Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Momentum skrev:Varför spårar det ut på detta viset, med formler och avancerade beräkningar kring "Sammansatta rotationströghetsmoment"

Jag tror och tycker att D3:an är en riktiga trevlig motor, särskilt MY12 som fått ett ökat varvtalsområde, detta påstående gör jag UTAN någon formel, utan baserat BARA på en SUBJEKTIV åsikt
Ett av få vettig inlägg i denna tråd. Det var precis så jag menade när jag starade tråden?
andreas_lofgren skrev:
Momentum skrev:Varför spårar det ut på detta viset, med formler och avancerade beräkningar kring "Sammansatta rotationströghetsmoment"

Jag tror och tycker att D3:an är en riktiga trevlig motor, särskilt MY12 som fått ett ökat varvtalsområde, detta påstående gör jag UTAN någon formel, utan baserat BARA på en SUBJEKTIV åsikt

Fast om folk skriver att "D3 är lika snabb som 2.5FT" så får man räkna med mothugg. Skriver man däremot att man tycker att det är en pigg och trevlig motor så är det en annan historia.

Effekt/vridmomentshistorien kommer väl av att det fortfarande finns vissa som tror att högt vridmoment = automatiskt snabb bil när det finns så mycket mer som är av betydelse också.
Varför skall jag få mothugg. Som jag kör - jag tror jag tillhör den stora majoriteten - dvs inte tokagressivt och plattan i mattan, så är min personliga upplevelse att D3 är VÄL så snabb och pigg som 2.5FT. Jag hade en MY2010. Dessutom som grädde på moset får du en grymt mycket snabbare gasrespons i D3 vilket höjer körglädjen. Nu kommer det väl tre sidor inlägg om att man inte skall ha V70 om man skall ha körglädje ;).

Detta är min fjärde Volvo V70 II (2.4D, 2.5FT, 2.5FT och nu D3), har också haft fem V70N (140, 140, 2.5T, D5 och 2.5T). Nuvarande D3 är faktiskt all in all - total körkänsla, förbrukning, samspel med automatlåda och körglädje - den överlägset bästa motor jag upplevt i V70. Ni kan tycka att jag har hur fel som helst, med detta är mitt tycke :).
av Lövet
Du får tycka vad du vill men att du tycker att D3 är lika snabb som 2.5FT innebär inte att den är det. Pratar man om mest hastighetsökning på minst antal sekunder (vilket för mig är den enda definition man kan ha om acceleration) så är D3 långsammare helt enkelt. Sen kan man vara nöjd och glad ändå om sitt motorval på andra grunder.
av Eduard
För mycket formler och teori? Tvärtom , jag vill ge en eloge till de författare som med belysande inlägg bemödat sig om att upplysa oss andra. Kunskap ar aldrig skadligt. Jag tycker däremot det ät föga intressant att läsa om vad vissa signaturer TYCKER. det kan jag själv.
I själva sakfrågan slog ju signatueren som tog fram acc.-siffrorna huvudet på spiken!
Användarvisningsbild
av Camel
Gratulerer "lirsa" till ett mycket trevligt bilval. D3 är absolut ingen dålig motor. Visst finns det karaktärs- och prestandaskillnader mellan Diesel- och Ottomotorer. Men behoven är ju olika. Tur att det då finns olika motorer.
Jag tror du kommer att bli mycket nöjd! :D Jag tycker V70II är en mycket bra bil.

Jag har startat en tråd som koncentrerar sig på att belysa just karaktärs- och prestandaskillnaderna mellan Diesel- och Ottomotorer:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=73032
av lirsa
Du får tycka vad du vill men att du tycker att D3 är lika snabb som 2.5FT innebär inte att den är det. Pratar man om mest hastighetsökning på minst antal sekunder (vilket för mig är den enda definition man kan ha om acceleration) så är D3 långsammare helt enkelt. Sen kan man vara nöjd och glad ändå om sitt motorval på andra grunder.
Jag förutsätter att du läst första posten i denna tråd som jag skrev? Det är inte jag som skapat sifferekriget i denna tråd och inget jag heller var ute efter.

Jag är inte ute efter ett krig alls. Bytte själv så sent som i Maj i år från 2.4D till 2.5FT för att jag tyckte 2.4D var ett under av tråkig körupplevelse. Anledningen till trådstarten var att uppmärksamma andra som också har tyckt likadant har nu en HELT ny motor att prova: D3.

Jag är fortfarande lika förvånad. Och lika övertygad. D3 sammantaget måste vara en av de trevligaste motorer Volvo någonsin plockat fram (i kombination med automatlåda). Med reservation att jag inte provat densamme med manuell och inte heller "nya" D5.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Du får tycka vad du vill men att du tycker att D3 är lika snabb som 2.5FT innebär inte att den är det. Pratar man om mest hastighetsökning på minst antal sekunder (vilket för mig är den enda definition man kan ha om acceleration) så är D3 långsammare helt enkelt. Sen kan man vara nöjd och glad ändå om sitt motorval på andra grunder.
Så du menar att FT ALLTID accelererar snabbare än en D3, även t.ex. på trean mellan 50-70 km/h? (eller snarare, mellan låt oss säga 1800 och 2500 varv).

Bara för att din definition av acceleration verkar vara från noll och upp till toppfart med urvarvning på varje växel så är det inte den absoluta definitionen av begreppet acceleration, eller hur?

Jag själv tror t.ex. att en vanlig medelsvensson får betydligt bättre acceleration med en D3 vid sin vanliga svenssonkörning än med en FT. Blir detta påstående felaktigt då? Nej jag tror inte det.

Bara för att du inte förstår att många attraheras av moderna dieslar så betyder det per automatik inte att det är felaktiga val de gör. Jag har redan insett att du inte förstår tjusningen med en diesel och att du uppskattar mer högvarviga bensin (eller etanolmotorer) och det är väl jättefint.

Kort sagt, det är inte så enkelt som du påstår att det är.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Felanvändningen (låga varv på en 2.5FT är fel i jämförelsen med en dieselmotor) färgar ju såklart tyckandet!

Jag menar, dom allra flesta kör på låga varv, många gånger för låga varv, och dessa kommer älska dieselmotorn, men som sagt, då gör man en i grunden felaktig jämförelse tekniskt sett, och det är ju här vi närmar oss pudelns kärna. Ska man jämföra tekniskt rätt, eller ska man jämföra hur folk faktiskt använder sina bilar!? Jag vet inte svaret, men jag vet att vi får hålla isär dom två begreppen..
Användarvisningsbild
av MartinS
Enzo skrev: Så du menar att FT ALLTID accelererar snabbare än en D3, även t.ex. på trean mellan 50-70 km/h? (eller snarare, mellan låt oss säga 1800 och 2500 varv).
Vad Andreas och flera med honom försöker säga är att en bil med 2.5FT alltid accelererar snabbare än D3 om man har rätt växel i för respektive motor.

"Min bil är snabbast på trean mellan 50-70" är väl tämligen ointressant? Om du inte kan växla bör du nog skaffa en med automat så du slipper fundera på vilken växel du har i.

/MArtin
av Arese
Biltillverkarna kanske ska börja ange "0-100, eller 80-120 km/h, för folk som inte kan köra bil" :wink:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Variosboy skrev:Felanvändningen (låga varv på en 2.5FT är fel i jämförelsen med en dieselmotor) färgar ju såklart tyckandet!

Jag menar, dom allra flesta kör på låga varv, många gånger för låga varv, och dessa kommer älska dieselmotorn, men som sagt, då gör man en i grunden felaktig jämförelse tekniskt sett, och det är ju här vi närmar oss pudelns kärna. Ska man jämföra tekniskt rätt, eller ska man jämföra hur folk faktiskt använder sina bilar!? Jag vet inte svaret, men jag vet att vi får hålla isär dom två begreppen..
:-)-) Kunde inte sagt det bättre själv ! Jag är en riktig nörd vad gäller siffror och motorer men har inte gett mig in i denna debatt även om jag varit på väg flera gånger :D
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]