- sön 25 sep 2011, 08:58
Detta är min fjärde Volvo V70 II (2.4D, 2.5FT, 2.5FT och nu D3), har också haft fem V70N (140, 140, 2.5T, D5 och 2.5T). Nuvarande D3 är faktiskt all in all - total körkänsla, förbrukning, samspel med automatlåda och körglädje - den överlägset bästa motor jag upplevt i V70. Ni kan tycka att jag har hur fel som helst, med detta är mitt tycke :).
Momentum skrev:Varför spårar det ut på detta viset, med formler och avancerade beräkningar kring "Sammansatta rotationströghetsmoment"Ett av få vettig inlägg i denna tråd. Det var precis så jag menade när jag starade tråden?
Jag tror och tycker att D3:an är en riktiga trevlig motor, särskilt MY12 som fått ett ökat varvtalsområde, detta påstående gör jag UTAN någon formel, utan baserat BARA på en SUBJEKTIV åsikt
andreas_lofgren skrev:Varför skall jag få mothugg. Som jag kör - jag tror jag tillhör den stora majoriteten - dvs inte tokagressivt och plattan i mattan, så är min personliga upplevelse att D3 är VÄL så snabb och pigg som 2.5FT. Jag hade en MY2010. Dessutom som grädde på moset får du en grymt mycket snabbare gasrespons i D3 vilket höjer körglädjen. Nu kommer det väl tre sidor inlägg om att man inte skall ha V70 om man skall ha körglädje ;).Momentum skrev:Varför spårar det ut på detta viset, med formler och avancerade beräkningar kring "Sammansatta rotationströghetsmoment"
Jag tror och tycker att D3:an är en riktiga trevlig motor, särskilt MY12 som fått ett ökat varvtalsområde, detta påstående gör jag UTAN någon formel, utan baserat BARA på en SUBJEKTIV åsikt
Fast om folk skriver att "D3 är lika snabb som 2.5FT" så får man räkna med mothugg. Skriver man däremot att man tycker att det är en pigg och trevlig motor så är det en annan historia.
Effekt/vridmomentshistorien kommer väl av att det fortfarande finns vissa som tror att högt vridmoment = automatiskt snabb bil när det finns så mycket mer som är av betydelse också.
Detta är min fjärde Volvo V70 II (2.4D, 2.5FT, 2.5FT och nu D3), har också haft fem V70N (140, 140, 2.5T, D5 och 2.5T). Nuvarande D3 är faktiskt all in all - total körkänsla, förbrukning, samspel med automatlåda och körglädje - den överlägset bästa motor jag upplevt i V70. Ni kan tycka att jag har hur fel som helst, med detta är mitt tycke :).
Volvo XC90 MY17 - 7-sits, R-Design, D5. Onyx Svart metallic, Panomaraglastak, B&W-stereo, Ventilerat Nappaskinn, teknikpkt pro och loungepaket.