Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ibland när jag lägger i "D" så upplever jag det som om växeln slås i för hårt, nästan som om man hade
gasepedalen delvis nedtryckt. Det känns som det kommer från bakaxeln, kan det ha göra med Haldexkopplingen?
Bilen är en Xc70-11..
Hej!
jag köpte en xc60 awd D4 my13
i augusti 2012!
efter att ha stått emot frun i 13år så kröp (observerea kröp!!!)jag till korset och köpte en röd volvo!
vi har åkt land rover, toyota , kia, mitsubischie (hur faan stavar man till det?)men mest land rover!
Volvon är toppen! frun gillar den skarp och det är bra!
MEN den e faaan inte fyrhjulsdriven!!!
bakhjulen är ju för faan bara där som medhjälp
drar man tungt i högt tempo i dåligt väglag så söker framändan fäste höger vänster höger vänster hela tiden
när lådan växlar ner sticker den åt nått håll med framänden
ska man dra loss någe tungt står bakhjulen bara och rycker som pitten på en tonåring som sett sin första nakna buske!
(en gång fick jag ta hjälp av en subaru jag ryyyser fortfarande vid tanken!)

nu har jag läst här på forumet att gen 5 av haldex tydligen ska vara så !
men jag tycker det känns fel!!
verkstaden säger att den e bra(jag tror dom ljuger)
volvo säger att gen 5 inte är gen 4 men dom säger inte vilken som är bäst!! (dom ljuger dom också!)
har nu läst denna tråd och ska lämna in bilen på torsdag

så nu frågar jag er som säger er ha fått hjälp av verkstan och fått era bilar 4x4
vad har dom gjort?
vad heter progranm varan?
vad har den bra pumpen för artikelnr?
vart ligger verkstan? som inte ljuger?

sen har jag en fudering till som jag ska ta tag i när dom fixat 4x4. och det är varför den konverterar till en gammal D24 när man närmar sig trädgränsen (även här säger dom att det inte är nått fel!!! ljuger igen SUCK)) blir ju så jävla klen att det är sorgligt åt det!

MEN frun e nöjd i alla fall!och jag med frun :D :D :D
llesrof skrev:...och du gör misstaget att jämföra en skogstraktor med en personbil. För jag förmodar att det inte var en Freelander ni hade?
hade räckt om volvo fattat att man ska ha riktig mittdiff och ingen koppling till bakaxeln
Det här måste få ett slut någon gång. Så fruktansvärt larvigt att Volvos AWD inte kan leva upp till sitt namn!!
Ja trodde att Volvo hade lärt sig av sina tidigare misstag som begicks på 90-talet med dåtidens AWD.

Driver det inte bak då är det något fel. System som hela tiden övervakas och övervakar borde lätt fatta vart drivningen ska fördelas.
bybon skrev:Jo jag vet men va faan
man kan ju inte bara tänka på sig själv jämt :???:
Byt din XC60 -13 till en XC60 -12 så ska du få se på gnistor. Haldex Gen 4 som sitter fram till -12 är rapp som fan och funkar kanon, tex när du drar tunga släp på sliriga underlag.

Tyvärr blev den ju för dyr och avancerad för Volvo så man bestämde sig för att stoppa i den slöa och billiga Gen5 från och med -13
för att svara på vad för landrover vi haft så säger jag att vi haft 3st discovery!
en kompis har en freelander2 och den funkar toppen den med!

ok jag borde haft en 12a alltså!
hmm........
börjar fatta detta
fanns en 12a lager bil också när jag köpte min , men den var lika dyr och utan voc
så den föll bort pga det
jävla skit också!!!!
men telestart till värmaren gör också frun glad så det blev en 13 :(

tyckte att jag läste att nån upplevde att dom fått fart på sin 13
eller fattade jag fel??
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 130