Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
#623644
Angående oddsen att det händer ... Om
a) det nu kostar så mycket och
b) volvo tar alla kostnader utan gnäll (?) och
c) volvo försöker minimera sina kostnader

-> borde inte det betyda att det kostar mer att återkalla alla bilar och fixa något skydd/defekten än att reparera bilar som går sönder? Man får ju räkna med Badwill och sånt på ena sidan men stämningar på andra sidan ...
av DanielOsterberg
#627848
Glöm nu inte att anledningen till att motorerna rasar beror på antagligen undermålig kvalitet av kringkomponenter vilket kan hända vilken biltillverkare somhelst och har inte med motorn att göra.

Gjorde en snabb sökning på blocket mest för skojs skull för att se hur många bilar som var diesel och passerat 500.000km och var av märket volvo, peugeot eller citroen. ta en snabb titt själva så ser ni vilket märke som var överrepresenterat Volvo började tillverka I5D dieselmotorer själva år 2000 och allting innan är AUDI dieslar. i sverige finns det ju såklart fler volvos än av dom andra märkena men ändå.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#627853
Fast det där är lite missvisande att söka på..

Av någon outgrundlig anledning så lägger många in helt nya bilar som om dom skulle gått 50k mil..
Kan någon förklara varför man gör så!?!?
av AndS
#627855
DanielOsterberg skrev:Glöm nu inte att anledningen till att motorerna rasar beror på antagligen undermålig kvalitet av kringkomponenter vilket kan hända vilken biltillverkare somhelst och har inte med motorn att göra.
Men det blir ju ingen skillnad om motorn rasar av kringkomponent eller av del inne i motorn, det är ju skitsamma för de det drabbar!
Som bil/motortillverkare tar man väl ansvar för helheten att det fungerar och specificerar av underleverantör vad man vill ha och kvalité.
Tryckrulle, AC-kompressor, etc, tillsammans med en bristfällig konstruktion av multirem som gör att den kan trassla sig i kamremmen, är en delmängd av det som jag kallar motor, sedan kan man ha en annan definition om man önskar, men nämnda komponenter orsakar motorhaverier och även på nästan nya bilar.
av atlas04
#627867
Ang."plastflerpar" osv. Läste någonstans på det här forumet att någon hade varit
otrogen med en Passat och råkat ut för samma problem dvs. remtrassel och
därpå följande motorras, så tydligen är "plastflerpar" lika dyra här som
i Tyskland.....
av DanielOsterberg
#628022
Absolut skall tillverkaren ta ansvar för att motorn rasat pga en felaktig komponent och det gör ju mig veterligen Volvo precis som dom skall?
av Lövet
#628027
Att det finns många fler Volvo diesels över 50.000 mil beror förstås på att det är en jättevanlig taxibil vilket Citroen och Peugeot inte är i Sverige.

Gör samma sökning på Leboncoin får du nog ett annat resultat ;) http://www.leboncoin.fr/voitures/offres ... or+peugeot
av LOTEZ
#628189
Du tolkar Variosboys inlägg fel... Han undrar varför annonsören skriver 50000mil eller mer ist för 0-499mil....

Håller med och undrar detsamma.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
#628204
Tror inte Andreas syftar till mitt inlägg.

Ja, skulle vara intressant å höra om någon har någon teori om varför dom gör så?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]