Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
bilgalen skrev:Det finns redan och stavas DSG i VW/Audi. Där blir det både lägre förbrukning och bättre prestanda i de flesta kombinationer (kan inte exakt vilka). Dessutom får man en automat som går att leva med. De här gamla momenomvandlar automaterna kanske är komfortabla om man är 50 år eller äldre. Men det hinner ju både påbörjas och avslutas ett världskrig innan lådan hinner byta växel!
Jag vill påstå att har man denna uppfattning så har man nog inte kört en automat under detta årtusendet.
Inte ens de gamla treväxlade GM automaterna på 1900-talat var så slöa då det satt en +400hk V8 i fronten.
Har man banåka ambitioner då kan en automat vara "seg" i växlingen , men för 99,9% av de som kör på våra vägar räcker en modern automat till och växlingarna är snabba.
Sedan har Volvo före My10 fått kritik, men de senaste lådorna med sportläge är fullt i klass med BMW:s sexväxlade lådor och där är det inte många som klagar.
av bilgalen
Nu är jag inte helt insatt i Bmw:s lådor. Men har inte just Bmw en "modernare variant" av momentomvandlarlåda där just snabbheten har förbättrats? Eller kanske rent av inte ens bygger på momentomvandlare? Tänker alltså inte på Bmws motsvarighet till DSG nu.

Jag har faktiskt kört ganska mycket nya bilar av olika märken (i jobbet). En momentomvandlarautomat i kombo med en rejäl motor, tycker jag kan vara ok. Men i kombination med mer vanliga och mindre motorer tycker jag det blir helt olidligt. Då tar jag mycket hellre en manuell.

Sen är det iof så att jag kört mycket dsg-bilar av olika sort i just jobbet. Därav kan jag ju ha vant mig vid snabbheten och har därför svårare att acceptera de gamla automaterna.
Senast redigerad av 1 bilgalen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Steff 99 skrev:Sedan har Volvo före My10 fått kritik, men de senaste lådorna med sportläge är fullt i klass med BMW:s sexväxlade lådor och där är det inte många som klagar.
bmw gamla sexväxlade automatlådor då eller? jag trodde de hade 7 eller åtta idag, har aldrig förstått vad man skall med så många växlar till, jag har 12 på lastbilen, men jag släpar jag på 62 ton oxå.
av Lövet
BMW kör fortfarande med "konventionella" automater med momentomvandlare i alla modeller förutom M3/M5 samt 335 Coupe och Cab som finns med DKG (Doppelkupplunggetriebe = dubbelkopplingslåda).

Men även de konventionella automaterna (exempelvis den som sitter i min bil) funkar väldigt bra på BMW. De låser mycket tidigare och på fler växlar. Skillnaden är stor även mot AW80 lådan som satt i min 3.2a som ändå ska vara en modern låda. Nu har jag inte kört en hel tank än men för tillfället drar den 0,84. Viss skillnad...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
bilgalen skrev:Det finns redan och stavas DSG i VW/Audi. Där blir det både lägre förbrukning och bättre prestanda i de flesta kombinationer (kan inte exakt vilka). Dessutom får man en automat som går att leva med. De här gamla momenomvandlar automaterna kanske är komfortabla om man är 50 år eller äldre. Men det hinner ju både påbörjas och avslutas ett världskrig innan lådan hinner byta växel!
Jag vill påstå att har man denna uppfattning så har man nog inte kört en automat under detta årtusendet.
Inte ens de gamla treväxlade GM automaterna på 1900-talat var så slöa då det satt en +400hk V8 i fronten.
Har man banåka ambitioner då kan en automat vara "seg" i växlingen , men för 99,9% av de som kör på våra vägar räcker en modern automat till och växlingarna är snabba.
Sedan har Volvo före My10 fått kritik, men de senaste lådorna med sportläge är fullt i klass med BMW:s sexväxlade lådor och där är det inte många som klagar.
Jag har kört min XC70 både med manuell och automat, även kört DSG.

Grejjen med DSG var ju att den matade i växlarna helt utan slir och bilen far iväg som en raket utan att det går åt mycket soppa. Visst kan du smälla i sportläget på volvoautomaten också och det rör på sig men förbrukningen hamnar ju på en helt annan planet om du kör på så.

Jag bara älskade DSG känslan när växlarna matas i bestämt, varvet var lågt, förbrukningen var låg men det endå gick undan duktigt.
Användarvisningsbild
av Momentum
kave skrev:I mitt förra inlägg menade jag alltså att Volvocars.se är uppdaterad med siffror för både manuell och automat på D3 och D5. Tidigare fanns bara siffror på automat D5.
Jag tror inte alls det har med komfort att göra, om det bara hade med mjuka växlingar att göra, varför skulle även landsvägskörningen ge högre siffror?
Vad gäller BMWs lådor drar de i praktiken lika mycket som med manuell, inte mindre bränsle. Men det i sig är ju imponerande det också.
Frågan är bara hur mycket bättre de nya lådorna ä 2012 om de ändå har samma försämring i effektivitet?
Vilka nya lådor till 2012 tänker du på? Det torde vara samma generation som i 2011

Då det gäller data och siffror ger jag inte Volvocars sidan så många poäng
Om man läser i denna fil så hittar men andra värden, bland annat på 0-100 värdena

http://www.volvobil.se/documents/doc/Te ... o_2011.xls
Ooops - fel årsmodell 2012 skulle det vara
http://www.volvobil.se/documents/doc/Te ... o_2012.xls
Men genomgående är bilar med automatlåda tyngre och har sämre utväxling, vilket straffar sig, se vikt och fart vid 1000 rpm i filen

Exempelvis är en S60 D5AWD aut är lika snabb till 100 som en vanlig D5:a aut men väger mera och har sämre utväxling, och tar därför mera bränsle

EDIT: Lagt till länken till 2012 excelfilen
Senast redigerad av 2 Momentum, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:Bmws automat är ju snålare än samma manuella, och den är definitivt inte okomfortabel, tvärt om.
Kan någon vara vänlig och berätta vilken sorts BMW man får för samma pengar som en Volvo, det blir lättare att värdera att BMW automatlåda är bättre då
Användarvisningsbild
av Momentum
Vad ska vi säga om dessa siffror då? Är det någon som vet om BMW:s siffror baseras på samma körcykel som Volvo:s
Eller är det något annat fel?

525d CO2-utsläpp (g/km) 164 [162]
530d CO2-utsläpp (g/km) 169 [165]
V70D3 C02 man/aut 137 / 159
V70D5 C02 man/aut 134 / 164
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Vad ska vi säga om dessa siffror då? Är det någon som vet om BMW:s siffror baseras på samma körcykel som Volvo:s
Eller är det något annat fel?

525d CO2-utsläpp (g/km) 164 [162]
530d CO2-utsläpp (g/km) 169 [165]
V70D3 C02 man/aut 137 / 159
V70D5 C02 man/aut 134 / 164
De där siffrorna säger ju att BMWs autoamtlåda drar 2% mindre än den manuella medan Volvos automatare drar 22% mer än den manuella,

Nu kostar ju BMWs automatlåda 6000 kr mera än volvos automatlåda, men den gör ju klart och tydligt ett mycket bättre jobb.

I detta fallet vore det ju helt ok om volvo hade lagt 6000 kr extra på lådan om det sparat 24% bränsle. Hellre det än R-design plaststyling
av Lövet
Samma körcykel är det alltid för alla märken. Däremot har du "råkat" hoppa förbi ett steg, du har ju 520d 177hk med 135g/km som är jämförbar med D3. Med man låda vinner D5 mot 525d det kan ingen förneka, synd bara att Volvos automatlåda drar upp förbrukningen så mycket. Och det var väl där hela diskussionen började.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden