Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Nä det får bli byte till led i original.
Slog mig att du kanske för säkerhets skull bör kolla vilken sockel det handlar om på din -13. På min -15 är det PH16W men det skulle ju möjligen kunna ha ändrats vid faceliften.
Användarvisningsbild
av ER
Det är samma lampa/sockel på alla årgångar 08-16 oavsett bakljus.
av andersuw
Bra! Alltid något som underlättar.
av Addict
Får jag fråga varför ni är uppe i taket och letar kabel när den passerar vid elcentralen i bagaget?
av Thetobe
Addict skrev:Får jag fråga varför ni är uppe i taket och letar kabel när den passerar vid elcentralen i bagaget?
Backljuset passerar väl ändå inte där? Det sitter väl under handskfacket, rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min XC70 går ledningen för backljuset direkt från CEM till bakluckan, via kontaktdon 74/602. Det donet sitter i taket innanför bakluckans upphängning.
CEM sitter vid handskfacket, så ledningen uppe i taket är i alla fall närmare platsen där det är rimligt att sätta ett backljus.
av linusloev
LordVader skrev:Jag kommer vara i behov av extra backljus på min nya XC70 och kommer inte konvertera till xenon eller starkare lampor. Nej, här ska dit rejäla doningar direkt :) Blir säkerligen två Hella FF75 http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... F-75-Blue/med dimljusinsatser. Har sökt på nätet utan att hitta lämpliga LED som ser liknande ut, det måste ju bli snyggt också! :mrgreen:

Frågan är hur man lämpligen tar strömmatningen och påslag till ljusen? Antar att tillslag kan tas vid befintlig backlampa, och att ström finns i tillräcklig mängd någonstans bak?

Tacksam för förslag och hjälp!

Bild
Bilden är LÅNAD från en blogg!
Tja!

Jag har beställt dessa led ledramper från Kina. 250 spänn för 2 stycken 18w styck. Ungefär lika stora som dom där du beställt från Hella.
Kommer montera dom exakt som du. Kommer kopplas med reläsats från biltema. Tar ström till relät från en kabel under vid reservhjulet. finns där :)
sen jordar i i baljan någonstans. Finns många ställen. Styrning/tändning tar jag från backlampan så att dom slår igång så fort jag slänger i backen. Har en XC70 D5 2011
Lycka till! :P
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (101.61 KiB) Visad 718 gånger
av linusloev
linusloev skrev:
LordVader skrev:Jag kommer vara i behov av extra backljus på min nya XC70 och kommer inte konvertera till xenon eller starkare lampor. Nej, här ska dit rejäla doningar direkt :) Blir säkerligen två Hella FF75 http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... F-75-Blue/med dimljusinsatser. Har sökt på nätet utan att hitta lämpliga LED som ser liknande ut, det måste ju bli snyggt också! :mrgreen:

Frågan är hur man lämpligen tar strömmatningen och påslag till ljusen? Antar att tillslag kan tas vid befintlig backlampa, och att ström finns i tillräcklig mängd någonstans bak?

Bild
Tja!

Jag har beställt dessa led ledramper från Kina. 250 spänn för 2 stycken 18w styck. Ungefär lika stora som dom där du beställt från Hella.
Kommer montera dom exakt som du. Kommer kopplas med reläsats från biltema. Tar ström till relät från en kabel under vid reservhjulet. finns där :)
sen jordar i i baljan någonstans. Finns många ställen. Styrning/tändning tar jag från backlampan så att dom slår igång så fort jag slänger i backen. Har en XC70 D5 2011

Vill du inte vänta på 2-3 veckors lev. tid från kina kan du beställa från Humanhabit.nu. dom har liknande där. Dock dyrare såklart! men då tar det bara 2 arbetsdagar att få hem dom.
av Thetobe
linusloev skrev:

Bild
Tja!

Tjena, detta är samma som jag har satt på min bil (se tidigare). Funkar grymt! Lycka till :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
linusloev skrev:Styrning/tändning tar jag från backlampan så att dom slår igång så fort jag slänger i backen. Har en XC70 D5 2011
Uppe i taket alltså ?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15
V60 sliter däck bak

Värderna på camber va inte bra men han […]

Du måste väl dra el från din egna[…]

Ja kanske blir lite klent om man kommer i lå[…]