Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:Jag tycker 5an är lite oförutsägbar, särskilt vid halt väglag och korsningar där man gasar på lite. Helt plötsligt kopplas bakhjulen in och bilen blir snabbt överstyrd direkt från understyrd.Jag tycker inte att Haldex inte är särskilt imponerande.
Vid start i korsning kan jag väl överleva att GEN 5 är långsam och seg att börja driva innan bakhjulen kommer igång. Uppträdandet du beskriver är grymt mycket mera obehagligt om man tex byter fil vid en omkörning och passerar moddsträngen i hög fart. Där sladdar GEN 5 till i filbytet medans GEN 4 går stabilt som ett tåg i de lägena. Det är bl.a. där man verkligen märker att GEN 5 är en billig lösning som inte alls kan hävda sig mot den dyra och avancerade GEN 4.

Nu har ju Haldex/Volvo försökt att kompensera för slöheten i hårdvaran i Gen 5 med att i den senaste mjukvaran drar åt och låsa upp kopplingen redan i förväg så körkänslan har förbättrats. Det jag undrar nu är hur länge tex kopplingen i Hladexen kommer att hålla när man drar åt den i tid och otid även om det inte är det mista halt eller kan riskera spinna.

Gen 4 har ju förutsättningen att kunna hålla mycket längre då den är så blixtsnabb i hårdvaran att man inte behöver dra åt den innan det verkligen spinner, och det är väl i gång på tusen som det verkligen behövs.
gooose skrev:Ja går man från en V70 drive till V70 D4 AWD så förstår jag mycket väl att dom är nöjda

Att jämföra dessa 2 är ju som att pinka ner sig när man fryser Det blir varmt en stund i början :-O)

//Goose
Jag har beställt en XC70 Awd D4 AT och byter från en Subaru Outback 3.0 R. Misstänker att jag inte blir lika nöjd vad gäller framkomligheten då - ungefär som jag räknat med. Men Volvon är större, skönare på långfärd och riktigt snygg!! Får väl behålla Outbacken som andra bil om jag måste fram ... :D . Tråkigt då jag tidigare hört att Volvons AWD (gen 4) var riktigt bra!
[q
Jag har beställt en XC70 Awd D4 AT och byter från en Subaru Outback 3.0 R. Misstänker att jag inte blir lika nöjd vad gäller framkomligheten då - ungefär som jag räknat med. Men Volvon är större, skönare på långfärd och riktigt snygg!! Får väl behålla Outbacken som andra bil om jag måste fram ... :D . Tråkigt då jag tidigare hört att Volvons AWD (gen 4) var riktigt bra![/quote]

Tror att du förmodligen blir helnöjd med ditt bil byte

Till den körning som bilen används till i ca 85-95% så fungerar systemet troligen utan att du märker någon skillnad med din tidigare bil eller med gen 4

Det är mer när man ställer till det så att säga och tar dom mindre vanliga men trots allt förekommande situationer så kan man märka en skillnad
om man haft tidigare generationer eller annat fordon som du själv

Nu har jag själv inte upplevt hur gen 5 uppför sig vid tex när man korsar en moddsträng med den senaste mjukvaran men det kommer nog rätt snart info här om detta

Det är ju själva inkopplingstiden som skiljer i stora drag när systemet väl har reagerat så fungerar det likvärdigt vad det gäller framkomligheten

Sedan finns det åsikter/upplevelser om kvalitetsproblem vad det gäller komfort relaterade symptom
Detta är en annan sak som jag fått för mej inte är på alla bilar varierar mellan mer eller mindre alla AWD modeller2013-

//Gooose
Hur är det på MY14 bilarna, Har det ändrats på något jmf med My13 ?
Skall bli spännande att se hur min beter sig i vinter, har inget att jämföra med då jag senast körde AWD var 2004 med en V70 och den kändes som att den gick på räls när det var snö och modd på motorväg..
gooose skrev: Tror att du förmodligen blir helnöjd med ditt bil byte

Till den körning som bilen används till i ca 85-95% så fungerar systemet troligen utan att du märker någon skillnad med din tidigare bil eller med gen 4

Det är mer när man ställer till det så att säga och tar dom mindre vanliga men trots allt förekommande situationer så kan man märka en skillnad
om man haft tidigare generationer eller annat fordon som du själv

Nu har jag själv inte upplevt hur gen 5 uppför sig vid tex när man korsar en moddsträng med den senaste mjukvaran men det kommer nog rätt snart info här om detta

Det är ju själva inkopplingstiden som skiljer i stora drag när systemet väl har reagerat så fungerar det likvärdigt vad det gäller framkomligheten

Sedan finns det åsikter/upplevelser om kvalitetsproblem vad det gäller komfort relaterade symptom
Detta är en annan sak som jag fått för mej inte är på alla bilar varierar mellan mer eller mindre alla AWD modeller2013-
//Gooose
Ok - tack för input! Man får väl prova sig fram. Har en del branta och isiga backar vintertid på väg till föräldrahemmet i Norrland. Då lär Volvon få bekänna färg. Ser fram mot nya bilen.
perhall skrev:http://www.autobild.de/artikel/bmw-x3-m ... 78572.html

Här klagar de på Volvons långsamma AWD (Haldex 4), vilket är intressant med tanke på att en V60 D5 AWD MY12 (Haldex 4) vann ett AWD-test i tyska ams över 20 konkurrenter...
Artikeln är ju publicerad i förra veckan, När man skriver att AWDn är långsam/slö ( zögerlicher Allradantrieb) så måste det ju vara Gen 5, Gen 4 har ju inte sålts på två år nu sedan man sålde MY12 som ju vann i AMS eftersom den var blixtsnabb... både My 13 och och MY 14 har ju Gen 5 som ju faktiskt är rejält slö och det borde vara någon av dessa man provkört, inte gamla bilar.
Vet inte vad jag ska säga efter alla synpunkter i forumet. Fick min pump till haldexen utbytt i våras då den gamla skar ihop på garantin. Testade idag på morgonen på is o snö från både stillastående o i fart på parkeringar och på väg med snösträngar mellan filer körde hårt men har inga problem haldexen griper tag direkt. Har kört Mitsubishi l200 med konstant 4 hjulsdrift i många år på vintern så jag har en del att jämföra med. Det jag vet är att volvo först laddade in ny programvara innan dem bytte pumpen. Är i varje fall nöjd som den uppför sig nu.
Jag konstaterar bara att man så sakta vänjer sig, även med Haldex5 efter att ha älskat mitt gamla torsen. Det är bättre än inget. Det jag dock har emot det är att Volvo säljer ett simpelt system till ett pris som om det vore ett exklusivt system, det rimmar liksom inte. Eller är kanske Volvo en så mycket mindre kund än VW hos Haldex så det behöver skilja så mycket mellan de båda märkena?
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 130

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]

Låter rimligt, känns starkt som att fel[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]