Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den blev aldrig riktigt bra igen.

Ditec-center rengjorde bilen extremt noga och lade på massor av "svart vinylglans" så bilen så den såg kanonfin ut. Tyvärr håller det ju max några månader så kommer den blekta färgen på all plasten fram igen.

Man blev tvungen att ta på ny svärta med iämna intervall för att dölja de blackiga plasten som aldrig hämtade sig helt.
VolvoB20 skrev:Den blev aldrig riktigt bra igen.

Ditec-center rengjorde bilen extremt noga och lade på massor av "svart vinylglans" så bilen så den såg kanonfin ut. Tyvärr håller det ju max några månader så kommer den blekta färgen på all plasten fram igen.

Man blev tvungen att ta på ny svärta med iämna intervall för att dölja de blackiga plasten som aldrig hämtade sig helt.
Har de kompenserat dig på något sätt?
Den var ju leasad på 36 månader så jag orkade inte driva det längre. Så nej, ingen kompensation.

Men en sak är säker, om jag någonsin ska lämna in en bil för vaxning /lackförsegling så ska jag ge dem extremt detaljerade instuktioner om hur det ska göras i detalj så jag slipper få fler bilar förstörda.

Rätt sjukt igentligen, de är ju för fasiken yrkesmän o proffs, man ska väl inte behöva tala om för dem hur de ska göra sitt jobb.

Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte skippade ny tjänstebil och köpte loss 2010an istället då den hade så mycket bättre AWD. Då hade man iofs fått fundera vidare på om det finns tåligare svartvinylglans som sitter i längre.
Jag tänkte bara kommentera detta gamla ärende lite då det kanske kan hjälpa någon annan i en liknande situation.

En alkalisk avfettning kan ge dessa rinningar på plastlister om man har otur. Jag lyckades själv med detta på vår gamla Ford Ka där halva bilen är i denna skrovliga plast.

Ett sätt att få tillbaka den snygga svarta ytan när plasten blivit solblekt är att gå på plasten med en värmepistol. Jag har testat på några mindre plastdelar och de har blivit som nya, men visst finns det risker med detta. Det finns ett antal videoklipp på Youtube om någon är intresserad av att se hur resultatet kan bli.

Alternativ 2 är att dölja det solbelysta gråa med medel. Det finns en massa olika medel som kan användas men en av de bättre som har en bra hållbarhet är Concepts Vista som exempelvis kan beställas från BBV (Bollnäs Bilvård). Lägg på tunt och eftertorka noggrant med en luddfri trasa. Lägg gärna på 2-3 lager om så behövs.

Ett annat medel som jag har kommit att gilla är Ultima Tire & Trim som ger en väldigt fin yta även på däck. Det verkar dock inte ha samma hållbarhet som Concepts Vista, men luktar bättre och kräver ingen eftertorkning. Bägge dessa medel är ganska dyra, men dryga och en flaska räcker till väldigt många behandlingar.

Slutligen så tipsar jag gärna om ett lackskydd som man med fördel kan lägga själv med hjälp av en billig dubbeltrissig maskin från Rusta, Biltema, Clas Ohlson. Det heter Glare Professional Polish och kan köpas via http://www.waxdog.se. Även Glare Micro Finish som används som ett mildare polermedel kan i princip vem som helst hantera. Medlen är relativt billiga och dryga, och ger en god hållbarhet. 6 månader (över vintern) med veckovisa tvättar med avfettningsmedel klarades av utan problem...så 12 månader bör inte heller vara något bekymmer. Själv lägger jag på ett lager då och då för att det går så lätt och smidigt :).

Bilvårdsforum ger väldigt bra tips om allt som rör bilvård. Där finns en bra blandning av proffs och amatörer som alla delar ett gemensamt intresse att hålla bilen glänsande ;).
Men akta er för att kliva in i bilvårdsträsket, det är sjukt beroendeframkallande och mängden prylar och "soppor" man kan skaffa är obegränsad :)

Eftersom en klarlack inte pallar mer än ca 15 ordentliga poleringar är det vad som styr bilbyte nu för tiden :)
Har kört med Tutel extreme serien av Vinylglans för plast och gummi sen i våras.

Har suttit rätt fint hittills har kört den 2 gånger i sommar och den har motstått regn bra.
Min förhoppning är att om jag kör på lite ofta så kanske det sitter riktigt bra.
Men som sagt den bästa vinylglansen jag kört hittills.

Litet tips ifall dom inte får någon ordning på det. Vet hur trist det ser ut med den grånade plasten. Har fått flera beröm på hur fräsch min ser ut sen jag börja med Turtels Vinylglans.

Hoppas det löser sig.

Med vänlig hälsning,
Andis
bjornw skrev:Men akta er för att kliva in i bilvårdsträsket, det är sjukt beroendeframkallande och mängden prylar och "soppor" man kan skaffa är obegränsad :)

Eftersom en klarlack inte pallar mer än ca 15 ordentliga poleringar är det vad som styr bilbyte nu för tiden :)
Då borde min bil vara plåtren vid det här laget :mrgreen: :mrgreen:
Kryss70 skrev:Helt otroligt dåligt gjort. Har själv funderat på Ditec av anledningen att de per automatik framstår som seriösa/kunniga.
Har nu läst på ett flertal forum (diverse bilmärken) där folk har fått problem efter arbetet är gjort.
Det går inte att generalisera så. Man måste göra lite research. Hur länge har franschinse-tagaren kört sin verksamhet? Täta ägarbyten? Papperslösa slavarbetare i personalen? Fråga runt vilka som folk rekommenderar.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]