Mabuse skrev:bybon skrev:
blev nog lite OT det här, förlåt!
Och inte så lite fördomsfullt heller... :shock:
allt e inte fördommar!!
bygger mycket på MINA erfarenheter också!
och ok motorn kanske går att få att gå snålt i RÄTT bil!
men som jämförelse kan jag ta mina LR Discovery
med 2000 kg släp automatlåda konstant fyrhjulsdrift stela axlar LÅG utväxling (toppar typ 160 om man törs) aerodynamik som en gammal ladugård
vid 110km/h som march fart så drog dom ca 1,2l /mil och ca 0,9 utan släp med frun bakom kringlan
volvon vill ha 1,4 med släp o ibland lite till!
men "bara" 0,8 utan
outlandern var jämförbar med volvon MEN käkade växelådor :( (samma låda o snarlik programering som volvos poweshiftlåda)
min fullastade MB vito (3000kg) med samma släp vill ha 1,1 i 110km/h (115cdi manuell) men den e faan trött då!
i min värld så har volvon typ 3ggr så bra förutsättningar att dra lite jämfört med LR.
fast egentligen så är det bara ytterligare ett bevis för att volvon inte är byggd för att dra tungt oavsett om det är bra eller dåligt väglag.
kan väl också nämna att om jag sänker farten med släp till 90 så drar den 1 l /mil med släp,men tyvärr så är jag lite rastlös av mig och inte sitter still längre än nödvändigt :D
jag tycker faktiskt om Frugans volvo, den e snygg,skön och kul att köra,säker e den också
och frun tycker om den!
det räcker mycket långt
det enda den inte är så är det manlig då måste man ha en Land Rover