- lör 26 nov 2011, 10:55
#592111
KKR skrev:Men frågan är, vem vill forska i och ta fram alternativ framställning av biobränslen med den "darriga" politik vi har i dag. De bestämmer ju sin bränslepolitik ett år i sänder. Det är ju inte än i dag hundraprocentigt hur eventuella förmånsvärdesregler skall se ut från första januari 2012.Och även dessa skall gälla bara ett drygt år. Någon gång under 2013 skall det ju bli nya regler igen vad jag har förstått.All rapporering kring framsteg av andra generationens etanol kommer numera från utlandet. Tom billtillverkare som Toyota forskar på området. Svenska forskare bidrar lite smått med att hjälpa kineserna. I övrigt verkar Sveriges förspång tyvärr ha kommit av sig. Till stor del beror det på våra politker som säger en sak (minska fossil använding) men politiken inom transportsektorn ger motsatt resultat. Nu ökar användingen av fossila bränslen tack vare diesel. Byta ett fossilbränsle (bensin) mot ett hälsofarligare (diesel) är så dumt att det gör ont. Sedan har vi motorjournalisters vinklade artiklar om bränslen och smutskastning av etanol. Medias makt är skrämmande och senaste idag kom ännu ett bidrag från dieselprofeten Lasse Swärd på DN Motor. Det är så många fel i hans artikel att det är tur för Swärds egen skull att han stängt av möjligheten att kommentera. Swärd använder sig an sin källa Mikarel Linström på Ynnor AB för att öka "tyngden". Men har man hängt med ett tag osar det illa och då man vet att denne Mikael Linström och Lasse Swärd var för några år sedan kollegor på alltommotor.se. Tyvärr kommer säkert några att tro på innehållet riktighet och beställa sin en dieselbil.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14