Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bybon skrev:...enda nackdelen med motorn som jag ser det är att den verkligen gillar soppa!!
Där håller jag inte alls med. Lägg i D5:an i en V70 manuell så har du en rymlig fraktare av rang som lastar massor. Med 215 hästar och ett brottarvrid på 420 Nm så går det undan, Ändå kan man åka på under halvlitern om man kör lite vettigt, t.o.m ännu lägre. Finns ingen annan bil på marknaden som gör det jobbet nämnvärt bättre. BMW 520 tex är ju lite snålare men tappar ju 30 hk och massor av bottenvrid.

Men montera ihop D5 motorn med världens mest ineffektiva automatlåda, lägg in den i en Volvo SUV, Tex XC60 med luftmotstånd som en finlandsfärja och toppa det hela med SUVens superlåga slutväxel och AWD så motorn får tokvarva på motorväg och långkörning och vips går det åt massor med bränsle, men det är ju inte D5ans fel, då hade den ju aldrig gått så supersnålt i en V70 med manuell låda.
D5 manuell är den bästa kombinationen av låg bränsleförbrukning och bra effekt, den går att köra riktigt snålt med den inbjuder inte till det precis. ;)

Teknikens Värld har gjort ett test mellan 4:an och 5:ans awd dom måste snokat lite i denna tråd då dom säger att det diskuterats flitigt i bloggosvären, och då menar dom nog i denna tråd. Eller kanske Volvo läst detta och sagt till Teknikens Värld att dom ska göra ett sådant test och säga att 5:an är lika bra.

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10 ... -haldex-4/
simonhalmstad skrev:D5 manuell är den bästa kombinationen av låg bränsleförbrukning och bra effekt, den går att köra riktigt snålt med den inbjuder inte till det precis. ;)

Teknikens Värld har gjort ett test mellan 4:an och 5:ans awd dom måste snokat lite i denna tråd då dom säger att det diskuterats flitigt i bloggosvären, och då menar dom nog i denna tråd. Eller kanske Volvo läst detta och sagt till Teknikens Värld att dom ska göra ett sådant test och säga att 5:an är lika bra.

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10 ... -haldex-4/
Det klippet har vi fördömt tidigare i tråden. Dom som kom på att det testet skulle göras har ingen aning vad som är problemet. Nötter!
Mabuse skrev:
bybon skrev: blev nog lite OT det här, förlåt!
Och inte så lite fördomsfullt heller... :shock:
allt e inte fördommar!!
bygger mycket på MINA erfarenheter också!
och ok motorn kanske går att få att gå snålt i RÄTT bil!

men som jämförelse kan jag ta mina LR Discovery
med 2000 kg släp automatlåda konstant fyrhjulsdrift stela axlar LÅG utväxling (toppar typ 160 om man törs) aerodynamik som en gammal ladugård
vid 110km/h som march fart så drog dom ca 1,2l /mil och ca 0,9 utan släp med frun bakom kringlan

volvon vill ha 1,4 med släp o ibland lite till!
men "bara" 0,8 utan

outlandern var jämförbar med volvon MEN käkade växelådor :( (samma låda o snarlik programering som volvos poweshiftlåda)

min fullastade MB vito (3000kg) med samma släp vill ha 1,1 i 110km/h (115cdi manuell) men den e faan trött då!

i min värld så har volvon typ 3ggr så bra förutsättningar att dra lite jämfört med LR.
fast egentligen så är det bara ytterligare ett bevis för att volvon inte är byggd för att dra tungt oavsett om det är bra eller dåligt väglag.

kan väl också nämna att om jag sänker farten med släp till 90 så drar den 1 l /mil med släp,men tyvärr så är jag lite rastlös av mig och inte sitter still längre än nödvändigt :D

jag tycker faktiskt om Frugans volvo, den e snygg,skön och kul att köra,säker e den också
och frun tycker om den!
det räcker mycket långt

det enda den inte är så är det manlig då måste man ha en Land Rover
bybon skrev:
Mabuse skrev:
bybon skrev: blev nog lite OT det här, förlåt!
Och inte så lite fördomsfullt heller... :shock:

volvon vill ha 1,4 med släp o ibland lite till!
men "bara" 0,8 utan
Vad är det för släp och vilken fart i så fall? Har klarat mig på runt 1,2 med en XC60 D5 och min nuvarande XC60 T6 klarar sig på 1,5 med dryga 2000 kg husvagn bakom.
VolvoB20 skrev:
bybon skrev:...enda nackdelen med motorn som jag ser det är att den verkligen gillar soppa!!
Där håller jag inte alls med. Lägg i D5:an i en V70 manuell så har du en rymlig fraktare av rang som lastar massor. Med 215 hästar och ett brottarvrid på 420 Nm så går det undan, Ändå kan man åka på under halvlitern om man kör lite vettigt, t.o.m ännu lägre. Finns ingen annan bil på marknaden som gör det jobbet nämnvärt bättre. BMW 520 tex är ju lite snålare men tappar ju 30 hk och massor av bottenvrid.

Men montera ihop D5 motorn med världens mest ineffektiva automatlåda, lägg in den i en Volvo SUV, Tex XC60 med luftmotstånd som en finlandsfärja och toppa det hela med SUVens superlåga slutväxel och AWD så motorn får tokvarva på motorväg och långkörning och vips går det åt massor med bränsle, men det är ju inte D5ans fel, då hade den ju aldrig gått så supersnålt i en V70 med manuell låda.
Det är ju bara att kolla EU-mix på XC70 D4/D5 AWD man resp. aut - den med aut drar 21% mer! Vet ingen annan bil där det skiljer så mycket längre!
Per
Undrar om det skiljer 21 procent i verkligheten också, för inte drar en XC60 D5 AWD Manuell 0,53l milen det är ju bara glädjesiffror. Kanske svårare för Volvo att fixa till Eu-mixen med automatlådorna.
Det beror såklart på körmönster men är slutväxel kortare på aut så att den varvar mer i motorvägsfart kommer den ju ofelbart att dra mer soppa. Kan den däremot varva likvärdigt eller lägre borde den gå ungefär lika snålt med låst lockup om inte AW har tabbat sig och helt enkelt gjort en kass låda med alldeles för höga förluster.
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 130

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]

Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]