfarenhet av montering på BMW och andra tyska märken. Undrar nu om han har gjort lika bra jobb åt Volvoägare?
Men framförallt om det blir lika bra som original funktionmässigt?
Vet att Westfalia gör bra drag då jag hade det på min tidigare BMW.
av Lövet
Det blir säkert precis lika bra. Ser ingen anledning till att det skulle vara sämre. Volvos originaldrag är ju inget speciellt och dessutom väldigt fult med sin stora synliga kåpa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tror det var mer den elektriska funktionen som efterfrågades. Att draget gör just det, drar, tror jag inte någon tvivlade på. Är det Westfalias drag som kräver att man förstör/demonterar den bakre krockbalken?
Användarvisningsbild
av RWD
Precis, det elektriska är det jag är tveksam till. Läste att någon hade monterat originalelsatsen till Westfalia. Kanske kunde vara ett alternativ. Blir väl lite dyrare dock.
Ja det stämmer att man måste kapa i krockbalken eller ta bort den. Har ingen aning om det har någon betydelse. Enligt Lasse så sätter man ju dit en mycket kraftigare balk i och med dragkroken. Vet inte om man kan resonera så enkelt dock. Krockbalken kan ju ha andra energiupptagande egenskaper också. Men de försvinner väl om man sätter dit en dragkroksbalk i vilket fall.
Användarvisningsbild
av SvenB
RWD skrev:Precis, det elektriska är det jag är tveksam till. Läste att någon hade monterat originalelsatsen till Westfalia. Kanske kunde vara ett alternativ. Blir väl lite dyrare dock.
Ja det stämmer att man måste kapa i krockbalken eller ta bort den.
Stämmer det med den nya "besiktningsfria" godkännandet också, att ta bort krockbalken? Att bara sätt "strömtjyvar" på befintliga kablar för släpvagnselen skulle jag avråda från. Då måste du avaktivera backsensorerna manuellt varje gång du vill backa, bland annat.
Användarvisningsbild
av RWD
Inga "strömtjyvar" görs, utan en förprogramerad box kopplas in i samma modul som original. Men i originalsatsen skall ju mjukvara laddas ner i bilen också.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]