Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Läst mycket om att senaste automatlådan ska vara så märkbart bättre. Men när jag googlar så tycks jag inte hitta vilket år detta var.
Var det 2010 ihop med 205hk motorn?

Bonusfråga:
Vad gör 205hk motorn bränslesnålare? Ifall man polestar-optimerar en svagare modell så att den blir 205hk.
Men jag anar att även om man får dom 205 genom chippning, så blir det inte samma sak som en äkta?
- Det är den lägre förbrukningen jag önskar. Nyare D5 ska ju ha både effekt och lägre förbrukning.
Senast redigerad av 1 Rumpnisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vill påstå att det inte finns någon ny. Min MY09 låda upplever jag beter sig likadant som en MY14 låda.
av Mwi
Diesel motorerna blev helt uppdaterade/nya till årsmodell 2010, 2,4D och D5 fram till 2009 är helt andra motorer jämfört med de som kom till årsmodell 2010. Ökad effekt, lägre förbrukning och lägre skatt blev det. Automaterna tror jag inte det har hänt något med, troligtvis bara lite ändringar i programvaran.
Användarvisningsbild
av Momentum
Vid någon given produktionsvecka då man byggde MY11 så byttes växellådan till den omarbetade versionen, som är helt omarbetat, snabbare ventilpaket, bättre torisionsdämpning, lättare, och andra kullager osv osv
Om det blev bättre eller sämre kan man disskutera, många upplever dålig växlingskvalite på de nya, med ryckiga nerväxlingar
av Rumpnisse
Hur är det i nya bilar idag.

Säg att jag köper en 2008 2.4D slö och törsig ... Kan jag kasta i en pigg och snål 2010 D5 i den då?
Eller är det så mycket el och grejer som ska lyckas kopplas så det är helt omöjligt?

Och samma sak där. Om jag får tag på en 8steg automat.. Är det bara att byta?
Med tanke på helbilsgodkännandena så är det för det första olagligt, såvitt jag vet.
För det andra finns förstås den konfigurationen inte upplagd hos Volvo, så det lär vara omöjligt att få till en programvara som fungerar i bilen.
av osla
205 hk har väl dubbelturbo, och polestar chippa en 2,4D eller d5 185hk blir nog inte samma sak. 205hk borde gå jämnare i hela registret då den har dubbelturbo

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]