- tis 27 sep 2011, 20:28
#570982
Inte ens de gamla treväxlade GM automaterna på 1900-talat var så slöa då det satt en +400hk V8 i fronten.
Har man banåka ambitioner då kan en automat vara "seg" i växlingen , men för 99,9% av de som kör på våra vägar räcker en modern automat till och växlingarna är snabba.
Sedan har Volvo före My10 fått kritik, men de senaste lådorna med sportläge är fullt i klass med BMW:s sexväxlade lådor och där är det inte många som klagar.
bilgalen skrev:Det finns redan och stavas DSG i VW/Audi. Där blir det både lägre förbrukning och bättre prestanda i de flesta kombinationer (kan inte exakt vilka). Dessutom får man en automat som går att leva med. De här gamla momenomvandlar automaterna kanske är komfortabla om man är 50 år eller äldre. Men det hinner ju både påbörjas och avslutas ett världskrig innan lådan hinner byta växel!Jag vill påstå att har man denna uppfattning så har man nog inte kört en automat under detta årtusendet.
Inte ens de gamla treväxlade GM automaterna på 1900-talat var så slöa då det satt en +400hk V8 i fronten.
Har man banåka ambitioner då kan en automat vara "seg" i växlingen , men för 99,9% av de som kör på våra vägar räcker en modern automat till och växlingarna är snabba.
Sedan har Volvo före My10 fått kritik, men de senaste lådorna med sportläge är fullt i klass med BMW:s sexväxlade lådor och där är det inte många som klagar.
Volvo XC60 AWD MY 11B Polestar 225hk 460nm