- lör 09 nov 2013, 22:20
Hej,
Det blir ingen splitternybil denna gång (kanske nästa gång om Volvo då kommit med nån riktigt attraktiv hybridbil med rimligare prisnivå än vad de har idag på deras V60 hybrid som skulle vara alldeles för dyr för mig).
Har fått Varudeklaration (VDN) av säljaren idag och andra uppgifter jag frågat säljaren om.
Bilen har prick 3000 mil på mätaren och har varit demobil.
Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till att den varit demobil, annat än att jag förstår många har åkt i den och testat den på olika sätt som föraren önskat kolla/testa.
Är det idiotiskt att ens snegla på en demobil med 3000 mil på mätaren?
Är det normalt att en demobil hinner gå 3000 mil på 16 mån (från det bilen togs i bruk till den VDN deklarerades i början oktober)?
Man kan föreställa sig hur folk har "testat" bilen med snabba accelerationer, snabba inbromsningar och gud vete allt som man kan hitta på när man provkör en demobil dvs rätt hårt körd - rimligt resonemang?
Enligt VDN (varudeklarationen) finns inga anmärkingar och bilen har betyg 10 av 10. Kanske inte säger så mycket då en bil som är 17 månader sen den togs i trafik och sen gått som demobil i 3 tusen mil borde vara i hyfsat skick?
Det är alltså en:
- V70 D3 2013 årsmodell tillverkad 12-06 och i trafik första gången slutet samma månad (dvs 17 mån gammal).
- 3000 mil på mätaren.
- Manuell växellåda.
- Momentumpaket.
- 7 tum bildskärm med High Performance enligt säljaren - vet ej om det är "Multimedia" så det är "DVD" man jag kan i alla fall inte se att det går att ha en 7 tum High Performance utan DVD i försäljningsbroshyren för MY-13 (modellår 2013) så då får man nog anta DVD spelare.
- Metallic.
- 24 mån Selected "garanti"* (vad det nu kan vara värt), begärde få fullständiga avtalsvillkoren på detta men säljaren hade det inte elektroniskt men den gäller i 2 år eller 2.000 mil körsträcka det som först inträffar, ger sju dagars bytesrätt (max 50 mil), bilen VDN-deklarerad, kvalitetstestad och kontrollerad.
- Demobil.
Vet ej hur mycket man skall värdera Selected garantin till i pengar men nån tusing kanske den kan vara värd jämfört med en bil utan Selected?
Övrigt: inga vinterdäck, ingen dragkrok (som jag måste ha).
Lite övriga uppgifter om bilens driftkostnader:
Bränsleförbrukning landsväg 4,1 lit/100 mm, blandad körning 4,5 lit/100 km, stadskörning 5,7 lit/100 km (allt under optimala förhållanden förstås).
Årskatt 1182 kr (skattebefriad 5 år från datum den togs i bruk).
Försäkring (vet ej men gissar på runt 3 tusen per år i Volvia).
Serviceintervall 3000 mil/1år.
Kamremsintervall 18000 mil/10 år.
Självregngörande partikelfilter.
Vad kan vara rimligt pris?
Gör man de val som gäller en sån här bil i värderingen på bilpriser.se så hamnar köppris hos handlare på ca 234 tusen kr dvs prutat och klart pris för felfri bil i normalt skick i förhållande till mil och ålder.
Som privatperson kan man ju ha det som riktmärke för att få ett hum om vad som kan vara rimligt pris men sen kan ju speciella fakorer i enskilda fallet påverka priset uppåt eller nedåt (superfint skött/pedantskött och lite mer utrustad= lite mer värd och omvänt).
Att en bil gått som demobil är alla fall i mina ögon en anledning att påverka priset nedåt (hur mycket har jag ingen aning om) - nån som har nån idé/förslag?
Den bil jag kollar på ligger ca 9% över bilpriser.se köppris, ungefär vad man kan vänta sig om man skall tro bilpriser.se som skriver "Generellt strävar vi efter att Utpriset ska ligga ungefär 10 procent under det som bilhandeln i genomsnitt begär för motsvarande bil."
Verkar stämma rätt bra just i detta fall.
*) Hitta Selected garantivillkor 2013 hos en annan handlare i PDF och där stor det för den "3-stjärniga":
1. Garantin omfattar direkta fel och även vitala delar som normalt inte ingår i garantin på begagnade bilar, till exempel stötdämpare, elhissar, avgassystem, klimatanläggning m.m.
2. Sju dagars öppet köp/bytesrätt. Enda kravet är att du inte har kört längre än 50 mil. Vid återlämning tillkommer kostnad för ny rekonditionering.
3. Varudeklarationen är utformad efter Konsumentverkets riktlinjer och innehåller information om bilen och dess skick.
4. Kvalitetstestad och kontrollerad på ett stort antal punkter t. ex:
• Senast service utförd enligt Volvos föreskrivna serviceprogram
• Bilen polerad och invändigt rengjord
• Bromsar och bromssystem är kontrollerade
• Styrning, framvagn och bakhjulsupphängning är kontrollerade
• Avgassystem är kontrollerade
• Motor och drivlina är kontrollerade
• Fjädringar och stötdämpare är kontrollerade
• AC/ECC klimatanläggning är funktionskontrollerad
• Kaross och lack är besiktigade och godkända
För fullständig information kring garantierna för Selected – läs garantiavtal för respektive garanti.
Nu har jag lite att fundera på :)
Kom gärna med inspel, motargument osv.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.