Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Linqid skrev:
Härligt med bittra generaliseringar. Givetvis finns det poliser som på sin fritid kör för fort, går mot röd gubbe och uppenbarligen även våldtar och rånar. Det är trots allt vanliga människor som är poliser, tro det eller ej. Men i tjänst vette tusan om jag tycker att man ser många poliser som fuskar med lagen i trafiken. Eller vet du precis vart dom är på väg, vilken prio man åker på, vad som hänt och vad som sägs på deras radio? Eller vem eller vad man letar efter?

Om jag nu också ska försöka mig på en generalisering så tror jag att genomsnittspolisen är betydligt bättre på att köra bil än vad genomsnittsbilisten är, för att inte säga genomsnittsanvändaren på JagRullar. Men jag antar att det är lättare för den oinvigde att läsa artiklar om krockade polisbilar och dra sina egna slutsatser.
Det finns forskning på det hela..........Det är bara att läsa hur kompetenta bilförare Poliser är.......

http://lundalvtrafficmedicine.dinstudio ... LLTEXT.pdf
http://lundalvtrafficmedicine.dinstudio ... OMFRAM.pdf
http://lundalvtrafficmedicine.dinstudio ... EC2009.pdf
Olyckor med polisfordon inblandade är absolut ett problem. Många vill hävda i försvar att det beror på den höga andelen unga poliser i yttre tjänst, som ofta har sämre körvana än vad man hade förr. Det är inte helt ovanligt att folk kommer in på PHS med färskt körkort. Har man läst rapporten visar det sig dock att detta inte stämmer, då åldersgruppen 30-40 år är den mest skadedrabbade gruppen. Jag kan hålla med Lundälv i mycket, framför allt den bristande utbildningen i utryckningskörning som man får på skolan.

Tittar man på statistiken ser man också att en klart högre andel av olyckorna sker på vinterhalvåret, dvs halt väglag. Den gamla klyschan "bättre att komma fram en halv minut senare än att inte göra det alls" är kanske något som utryckningsförare överlag borde tänka på vid halt väglag.

Samtidigt kan man se på siffrorna från exempelvis Västra Götalands län från 2007. I VG körde man totalt 1 310 650 mil fördelat på 680 fordon, vilket resulterade i totalt 26 skadehändelser. Det är 0,00001984 skadetillfällen per mil. När statistiken dessutom visar att poliser inte är vållande alls i nästan 50 % av fallen så kan man anta att poliser trots allt inte är så förskräckliga förare som Jörgen Lundälv vill få det att framstå.

Nu anges inga exakta tal för det året (2007) men det är även värt att nämnas att sett över hela studien så erhöll cirka 80 % lindriga skador medan enbart 1 % erhöll kritiska skador. Dit hör bland annat de två poliser som avlidit i trafik under dessa åren.

Jag säger inte att det inte finns ett problem, för det gör det. Bättre och återkommande utbildning samt högre krav är ett måste - och efterfrågas också från poliser själva. Varje olycka är en olycka för mycket, som bekant. Det finns absolut en del poliser som aldrig borde fått köra utryckning från första början. Men väljer man att påstå att "polisen" (innefattar det alla 20 000 då?) är kassa på att köra bil har man tappat lite av sin verklighetsuppfattning.
hollan skrev:by the way så kör polisen me preniumsound i sina nya 12or så
Och var får du detta ifrån? Varje polismyndighet väljer själva vilken utrustning (utefter de riktlinjer som finns) man vill ha och att påstå att "polisen" (21 myndigheter med en väldig massa olika avdelningar och bilar) kör med Premium Sound i alla nya Volvo är nog att ta i. Däremot minst HP 7" från MY12, eftersom det är minimum för att kunna ha navigator.

det får jag ifrån verkligheten polisen i min lilla stad fick i höstas 3st xc70 målade och en civil och dom har preniumsound i dom 4a bilarna
haha jo man blev lite paff när man såg bilarna:)
hollan skrev:
Och var får du detta ifrån? Varje polismyndighet väljer själva vilken utrustning (utefter de riktlinjer som finns) man vill ha och att påstå att "polisen" (21 myndigheter med en väldig massa olika avdelningar och bilar) kör med Premium Sound i alla nya Volvo är nog att ta i. Däremot minst HP 7" från MY12, eftersom det är minimum för att kunna ha navigator.

det får jag ifrån verkligheten polisen i min lilla stad fick i höstas 3st xc70 målade och en civil och dom har preniumsound i dom 4a bilarna
GPS finns med 5", men däremot kanske polisen (och jag) har 7" som krav.../PH
perhall skrev:
hollan skrev:

GPS finns med 5", men däremot kanske polisen (och jag) har 7" som krav.../PH
Där ser man. "Ska du ha det ena måste du beställa det andra", är ju annars något som brukar gälla Volvo och framför allt tyskarna. HP 7" var i ärlighetens namn en sådan sak som jag trodde krävdes för navi.
oldtimersmc skrev:
niklasstahl skrev:Precis 50% av utryckningsfordonen (de som är registrerade som detta) kan allstå vara både målade och civila skall vara miljöbilar.

Gasversionen av passat kommer med all sannolik inte att bli aktuell som utryckningsbil pga för lite hk, utan är främst diesel el V6 300hk som köps in. När det gäller volvo är det nästan enbart D5:an.

2,5ft i v70 polisutförande drar c:a 2l/mil, vilket gör att den behövs tankas ofta.

Utryckningsfordonen är exkluderade av lätt förståeliga skäl, 50% av nybilsinköpen skall vara "miljöbilar"= vilket skämt!

Fick en dragning i ämnet av den högste (Dan Persson) i värmland i fredags.
Utryckningsfordon är tyvärr inte exkluderade, längre.

När man införde att alla myndighetsbilar som köps in ska vara miljöbilar valde man att ge utryckningsfordon en frisedel från detta krav. Senare kom någon miljötomte på att så här kan vi ju inte ha det utan la till att alla utryckningsfordon med fyra eller färre passagerarplatser (dvs gäller ej bussar och andra tyngre fordon) ska bestå av minst 50 % miljöbilar. Den lotten har då ofta fått falla på ordningen och diverse Näpo då ffa trafiken men även Hund gärna kör lite rejälare doningar (ex T6 på trafiken och nästan uteslutande XC70 för Hund). Hur man ska lösa det nu när Saab har gått i graven och Volvo lagt ner 2,5FT vette tusan. T4F, DRIVe och ex Passat Ecofuel/Multifuel är alla för klena.

Korkat beslut oavsett. Jag antar att det numera sopas under mattan när kraven inte längre går att uppfylla, för i ärlighetens namn kan det inte finnas en jävel som bryr som polisen kör miljöbilar eller inte. Det skulle väl vara någon miljöpartist då, kanske... :)
Jag tycker såhär:
Kan myndigheter välja miljövänliga alternativ oavsett vad det gäller, så ska man ju självklart göra det om det inte får inverkan på användandet i allt för stor grad..

Och med "inte i allt för stor grad" och i fallet med bilar så menar jag att dessa ska fungera lika bra som andra alternativ, ha samma effekt osv. om dom sen får tanka varje dag istället för varannan (diesel kontra etanol) så är det väl så det är...

(OBS, röstar inte på miljöpartiet, är inte miljömupp och som du ser åker jag diesel, :wink: )
Jag håller med dig till fullo! Problemet är ju dock att i dagsläget finns det inga bra alternativ till 2,5FT med starka 231 hk och när Saab nu inte heller kommer kunna leverera nya 9-5 Biopower (nya 9-5 blev bedömd som en av de bästa polisbilarna man någonsin provat ut inom svensk polis) så inkräktarju tyvärr de alternativen som finns i allt för stor grad på prestandan. Vilket I-landsproblem, när man tänker på det.. :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!