Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Kollade just några märken, det skilde max 15-20% vad du får 50% från vet jag inte, dessutom kan du ju byta diemsnion så det är inget problem.../PH
Jag ger upp :mrgreen: Du vet sjävklart bättre än mig vad jag tycker är onyttigt som funktion och hela vår dialog var gällande mina åsikter av Volvos val av just 225/50/17", begriper väl jag också att man kan byta både fälgar och däck om man så önskar :D
Jo, men du hittar ju på uppgifter om skillnader i däckpris som inte stämmer, det är inte seriöst på ett nätforum.
Sen är inte 225-50-17 en udda dimension längre, den stiter bl a på Bmw E60, nya 3-serien, Passat Alltrack, Audi A4, V70, S80, div mercor och lexus, Peugeot m m.
Nu har ju de nya bilarna i stora klassen (A6, 5-serien, 9-5) 225-55-17 som är dyrare än 225-50-17 men om några år har det nog jämnats ut...
Så visst kan det vara störigt men jag antar att bilfabrikanter har andra skäl att byta däckdimension än att fördyra för bilägarna. Nya dimensioner är ju dessutom dyrare att köpa in...
PH
Minns när jag köpte min 854 Turbo på hösten 1993. Den hade däck i dimensionen 205 50 ZR 16". På den tiden en extrem dimension, som kostade dubbelt så mycket per däck jämfört med vad samma dimension kostade sista gången jag köpte däck till bilen, femton år senare.
på DE modellerna sitter det nu mera 245/45-17 om den är billigare än 225/50-17 vet jag inte men det är ju ett alternativ eftersom den är godkänd på v70II
När jag läste om delbart drag ovan kan jag inte låta bli att störa mig på avsaknaden av vissa saker. Tex ett specifikt fack för draget när det inte sitter på, och ska det vara som det är på vissa modeller med en kåpa så ska även denna få plats på ett bra ställe när draget sitter på. Så man slipper lägga den löst i bagaget!
empame skrev:Låsknapparna i förar -och passagerardörr... Vad ska man med dom till?
Dom är nog mer till för amerikaner som är livrädda för att bli kapade än godtrogna svenskar.
Och eftersom svenska marknaden är rätt liten så får vi detta tillbehör på köpet så de ska slippa ha två modeller att välja på i fabriken! :wink:
Variosboy skrev:
empame skrev:Låsknapparna i förar -och passagerardörr... Vad ska man med dom till?
Dom är nog mer till för amerikaner som är livrädda för att bli kapade än godtrogna svenskar.
Och eftersom svenska marknaden är rätt liten så får vi detta tillbehör på köpet så de ska slippa ha två modeller att välja på i fabriken! :wink:
Tyvärr är det inte helt ovanligt i vissa ställen i Europa att man stjäl saker ur bagage eller baksäte vid rödljus, så låsa bör man göra vid resor i andra delar av världen än bara USA... så knappen är ganska bra även här.

/Thomas
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 40
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]