Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är ny på sidan. Har med stort intresse läst hela tråden, och jag måste säga att jag är förbryllad av denna läsning.
Har kört Volvo i alla år, och visst har även solen sina fläckar. Men över lag har jag alltid varit mycket nöjd.

Kör idag en XC70 AWD D5 Summum aut MY10, som nog är den bästa hittills. Men det är snart dags att byta den till en ny...
Motorn är bra, automatlådan sådär - men AWD:n har aldrig svikit!

Nya Haldex 5 låter inte alls som någon höjdare, och jag känner igen mig i beskrivningen från B20. Min fråga är, hur hänger Haldex 5 ihop med Volvo:s säkerhetstänk? Om systemet är så inkonsekvent som jag får uppfattningen av när jag läser i tråden, då kan det ju resultera i direkt livsfarliga situationer? Och om svaret är att man ska köra bilen som en FWD, varför då betala mer kostnaden för en AWD?

Tills i natt var jag helt övertygad om att min nya bil skulle vara en XC60 D5 Summum AWD trots gammal motor och drivlina. Men just med anledning av AWD:n. Men nu är jag inte alls övertygad längre. Har jag dragit förhastade slutsatser?
det beror på hur du kör :D
kör du som folk gör mest så anser jag inte att det är någe problem
men drar du tungt eller kör aggresivt så är den lite lynnig!
jag tycker inte om den med tungt släp(2000KG) efter, i DÅLIGT väglag och mycket motlut.då är den hemsk!!
men tycker nog att den sköter sig skapligt i övrigt.
möjligen att den vid total blixthalka behöver köras konsekvent men vilken bil behöver inte det?!?!?!
Jag kör nog som folk gör mest. Det är båda stad, landsväg och motorväg.
Med MY10 gen 4 känner jag bilen och jag vet hur bilen reagerar i olika situationer.
Jag har ingen erfarenhet av andra system, tex Torsen eller X-drive.
Jämförelsevis, är de som Haldex 4 eller Haldex 5?
Föresten vad ska du åka istället om det inte blir en volvo??
Dkw spånkorg kan man ju inte åka! (Audi)
inte rinkeby amazon heller! (Bmw)
värmepumpsbilarna gör dig olycklig! (Mitsobashi Ähhhh!!!)
tysk kvalitetsvagn säljs med öronproppar som std, utrustning nu för tiden! ( Mercedes)
då är det koreanerna och LR Kvar
korean kan man åka om man har MYCKET pengar!
LR kräver att man har viss sympati med det brittiska folket och deras tekniska lösningar samt att man accepterar deras små egenhter! (lite som Volvo Alltså!!!)
dom har ju dessutom haft samma ägare längre tillbaka!
blev nog lite OT det här, förlåt!
Land Rover har alltid funnits med som alternativ (finns ju bara en riktig) = Defender. Men då är det en helt annan jämförelse som gäller :D
Min fråga var egentligen mer pålitligheten i själva systemet, och huruvida x-drive / torsen kan jämföras med Haldex 4 eller 5, tex när det gäller responstid.
cinnek skrev:Land Rover har alltid funnits med som alternativ (finns ju bara en riktig) = Defender. Men då är det en helt annan jämförelse som gäller :D
Min fråga var egentligen mer pålitligheten i själva systemet, och huruvida x-drive / torsen kan jämföras med Haldex 4 eller 5, tex när det gäller responstid.
Fetmarkerad finns snart inte längre och kan absolut inte jämföras med en XC70. En disco4 däremot....
cinnek skrev: Nya Haldex 5 låter inte alls som någon höjdare, och jag känner igen mig i beskrivningen från B20. Min fråga är, hur hänger Haldex 5 ihop med Volvo:s säkerhetstänk? Om systemet är så inkonsekvent som jag får uppfattningen av när jag läser i tråden, då kan det ju resultera i direkt livsfarliga situationer? Och om svaret är att man ska köra bilen som en FWD, varför då betala mer kostnaden för en AWD?
Haldex Gen 5 är inte osäkrare än Gen 4.

När Gen 5 är slö och inte hinner med att driva så går ju bara DSTC och antispinn in i stället. Enda skillnaden är att bilen bromsar in lite och motorn stryps ett tag innan drivningen kommer igång.

Istället för ett "älg-kliv" iväg som man får med Gen 4 så blir det en långsammare start, och när man gör ett filbyte i moddsträngen så saktar Gen 5 av lite och bilen kan sacka och slingra lite när DSTC bromsar lite, Gen 4 accar ju genom moddsträngen lite som en raket.

Men att det skulle vara någon säkerhetsrisk kan jag inte alls tänka mig.
cinnek skrev:Då är det i slutändan frågan om Volvos ålderstigna motor tillsammans med en halv bra automatlåda och nedgraderade AWD är värt att satsa på.
bara för att motorn är gammal så betyder det ju inte att den är dålig, allt var ju bättre förr :wink:
den må va gammal i grunden men helt upp to date med konkurenterna (bi turbo o liknandea)
jag tror mer på 2,4 liter än 2 liter när man ska dra tex.
om inte min hade varit hyffsat ny idag skulle jag köpt den sista med stora motorn!
enda nackdelen med motorn som jag ser det är att den verkligen gillar soppa!!
men det har ju alla volvo gjort i alla tider så det kommer säkert den nya att göra också
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 130
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]