- mån 04 nov 2013, 08:59
Nu har ju Haldex/Volvo försökt att kompensera för slöheten i hårdvaran i Gen 5 med att i den senaste mjukvaran drar åt och låsa upp kopplingen redan i förväg så körkänslan har förbättrats. Det jag undrar nu är hur länge tex kopplingen i Hladexen kommer att hålla när man drar åt den i tid och otid även om det inte är det mista halt eller kan riskera spinna.
Gen 4 har ju förutsättningen att kunna hålla mycket längre då den är så blixtsnabb i hårdvaran att man inte behöver dra åt den innan det verkligen spinner, och det är väl i gång på tusen som det verkligen behövs.
mattish skrev:Jag tycker 5an är lite oförutsägbar, särskilt vid halt väglag och korsningar där man gasar på lite. Helt plötsligt kopplas bakhjulen in och bilen blir snabbt överstyrd direkt från understyrd.Jag tycker inte att Haldex inte är särskilt imponerande.Vid start i korsning kan jag väl överleva att GEN 5 är långsam och seg att börja driva innan bakhjulen kommer igång. Uppträdandet du beskriver är grymt mycket mera obehagligt om man tex byter fil vid en omkörning och passerar moddsträngen i hög fart. Där sladdar GEN 5 till i filbytet medans GEN 4 går stabilt som ett tåg i de lägena. Det är bl.a. där man verkligen märker att GEN 5 är en billig lösning som inte alls kan hävda sig mot den dyra och avancerade GEN 4.
Nu har ju Haldex/Volvo försökt att kompensera för slöheten i hårdvaran i Gen 5 med att i den senaste mjukvaran drar åt och låsa upp kopplingen redan i förväg så körkänslan har förbättrats. Det jag undrar nu är hur länge tex kopplingen i Hladexen kommer att hålla när man drar åt den i tid och otid även om det inte är det mista halt eller kan riskera spinna.
Gen 4 har ju förutsättningen att kunna hålla mycket längre då den är så blixtsnabb i hårdvaran att man inte behöver dra åt den innan det verkligen spinner, och det är väl i gång på tusen som det verkligen behövs.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.