Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Kan någon förklara för mig varför min T4 med Poweshift får hjulspinn så mycket lättare än min gamla 2,4T med geartronic?

Jag gissar att det har med dubbelkopplingslåda med slir vs riktig automat med momentomvandlare och lockup? Är det så? Går det i så fall att förklara för mig "like Im a 5 year old" vad det beror på?
Användarvisningsbild
av gooose
Detta är inget som direkt har med lådan att göra
och det är fler saker som gör att ett hjul spinner

alla däck är bäst på 1 sak medans dom är bra på resten av egenskaperna
Det däck du hade på din gamla bil kanske hade bättre grepp medans det på din nya garanterat har lägre rullmotstånd vilket gör att det har en annan friktion óch släpper lättare Dom flesta nya bilar idag säljs med "eco" däck med lågt rullmotstånd

Effekt kurvan på motorns vridmoment ligger med mer kraft tidigare/vid lägre varvtal
1,6 motorn liten snabbare gas respons än den större 2,5 liters motorn i jämförelse mellan dessa 2 motorer
En automat låda Slirar i oljan och är inte så"snabb eller hur man skall förklara det i kraftöverföringen jämfört med dubbelkopplingslådan är mer som en manuell låda som växlar automatiskt mer mekanisk överföring av kraften mer

Du kanske kör denna nya bil lite hårdare då den är fastare/hårdare i chassiet än din gamla bil vilket bjuder in till lite mer aktiv körning och Du ger mer gaspådrag

Ja som du förstår kan orsakerna vara oändliga
Hoppas att du förstår vad jag försöker förklara med detta Svammel

//Gooose
av poan
Hej

Naturligtvis har det med lådan att göra!! Att påstå något annat är rent nonsens och bygger på gravt bristande insikt.
Det är betydande skillnader, dubbelkopplingslådan är att jämföra med en klassisk manuell i detta avseende ( dvs fast ingrepp). Googla och läs på.

P-O
av Calvin
Jag tror att det till stor del beror på lådan. Den power shift jag kört några gånger har väldigt snabbt ingrepp vi start. Jämför med att släppa upp kopplingspedalen snabbt på en manuellt växlad bil.

De övriga faktorerna som gooose nämde påverkar också, så det kan vara en annan orsak.
Användarvisningsbild
av Guru
Förrutom skillnader i växellådan är det inte otänkbart att man mappat pedalerna olika. Skulle tro att tex. 25% på pedalen ger större öppning på gasspjället i 1,6l T4 jämfört med gamla 2,4T. Aggresiv pedalmapp kompenserar lite för mindre motor.
av mattish
poan skrev:Hej igen.

De övriga faktorer som Goose tar upp är bara gissningar/spekulationer och har ingen grund i trådskaparens basinformation.
P-O
Bitter? :roll:

Jag vill påstå att det har med motorn att göra också!

Förklara annars för mig att jag jublar varje gång jag lyckas med hjulspinn på med min powershift....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart lådan måste påverka.,,,,,,

Det är väl därför folk som gillar manuella lådor också gillar powershift lådor då de har ett distinkt ingrepp och fullständigt saknar det ned sega slirande inkopplingen som olje-converten ger.

Automatåkare däremot brukar ju inte gilla powershift eftersom de ar vana vid komforten hos en vanlig automat där konverten suddar ut växlingarna....
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag är rätt säker på att det beror på växellådan. Vad är det som sker annorlunda i powershiftlådan jämfört med geartronic när man gasar från stillastående? Vilka är de mekaniska orsakerna till det mer direkta ingreppet i poweshiftlådan? Känslan är ju att mer kraft går snabbare till hjulen av motsvarande pedaltryckning. Att snabbt sticka in i en rondell eller liknande utan hjulspinn upplever jag som svårare med poweshift än geartronic.
av poan
mattish skrev:
poan skrev:Hej igen.

De övriga faktorer som Goose tar upp är bara gissningar/spekulationer och har ingen grund i trådskaparens basinformation.
P-O
Bitter? :roll:

Jag vill påstå att det har med motorn att göra också!

Förklara annars för mig att jag jublar varje gång jag lyckas med hjulspinn på med min powershift....
Visst måste man ha en motoroxå.

P-O

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]