Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en MY12 d3 manuell som vid uppväxling från 4:ans växel till 6:ans så hamlar man i ett mellanläge och blir tvungen att gå upp till 5:ans växel för att kunna lägga i 6:an. Detta ser inte alltid men ofta har en MY10 och har haft en annan MY10 med samma låda så jag vet hur det skall vara.
Har nybilsgaranti så det är ju bara att lämna in den men undrar vad ni andra på forumet har för idéer.
Låter betryggande att man är ensam om problemet..
av Cox
Knirrar och knarrar det när du växlar ?
Upplevde liknade själv på min manuella men växel 4 till 6:an.
Vart bättre när jag tog bort luftburken och smörjde upp virar och länkage
Nej inget annat än att då jag går upp i växlingen ex 1-2-4-6 så blir det ett motstånd när jag skall gå mellan 4 och 6 om jag inte går över till 5 innan. möjligen om jag tar i att jag kan tvinga i växeln men det har jag av naturliga skäl inte testat. Skulle kunna tänka mig att det är ngt fel med växelväljaren alt ngn del som sitter fel/eller inte fast.
Inga akustiska fenomen.

Ps Cox Kl 0440 klev jag ur sängen för mitt förmiddagsskift in på muggen sen ner till köket greppade nyckelknippan och tryckte en ggr på "Lampa" och 2 ggr på "lås", när jag huttrade ut och hämtade tidningarna så hörde jag MY10a:ns oljebrännare huttra igång till ryssmössornas stora förtjusning :wink: Funkar Fiiint
av Cox
Skulle mycket väl kunna vara att kablage med tillbehör behöver få sig en omgång med smörja, låter lite så faktiskt.
Angående ryssmössorna, så fick även jag besök av dessa i morse, jagade bort dom med piasavakvasten
en kom undan men återfanns bakom soptunnan en kvart senare :-)
apersson850 skrev:Har du sexväxlat för att bara använda fyra?
Eko Driving... För du menar väl inte att du växlar 1-2-3-4-5-6 6-5-4-3-2-1
För fan Persson
Jaså, en till som har gått på den finten. Det är väl ingen som inbillar sig att biltillverkarna lägger ner miljoner, kanske miljarder, på att utveckla automatlådor med allt fler växelsteg, om det inte vore en fördel att byta växel stup i kvarten? Åtta steg är vanligt numera, bara för att man ska kunna låta motorn gå på effektivaste varvtalet så mycket som möjligt. Att det är en fördel att köra likadant med en manuell låda är självklart för alla, utom några ekodrivingprofeter, som fått för sig att man ska accelerera mer än nödvändigt och köra på för låg växel längre än nödvändigt. Den som till äventyrs inte begriper hur dumt det är själv kan ju prova. Nästan alla bilar har ju färddator idag, så det är bara att jämföra.
Det har jag själv gjort, bara för att ta reda på om det var jag eller ekodrivingprofeterna som var dumma i huvudet.
Färddatorn gav klart besked när jag jämförde körstilarna, och det är inte jag som är dum. Inte när det gäller det, i alla fall.
Idag så skulle du inte få körkort med det resonemanget.
Remjohan nästa?

Nöjer mig iaf inte med en låda som styr hur jag skall växla, tror att jag har en hyfsad bild över vilken växel jag skall använda.

Jo jag har haft en remjohan

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]