Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mccartney skrev:Känns som om My12 versionen av XC 70 D5 Awd kommer att stå högt i kurs nu när snart femmorna kommer att sluta o säljas o awd:en blivit något sämre.
Merparten struntar fullständigt i om det är 5,4 el 3 cylindrar, och hur awd fungerar. och mindre motorer är ju alla tillverkare mer el mindre inne på, och du vänjer dig så småningom.
mattish skrev:Tror inte jag. Det är bara en bråkdel som bryr sig. Jag har inte en enda kollega som har 5an som tvivlar på den.. Och dom har aldrig kört

awd innan...
De e ju just därför Dom har inte kört AWD innan

Det är en märkbar skillnad mellan gen4/5 på blött gräs i en hage med 2 ton hästsläp bakom eller med en 2,5 ton liten grävare bakom bilen och grusväg allt gick bra till backarna kom Fram hjulen kraffsar en del men dom kommer fram med Gen 5 på tillbaka vägen tog vi och hämtade grävaren med en Gen4 bil och den river inte något med fram hjulen i samma backar

Självklart är detta inga vanliga situationer för AWD ägaren men man märker en tydlig skillnad när dom ställs på sin spets

Vi som blivit bortskämda av tidigare system märker skillnaden och hur bra det KAN vara medans dom som för första gång har awd (gen5) är mycket nöjda då dom bara kört 2wd tidigare
När det gäller dina kollegor så har jag en förutfattad tanke om att dom har detta för en säkrare färd och för att undvika problem
då detta inte är en ovanlig kommentar när det gäller AWD ägare

Det är väl oftast så vid en utveckling av något att man förväntar sig en förbättring av tidigare egenskaper

Det är bara att tugga i sig mindre motorer för miljön, sämre framkomlighet awd, snart får man ha med sig ficklampsbatterier som reservdunk då det snart bara är El som gäller

//Gooose
Affekt skrev:Har en V70 AWD 2013 som hade en fantastiskt funktion av fyrhjulsdriften förra vintern, nu har funktionen upphört.
Volvo har forskat om några felkoder finns i systemet men inget sådant, dom har uppgraderat systemet.... Men ingen skillnad.
Då bytte man en pump som satt i Haldex:en, den var full i smuts. Dom sa att det var reser ifrån lameller i Haldex kopplingen ..... Skall det vara så efter 6.200 mil ?
Efter detta blev det ingen funktion av AWD:n

Är det någon som haft liknade problem ??
RFU 309
Byttet pumpe etter 1200 mil, og på den var det "netting" foran oljeinntaket og det var halvtett av olje "slam".
gooose skrev: De e ju just därför Dom har inte kört AWD innan

Det är en märkbar skillnad mellan gen4/5 på blött gräs i en hage med 2 ton hästsläp bakom eller med en 2,5 ton liten grävare bakom bilen och grusväg allt gick bra till backarna kom Fram hjulen kraffsar en del men dom kommer fram med Gen 5 på tillbaka vägen tog vi och hämtade grävaren med en Gen4 bil och den river inte något med fram hjulen i samma backar

Självklart är detta inga vanliga situationer för AWD ägaren men man märker en tydlig skillnad när dom ställs på sin spets

Vi som blivit bortskämda av tidigare system märker skillnaden och hur bra det KAN vara medans dom som för första gång har awd (gen5) är mycket nöjda då dom bara kört 2wd tidigare
När det gäller dina kollegor så har jag en förutfattad tanke om att dom har detta för en säkrare färd och för att undvika problem
då detta inte är en ovanlig kommentar när det gäller AWD ägare

Det är väl oftast så vid en utveckling av något att man förväntar sig en förbättring av tidigare egenskaper

Det är bara att tugga i sig mindre motorer för miljön, sämre framkomlighet awd, snart får man ha med sig ficklampsbatterier som reservdunk då det snart bara är El som gäller

//Gooose
Nja dom är byggledare och är ute på väldigt eländiga vägar (obefintliga), men kruxet med 5an är främst innan kopplingen hinner låsa och det är inte något dom hinner märka, dels för att dom inte kört awd innan och dels för att dom trots allt kommer dit dom ska De flesta som kör D4 awd -13 nu körde V70 DRIVe-09 innan och där har ni anledningen till varför dom är väldigt nöjda!
När 5an väl är låst så driver den på lika bra som 4an ju, men visst märks det skillnad i rapphet när det gäller inkopplingen.
Jag tycker 5an är lite oförutsägbar, särskilt vid halt väglag och korsningar där man gasar på lite. Helt plötsligt kopplas bakhjulen in och bilen blir snabbt överstyrd direkt från understyrd.Jag tycker inte att Haldex inte är särskilt imponerande. Drar inte nämnvärt mindre bränsle som dom skriver är fördelen med det, nej är mer för riktig 4x4 ;) Subaru lyckas bra med sina förbrukningar trots permanent fyrhjulsdrift. Quattro går också ganska snålt..

Men Haldex fungerar bra och gör att folk tar sig fram ändå.
mattish skrev: Jag tycker inte att Haldex inte är särskilt imponerande. Drar inte nämnvärt mindre bränsle som dom skriver är fördelen med det, nej är mer för riktig 4x4 ;) Subaru lyckas bra med sina förbrukningar trots permanent fyrhjulsdrift. Quattro går också ganska snålt..

Quattro är, en gång för alla, inte ett speciellt system för AWD. Det är ett varumärke. På vissa modeller, de med tvärställd motor, av Audi är det haldexsystem. Skall man svänga sig med uttrycket Quattro och dess överlägsenhet över Haldex kräver att man har lite koll på vilken modell det handlar om :D
llesrof skrev:
mattish skrev: Jag tycker inte att Haldex inte är särskilt imponerande. Drar inte nämnvärt mindre bränsle som dom skriver är fördelen med det, nej är mer för riktig 4x4 ;) Subaru lyckas bra med sina förbrukningar trots permanent fyrhjulsdrift. Quattro går också ganska snålt..

Quattro är, en gång för alla, inte ett speciellt system för AWD. Det är ett varumärke. På vissa modeller, de med tvärställd motor, av Audi är det haldexsystem. Skall man svänga sig med uttrycket Quattro och dess överlägsenhet över Haldex kräver att man har lite koll på vilken modell det handlar om :D
Jag skrev om Haldex och nämnde quattro som permanent 4x4. Mao menade jag inte dom modellerna med tvärställd motor.
Jag beklagar att jag gjorde dig förvirrad. Kommer garanterat hända igen ;) .

Skrev faktiskt inte att Quattro (!) (tex. torsenvarianten) är överlägset Haldex, utan att jag föredrar det mer.. Lite mer förutsägbart än Haldex 5 i den versionen jag kört.
mattish skrev:
llesrof skrev:

Jag skrev om Haldex och nämnde quattro som permanent 4x4. Mao menade jag inte dom modellerna med tvärställd motor.
Jag beklagar att jag gjorde dig förvirrad. Kommer garanterat hända igen ;) .

Skrev faktiskt inte att Quattro (!) (tex. torsenvarianten) är överlägset Haldex, utan att jag föredrar det mer.. Lite mer förutsägbart än Haldex 5 i den versionen jag kört.
Läste mitt inlägg igen och insåg att jag nog lät lite som en surgubbe. Det var inte meningen :D Dessvärre är det många som drar en ekvivalenspil mellan "Quattro" och torsen-koppling när vissa quattromodeller faktiskt har haldexkoppling.
gooose skrev:Ja går man från en V70 drive till V70 D4 AWD så förstår jag mycket väl att dom är nöjda

Att jämföra dessa 2 är ju som att pinka ner sig när man fryser Det blir varmt en stund i början :-O)

//Goose
...men värre efter en stund. Menar du då att den framhjulsdrivna är bättre än den fyrhjulsdrivna med generation 5?
llesrof skrev: Läste mitt inlägg igen och insåg att jag nog lät lite som en surgubbe. Det var inte meningen :D Dessvärre är det många som drar en ekvivalenspil mellan "Quattro" och torsen-koppling när vissa quattromodeller faktiskt har haldexkoppling.
Haha, ja surgubbe ;) Svarade ungefär likadant tillbaka med ironi i tanken... (B) (D)

När jag tänker quattro så är det just varianten på bilarna med motorn på längden.. Trots att jag vet att det finns Haldex även i Audi..
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 130

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]