Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Att man följer serviceintervallen t ex "3000 mil eller 1 år vilket inträffar först" så länge bilen är under garanti och ev maskinskadeförsäkring kan jag förstå men hur gör ni senare när bilen rullat ett bra tag.
Låt säga du kör 1500 mil per år - väntar du då tills du kört 3000 mil även om det tar 2 år och du då överskridit tidsrekommendationen och borde varit inne med bilen på service efter 1 år (1500 mil)?
Hur noga är det där med "vilket inträffar först"?

Själv kör jag såpass mycket per år att jag aldrig servat enligt tidsregeln utan alltid enligt milregeln (de bilar jag haft har aldrig haft längre än 2000 mil serviceintervall).
Velar lite mellan en nyare V70 DRIVe/D2 eller D3, de har 2000 resp 3000 mil serviceintervall.

/Bo
Fortsätter alltid efter rekommendationen.
Ett år för olja och filter är max oavsett hur långt man kör anser jag.
Finns flera märken som har problem med bilar som servats med två års intervall, audi är ett av märkena som har bekymmer med sina motorer på grund av det.
Användarvisningsbild
av bem
Det är inte för att snåla jag undrar utan bara av nyfikenhet.
Vad är anledningen att man just har 1 år som serviceintervall om man inte hinner köra milen under året?
Dagens motorolja håller väl längre än 1 år? Har det med vinterkörningen att göra att det påverkar oljan til det sämre?

/Bo
Det är ju så att stämplarna i serviceboken är värdefulla om man skall byta in bilen. Även om garantin är avslutad för länge sedan. Jag har haft leasingbil en tid. Sedan bestämde sig firman för att avsluta leasingen. Det var väl inte ekonomiskt hållbart? Dom - vi, ett 25-tal resemontörer, som ville fick lösa in bilarna till ett marknadspris. Man fick alltså åka till en auktoriserad Volvohandlare och han värderade den utifrån sina erfarenheter och referenser.
När jag körde in bilen var det första bilhandlaren sa innan han överhuvudtaget hade vidrört bilen: "Var är serviceboken?"
Nu var ju inte det något problem för boken var ju stämplad i sedvanlig ordning.
Så har jag en annan historia också. Den är äldre, men likafullt sann.
På sjuttiotalet köpte jag en bil av en jobbarkompis, en Peuguot 404 bensin. Årsmodell tror jag 1967, eller något liknande. Den hade gått ungefär 16 000 mil. (Det var mycket på den tiden. Dom flesta bilarnas vägmätarte gick bara upp till 10 000 mil. Det säger lite grand) Det var en vardagsbil för mig. På den tiden var det brukligt att kolla oljan i samband med att man tankade. Det märkliga med den här bilen var att den drog ingen olja. Alltid samma nivå på oljestickan. Efter ett halvår kändes det nästan som om något var fel, så jag frågade den här jobbarkompisen om det skulle vara så? Den dar ju ingen olja! "Nej, jag vet det, men det ville jag inte säga i köpeförhandlingarna, för då hade jag inte blivit trodd!"
Han berättade då att på sitt förra jobb på en mekanisk verkstad som renoverade motorer, hade han kunnat köpa olja och oljefilter till förmånlig personalrabatt. Därför hade han bytt olja väldigt ofta. Kanske någon skulle tycka för ofta. Men det resulterade alltså i en motor som i det avseendet var i väldigt gott skick.
Att bilen i sig själv rostade bort är en annan historia.
Personalrabatt kan vi förklara för yngre läsare att det var något som förekom i firmor som drev handel med något. Var det då något man ville köpa så fick man det billigare. Även om man visste att den egna firman hade kontakter med en annan firma så gick det ibland att utnyttja det om någon produkt var intressant. Jag har varit med om det i ett flertal fall. Personalrabatt är i dag skattepliktigt, som en löneförmån och har därför säkert försvunnit.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Bem: Jag vet inte till 100% hur vintern påverkar, men jag har varit båtägare. Där gällde att vid höstupptagningen så byter man olja och filter först. Alla båthandböcker och goda råd på forum etc. etc. säger att oljan innehåller ju syror och andra frätande ämnen som har bildats under sommarens båtfärder. Och det är inte bara dieselmotorer om bildar syror, säger böckerna. Men dom kanske är värre än bensinmotorerna? Så när båten skall stå still ett ½-år så vill man ha en ren och frisk olja i motorn.
Det är säkert samma tanke med en bilmotor. Den står ju inte still som en båtmotor, men får i stället jobba under mycket värre förhållanden med många minusgrader etc. etc. Då är det säkert ett plus om oljan är någorlunda ren och fräsch.
Kör du mycket och har bilen länge så blir stämpeln dyr okristligt dyr. Oljan skall bytas för att den har varit med om en klimatcykel med allt vad det innebär.
Det är som med kallningar de behöver bytas snabbare efter en torsdag, Lördag än efter en söndag :D
Användarvisningsbild
av bem
Visst, hellre byta olja i motorn lite oftare. Motorn håller förhoppningsvis lite längre då.
Men jag har ändå lite svårt att få in i min skalle att dagens helsyntetiska super duper oljor ändå inte skulle kunna göra jobbet bra även om tiden blir lite längre, milen skulle ju ändå bli samma hela tiden t e x 2000 mil eller 3000 mil.
Men det är ju annat man gör vid service också så det är ju inte bara att ta hänsyn till motoroljan vid alla service.
Jo det där men byte av olja i drev och motorn på en båtmotor inför vinterförvaringen vet jag (har båt själv sen 10 år).
Men det är ju för att motorn dels skall stå orörd under vintern och använd olja skyddar inte lika bra mot korrossion m m dels vill men ej riskera att vatten finns kvar i t ex drevet (om man fått in det) för det kan då frostspränga drevet vid minusgrader i värsta fall. Har man bytt oljan ser man om det är vatten i drevet.

/Bo
Läste en artickel om motorolja av min motorguru Janne Hellinge från Skoghall med Rubriken "motorolja inte vilken smörja som helst" den va införd i "MC tidningen MCM" för ett antal år sedan och den behandlade motoroljans olika uppgifter.
Janne (som numera jobbar som ombudsman på Unionen Värmland) hjälpte mig med en fullständigt makalös trimning av en HD och där om någonstans så ställs det krav på motorolja kan jag lova och jag har följt hans rekommendationer med gott resultat så byt olja MINST en ggr om året.
Varför snöar alla in på oljebyte när man pratar om service. En service innehåller ju en massa annat lulllull. Jag ser frågan så här: byter du olja och filter själv varje år och lämnar in bilen varannat år för all den koll de gör? Eller gör du den själv också och helt enkelt struntar i verkstaden?

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]