Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Roade mig med idag när jag åkte hem från jobbet mina 6 mil att försöka köra så snålt som möjligt med min gamla V70 2.4 170 hk 2001 bensinare. La mig bakom en lastbil och så bar det hemöver i 80-85 knyck. Nollställde medelförbrukningen och väl hemma stod den på 6,9 lit / 100 km. Inte dåligt för en gammal trött bensinare som gått 40 tusen mil. Men det är sällan man kan ligga runt 80-85 km/h (ca 2000 varv/min) efter landsvägen på morgon och eftermiddag när folk skall till och från jobbet. Det stör trafikrytmen.

/Bo
Då drar den lika mycket som min T5a automat vid den typen av körning, trots jag har 19" tum på bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Det blir ingen splitternybil denna gång (kanske nästa gång om Volvo då kommit med nån riktigt attraktiv hybridbil med rimligare prisnivå än vad de har idag på deras V60 hybrid som skulle vara alldeles för dyr för mig).
Har fått Varudeklaration (VDN) av säljaren idag och andra uppgifter jag frågat säljaren om.
Bilen har prick 3000 mil på mätaren och har varit demobil.

Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till att den varit demobil, annat än att jag förstår många har åkt i den och testat den på olika sätt som föraren önskat kolla/testa.
Är det idiotiskt att ens snegla på en demobil med 3000 mil på mätaren?
Är det normalt att en demobil hinner gå 3000 mil på 16 mån (från det bilen togs i bruk till den VDN deklarerades i början oktober)?
Man kan föreställa sig hur folk har "testat" bilen med snabba accelerationer, snabba inbromsningar och gud vete allt som man kan hitta på när man provkör en demobil dvs rätt hårt körd - rimligt resonemang?

Enligt VDN (varudeklarationen) finns inga anmärkingar och bilen har betyg 10 av 10. Kanske inte säger så mycket då en bil som är 17 månader sen den togs i trafik och sen gått som demobil i 3 tusen mil borde vara i hyfsat skick?
Det är alltså en:
- V70 D3 2013 årsmodell tillverkad 12-06 och i trafik första gången slutet samma månad (dvs 17 mån gammal).
- 3000 mil på mätaren.
- Manuell växellåda.
- Momentumpaket.
- 7 tum bildskärm med High Performance enligt säljaren - vet ej om det är "Multimedia" så det är "DVD" man jag kan i alla fall inte se att det går att ha en 7 tum High Performance utan DVD i försäljningsbroshyren för MY-13 (modellår 2013) så då får man nog anta DVD spelare.
- Metallic.
- 24 mån Selected "garanti"* (vad det nu kan vara värt), begärde få fullständiga avtalsvillkoren på detta men säljaren hade det inte elektroniskt men den gäller i 2 år eller 2.000 mil körsträcka det som först inträffar, ger sju dagars bytesrätt (max 50 mil), bilen VDN-deklarerad, kvalitetstestad och kontrollerad.
- Demobil.

Vet ej hur mycket man skall värdera Selected garantin till i pengar men nån tusing kanske den kan vara värd jämfört med en bil utan Selected?

Övrigt: inga vinterdäck, ingen dragkrok (som jag måste ha).

Lite övriga uppgifter om bilens driftkostnader:
Bränsleförbrukning landsväg 4,1 lit/100 mm, blandad körning 4,5 lit/100 km, stadskörning 5,7 lit/100 km (allt under optimala förhållanden förstås).
Årskatt 1182 kr (skattebefriad 5 år från datum den togs i bruk).
Försäkring (vet ej men gissar på runt 3 tusen per år i Volvia).
Serviceintervall 3000 mil/1år.
Kamremsintervall 18000 mil/10 år.
Självregngörande partikelfilter.

Vad kan vara rimligt pris?
Gör man de val som gäller en sån här bil i värderingen på bilpriser.se så hamnar köppris hos handlare på ca 234 tusen kr dvs prutat och klart pris för felfri bil i normalt skick i förhållande till mil och ålder.
Som privatperson kan man ju ha det som riktmärke för att få ett hum om vad som kan vara rimligt pris men sen kan ju speciella fakorer i enskilda fallet påverka priset uppåt eller nedåt (superfint skött/pedantskött och lite mer utrustad= lite mer värd och omvänt).
Att en bil gått som demobil är alla fall i mina ögon en anledning att påverka priset nedåt (hur mycket har jag ingen aning om) - nån som har nån idé/förslag?
Den bil jag kollar på ligger ca 9% över bilpriser.se köppris, ungefär vad man kan vänta sig om man skall tro bilpriser.se som skriver "Generellt strävar vi efter att Utpriset ska ligga ungefär 10 procent under det som bilhandeln i genomsnitt begär för motsvarande bil."
Verkar stämma rätt bra just i detta fall.

*) Hitta Selected garantivillkor 2013 hos en annan handlare i PDF och där stor det för den "3-stjärniga":
1. Garantin omfattar direkta fel och även vitala delar som normalt inte ingår i garantin på begagnade bilar, till exempel stötdämpare, elhissar, avgassystem, klimatanläggning m.m.
2. Sju dagars öppet köp/bytesrätt. Enda kravet är att du inte har kört längre än 50 mil. Vid återlämning tillkommer kostnad för ny rekonditionering.
3. Varudeklarationen är utformad efter Konsumentverkets riktlinjer och innehåller information om bilen och dess skick.
4. Kvalitetstestad och kontrollerad på ett stort antal punkter t. ex:
• Senast service utförd enligt Volvos föreskrivna serviceprogram
• Bilen polerad och invändigt rengjord
• Bromsar och bromssystem är kontrollerade
• Styrning, framvagn och bakhjulsupphängning är kontrollerade
• Avgassystem är kontrollerade
• Motor och drivlina är kontrollerade
• Fjädringar och stötdämpare är kontrollerade
• AC/ECC klimatanläggning är funktionskontrollerad
• Kaross och lack är besiktigade och godkända
För fullständig information kring garantierna för Selected – läs garantiavtal för respektive garanti.

Nu har jag lite att fundera på :)
Kom gärna med inspel, motargument osv.

/Bo
Användarvisningsbild
av GustavE
Intressant tråd det här. Du har gjort många intressanta och bra beräkningar bem.

Men ska dom alltså ha 255 000 för den?
Har du kollat vad en ny, som med de senaste kampanjerna har motsvarande utrustning, kostar efter eventuell rabatt? Inte många tusenlappar till tror jag.

Edit: Lite offtopic, men måste bara kommentera 2 andra ämnen som finns i tråden.

Förbrukning: Min 740 GL manuell. 52 000 mil. Drar 0.79 stadskörning. Evenuellt kan tankpumpen va ur funktion eller trött. Bilen känns dock väldigt pigg. :)

Leta begagnad bil: Jag har hittills köpt 2 st 740 Turbo i originalskick, en 745 -90 och en 744 -86. Letade i ungefär 2 år per bil flera gånger per dag på Blocket, köpte båda samma dag som de kom ut. :)
Användarvisningsbild
av bem
GustavE,

Ja, cirka så skall de ha för demobilen.
En ny MY-14 V70 D3 Momentum med 7" High performance CD liggger i trakterna av 350 tkr i listpris om man "bygger" en på Volvos hemsida idag. Lek med tanken på ca 8% rabatt det ger 28 tkr så är du nere på 322 tkr.
Om en bil gått några tusen spelar ingen roll för min del då jag skall ha bilen tills den är slutkörd (minst 10 år) och jag ser inga direkta fördelar att köpa en splitterny annat än att ingen annan har kört den, har 0 mil på mätaren och har fabriksgaranti. Att MY-14 är lite faceliftad är inget värd för mig egentligen. Saker som kanske kunde vara kul som det digitala instrumentet kostar extra och sen måste jag tänka på att jag skall ha nya vinterdäck+alufälg samt drag också. Sånt drar iväg.
Skall man ha nåt mer revolutionerande skall man väl vänta på åtminstone VEA motor i V70 (när nu det kommer) men så länge tror jag inte jag vill vänta med tanke på att min nuvarande bil gått 40000 mil och känns som det är dags byta nu.
Sen är det kontantköp i mitt fall så jag lånar inte ett öre till bilaffären så jag vill inte lägga hur mycket som helst även om det kan slås ut på minst 10 år, som jag skall behålla bilen har jag tänkt mig.

Sen kan man kika runt lite och se på priser på MY-14 demobilar för att jämföra, t ex min närmaste Volvohandlare har en V70 D3 Momentum med 600 mil på mätaren till försäljning som de vill ha 289 tkr för och de anger ordinarie pris till 329 tkr - det är 40 tkr prissänkt dvs ca 12%.
Jämför man med detta en MY-13 motsvarande demobil som jag kikat på som gått 3000 mil så har du en årsmodell äldre, 2400 mer på mätaren, ingen facelift.
Inte lätt att jämföra värdet mellan dessa. Om 10 år spelar det ingen roll i mitt fall, då är de nog bägge ganska lika mycket värda (dvs nästan inget) eftersom jag då kört slut på den (milvis, skick kan nog vara OK om jag jämför skicket på den V70 2.4 170hk 2001 jag har nu efter 40 tusen mil).

Ja bäst är, som du hade, att ha tålamod, förr eller senare dyker den "rätta" bilen upp med den utrustning, miltal och prisbild man vill ha. Då är det bara att slå till (efter sedvanlig provkörning, koll av ägare bakåt osv). Det har dock inte riktigt hänt än för mig men några "heta" kandidater har jag haft, men ännu inte riktigt det där "den vill jag ha".
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
bem skrev:V33nom,
OK, berätta lite mer så man inte hoppar i galen tunna.

/Bo
Den billigaste bilen du kan äga, är den du redan har ! Tycker att signaturen "V33nom:s" kommentar säger det mesta.
av perhall
simonhalmstad skrev:
bem skrev:Roade mig med idag när jag åkte hem från jobbet mina 6 mil att försöka köra så snålt som möjligt med min gamla V70 2.4 170 hk 2001 bensinare. La mig bakom en lastbil och så bar det hemöver i 80-85 knyck. Nollställde medelförbrukningen och väl hemma stod den på 6,9 lit / 100 km. Inte dåligt för en gammal trött bensinare som gått 40 tusen mil. Men det är sällan man kan ligga runt 80-85 km/h (ca 2000 varv/min) efter landsvägen på morgon och eftermiddag när folk skall till och från jobbet. Det stör trafikrytmen.

/Bo
Då drar den lika mycket som min T5a automat vid den typen av körning, trots jag har 19" tum på bilen.
Jag har haft en T5, visserligen manuell, och den kunde köras på 0,6-0,62 vid riktig snålkörning (80-85, ensam i bilen, ingen AC etc.). Men vid normal körning drar den rätt mycket er än 170 hk-motorn... samma mönster i alla varianter jag har haft av T5... oh 140/170 (som jag dock hade i S80 men ändå).
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
GustavE skrev:bem, bygg en V70 Nordic utan 7" skärm och dra av 8 % :). Då får du dessutom tidur till värmaren.
V70 Nordic börjar med 322 900, för en "tomhylsa" i vit eller svart solidlack. Så fort du börjar plocka på den något far priset iväg. Tänk på att bem skall ha bilen i 10 år, då vill man ha lite mer än så omkring sig. Jag har varit i samma situation som bem, när jag böt bil nyligen. Eftersom V50 slutat tillverkas så tittade jag på V60 Limited edition. Det var en verklig "tomhylsa", betydligt sparsammare utrustad än den bil jag hade då. Jag var dessutom ute efter att ha skinnklädsel igen. Jag kom mycket billigare undan med att köpa en "nästan ny" V50, precis i det utförande jag vill ha. 3-4 000 mil märks inte. Det var länge sedan jag köpte begagnat, men jag ångrar mig inte. Min nuvarande bil har rullat som företagsbil på Volvo i Göteborg. Jag tror dom har prickat av allt på utrustningslistan utom taklucka, som jag sannerligen kan vara utan.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 28

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]