Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:Tillverkarna lär INTE komma med den mjukvaran, så ska du få till det får du hacka dig in i bilen och utveckla mjukvaran själv. För mig är det definitivt ett tekniskt hinder då jag tycker det är bra mycket krångligare än att koppla in det på en gammal bil när man inte behöver hacka ny mjukvara.
För mig är det enbart 110% vilja när det tekniskt går att lösa genom mjukvara som idag styr allt eller det mesta och inget hindrar dom att sälja denna för 2000kr+nerladdning när man köper DRL-lyktorna i "paketpriset" med denna mjukvara för laglighet, att vi sen aldrig ser denna mjukvara eller "säkerhets"paketet ändrar inte om det är vilja eller tekniskt för min del när det går att få till (det mesta) även om vi som bilägare inte kan få till det utan att hacka oss in i bilens datasystem. Kan man sälja "total nersläckning" som är 120% olagligt här i Svedala där det är krav på halvljus på äldre bilar så kan man vara smart sälja denna lösningen också för det ger ännu mera pengar i kassan liksom tvingad omprogrammering på bilägarens bekostnad av bilar med ej sensorförsedd DRL så dessa i princip alltid kör på halvljus samt bakljus också ger förutom att det höjer säkerheten då dessa bilar framförs av stolpskott som inte har koll på sin belysning till 90-95%.
Tekniskt för mig är om det inte går att med mjukvara eller reläer att fippla till en fungerande lösning. att bara säga att det inte går köper jag inte för allt går att göra med lite ettor och nollor och fantasi, sensorer samt givare som finns till f-n och hans moster i moderna bilar.
Användarvisningsbild
av Camel
ER skrev:
VolvoB20 skrev:Tillverkarna lär INTE komma med den mjukvaran, så ska du få till det får du hacka dig in i bilen och utveckla mjukvaran själv. För mig är det definitivt ett tekniskt hinder då jag tycker det är bra mycket krångligare än att koppla in det på en gammal bil när man inte behöver hacka ny mjukvara.
/.../Tekniskt för mig är om det inte går att med mjukvara eller reläer att fippla till en fungerande lösning. att bara säga att det inte går köper jag inte för allt går att göra med lite ettor och nollor och fantasi, sensorer samt givare som finns till f-n och hans moster i moderna bilar.
Jag håller med fullständigt. Det borde kunna vara enkelt. T.o.m. enklare i moderna bilar än äldre. Men biltillverkaren vill inte medverka till enkel lösning. Det är hela sanningen. :mrgreen:

Men jag ska ge ett tips. Ett ganska enkelt sätt utan krav på kunskaper om buskommunikation bör vara att modda en strömställare. Även om denna modul är lin-busansluten så kan man nog koppla en reläkontakter parallellt med strömställarens P-ljusläge och dimljusläge inne i själva strömställarmodulen (LSM). (Man kan förslagsvis modda en modul köpt på skroten). Och reläerna kan man sedan styra på lämpligt vis från tändningen. Har funderat på att göra detta själv. Men jag har ännu inte öppnat någon modul. Men jag är ganska säker på att det går helt utan problem. I mitt fall bygger jag nog med elektronik (några optokopplare som switchar) och hoppas de får plats inne i modulen. Ev. behöver dimljusknappen ha en puls istället för konstant signal. Men det går att lösa. :idea: Får se när tiden infinner sig. Om någon annan provar/har provat vore det kul med lite bilder.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Alltså, om man ska hemmamecka så har jag sett folk använda detta, det blir inte automatiskt även om det kanske går att hitta någon sådan avkännare/sensor, men ändå:
http://www.ebay.com/itm/LED-Daytime-Run ... e2&vxp=mtr
Användarvisningsbild
av Camel
grillchips skrev:Alltså, om man ska hemmamecka så har jag sett folk använda detta, det blir inte automatiskt även om det kanske går att hitta någon sådan avkännare/sensor, men ändå:
http://www.ebay.com/itm/LED-Daytime-Run ... e2&vxp=mtr
Nja, tror inte att den tänder bakljusen. Att få DRL att fungera framåt är inte svårt alls. Strömmen kan hämtas från matningen till de eluppvärmda spolarmunstyckena (matningen finns även om bilen inte har denna utrustning) och ett vanligt brytande kan kopplas så att DRL släcks när t.ex. halvljuset tänds. Men ljussensorfunktion blir det inte.

Men om det går att modda strömställaren så blir det hela mycket enkelt. Om man får rum med optokopplare inne i strömställaren och låter dessa påverka strömställaren (den konventionella inne i modulen) och drar en styrtråd till optokopplarna ut genom höljet. Ja, då blir det bara en tråd från strömställaren till ett ställe som har ström när tändningen är tillslagen. Och om man moddar en strömställare köpt på skroten så blir det superenkelt att återställa bilen om man så vill.

Men att styra bilens ljusfunktioner genom att koppla in sig på buskommunikationen går också. Men man måste sätta in sig i protokollet och kunna ge rätt kommandon. Det finns de som gör så. Det finns sådana moduler att köpa. Den du har hittat kanske är en sådan, men det tror jag inte. Man kan t.o.m. bygga dem själv. Det finns färdiga kretsar för buskommunikationen som man förslagsvis styr med en Arduino. Jag är inte själv uppvärmd på detta även om jag nog skulle kunna klura ut det om jag tog mig tid. Men andra har redan klurat ut det så enklast är ju att göra som någon annan gjort.

Men att modda själva strömställarmodulen (LSM) borde vara en quickfix i sammanhanget.

Vill tillägga att jag refererar till V70II i mina ideér. På V50 MY08 är LSM trådad konventionellt till CEM.

EDIT: @grillchips: kom ihåg en gammal tråd där jag visade en lösning för V50. Vet inte om någon har provat den. Här är tråden i alla fall:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p555051
Ja det där har du ohyggligt mycket mer kunskap kring än vad jag har, så jag tänker inte säga emot.
Jag förstod det som att denna modul växlar mellan dimljus och halvljus (och med bakljus orört, dvs alltid tänt på V50/S40N/C30) med en knapptryckning istället för att stänga av dimljuset och vrida på halvljuset.
Meeeen jag kan ha fel och den kanske inte är helt relevant för tråden i sig heller förstås.
Användarvisningsbild
av Camel
Såg du min EDIT i inlägget ovan?
av CMD
gooose skrev: Det enda som kan krocka är om man har parkerings sensorer fram då får man "jacka" ur fästet på motsatt sida och vrida givaren ett halvt varv för kontaktstycket till sensorn tar i DRL lampan
//Gooose
Du menar alltså att man får ta lös sensorn ur fästet och sen såga/skära ur fästet? Tog du bara en kniv o skar ur eller?
av CMD
För den som undrar så tog jag en liten lövsåg och en skalpell och skar ur så jag kunde vända på sensorn. Fick även skära ur i en plast under själva lyktan då huset på DRL-lampan från V50 inte ser riktigt likadan ut som dimljuset från XC70.
Användarvisningsbild
av nicwei01
gooose skrev:Ser att jag missade en "liten" detalj

Att få bilen helt släckt i noll läget kräver en ändring i bilens ljuskonfiguration går att ändra på alla bilar tex för Europa färd då en del länder önskar att allt är släckt

Sedan så har jag med hjälp av reläer kopplat så att DRL tänder sig när tändning slås på
om jag sedan vrider ljusvredet från 0 till Pljus/halvljus så bryts ström till DRL
Detta gör att DRL inte går att tända med dimljus knappen mao OK på SBP

Det finns INGEN programvara att ladda för att få detta att fungera på bilar som inte har detta från fabrik

//Gooose
Hej

Har du kopplingschema på hur du kopplade in relästyrningen?
Även om du har en guide på hur man byter dimljusena på en V70?

Tack!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej