Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Borttaget pga brott mot forumreglerna
Användarvisningsbild
av bem
marcusgustavsson21 skrev:Min V70 d5 -08 16500 mil rasade för en månad sen, råkade ut för klassikern men skuren ac-pump och kamremshaveri som följd. Har tjafsat med volvo fram och tillbaka men inte en spänn i goodwill, hotade med tidningar osv men inget bet. Bilen är 5 mån för gammal för att innefattas av goodwillen, enligt mig ska det inte spela någon roll när det är ett uppenbart frabriksfel! Kommer numera prata skit om volvo och deras obefintliga goodwill till alla jag stöter på samt att jag kommer varna alla som har en tanke på att köpa v70 diesel, tickande bomber är vad det är! Rev isär motorn, toppen var skrot men bottendelen klarade sig. Så nu väntar jag på en ny topp (17k) plus ny pump, packningar etc så landar väl på 25-30k och då är det helt utan arbetskostnad eftersom jag gör det själv. Nej aldrig nånsin mera volvo kan jag säga!!!
Jag fattar inte varför Volvo är så snåla med Goodvill i såna här fall. Om du servat bilen enligt intevallen på Volvoverkstad (om du nu har det) tycker man ju att de borde kommit med förslag om byte av AC-pump eller liknande i förebyggande syfte eftersom Volvo visste om att den var den svaga punkten. Hade Volvo tidigare verkligen inget erbjudande eller byte av AC-pump gratis för de årgångar som AC-pumpen riskerade att haverera?

/Bo
Användarvisningsbild
av Vojje
Borttaget pga brott mot forumreglerna
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bem skrev:Hade Volvo tidigare verkligen inget erbjudande eller byte av AC-pump gratis för de årgångar som AC-pumpen riskerade att haverera?/Bo
Det har väl aldrig funnits något "erbjudande" ej heller något servicemeddelande som säger att det ska göras gratis byte för alla.

Det har har väl funnits viss goodwill men den beror ju på dagsformen, hur bra polare du är med verkstaden osv.....

För övrigt kan ju "fläktremmen" gå av pga många andra anledningar än AC-pumpen, som att spännrullen tjurar tex, Så det hade väl varit bättre om volvo tagit fram en lite förbättrad plastkåpa som skyddar kamremmen, Det hade ju varit en bra livförsäkring för några kronor bara.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Det har har väl funnits viss goodwill men den beror ju på dagsformen, hur bra polare du är med verkstaden osv.....
Det är väl mera hur dagsformen ser ut hos vem-det-är-nu-är-på-volvo som täcker upp för kostnaderna för verkstadens goodwill-reparation.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Det har har väl funnits viss goodwill men den beror ju på dagsformen, hur bra polare du är med verkstaden osv.....
Det är väl mera hur dagsformen ser ut hos vem-det-är-nu-är-på-volvo som täcker upp för kostnaderna för verkstadens goodwill-reparation.
Det också, men har man inte en "polare" på verkstaden som driver på mot vem-det-är-nu-är-på-volvo så kommer man ju ingenstans.
av oldtimersmc
Att fixa en ny kåpa lär ju inte vara fråga om kärnfysik , och skulle kunna adderas till rembytesatsen för en förhöjd kostnad som garanterat skulle falla de flesta i smaken...
Bara att pallra sig ur bingen på konstruktions sidan och få till lite verkstad.
Underleverantörerna (dvs Volvoverkstäderna) skulle nog välkomna ett "Kitt" att sälja för en ohemul slant...

För övrigt anser jag att Vojje bör stängas av...
av eikido
Jag lämnade VAG bilar för att de har dålig goodwill på kända fel som det även finns en intern officiell teknisk bulletin på (som jag även fått tag på). Dessa fel är sjukt dyra och händer då och då. Sedan byter man till Volvo och får reda på att även de mörkar kända fel. Vilket bilmärke är duktiga på sådant? Saab återkallade bilar pga oljeslugproblemet. Man behöver nödvändigtvis inte återkalla, men utöka garantin för dessa kända fel tycker man. Så gör dom i USA iallafall. Gäller VAG och Volvobilar. I Europa utökar dom aldrig garantier för specifika fel som dom gör i USA.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Finns det inte några bilder på hur en rykande färsk nyrasad remsida ser ut?
Jag antar att kompressorns remskiva viker inåt, remmen skär genom kamremskåpan och går med några varv? Eller?
Användarvisningsbild
av xerent
Burr, jag fick för mig att felet bara fanns på 08-09 modeller, men då är jag tydligen också i riskzonen... Jag vet att multiremmen på min bil är bytt men det hjälper väl inte antar jag. Kan man inte bara ta kamremskåpan och ge till en plåtslagare, som svetsar ihop en likadan av metall? Lär ju finnas en marknad för det...

Annars vete fan faktiskt om man vågar behålla 2.4D:n....
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Bara kondensvatten från ac.

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]