Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
pss: förbrukningsskillnaden mellean 2.4d och D5 awd kan jag bjuda på topps 0,2l/mil, så säg att min drog 1l/mil...

men vid lång körningar är det faktiskt kul o göra en "kick-down" även vid en brant uppförsbacka, och känna att bilen accar istället för att den kämpar med alla kusar för att behålla hastighet! :))
av dst02
Svårt att kunna ångra att man köpt diesel när jag vid pumpen
mätte upp snittet 0,49/bl körning. Rätt skönt när beänslepriserna
skjuter i höjden. Då kan man leva med lite knatter och va utan sportbilsprestanda
:)
av maba
Har kört 1000 mil med min D5 AWD nu.
Total snittförbrukning: 0.86
Snitt på landsväg till Danmark med en hel del 130: 0.77
Lägsta snitt på en tank: 0.67
Högsta snitt på en tank: 1.34

Är ganska nöjd med tanke på att det är automat och AWD. Den drar dock ganska mycket på kortkörning på vintern med mycket bränslevärmarkörning. Den drar dock mindre än min gamla 2.5T...

Nöjd med diesel, mycket nöjd med AWD men automat skulle jag klara mig utan men det är ganska bekvämt.
av Bitez
ångra eller ej, jag är skit nöjd! MEN jag hade nog inte varit lika nöjd om jag hade drive modellen. (obs, jag!). Det hade varit ännu bättre vid pumpen, men jag hade nog kommit över det rätt kvickt och blivit ganska så irriterad över slöheten.

Min åsikt är om man nu går och funderar över en bensinare kontra en diesel, så tycker jag man ska satsa på en stark diesel, då tror jag man skulle ha svårt att motivera en bensinare med likvärdig prestanda...
av dst02
Bitez skrev:ångra eller ej, jag är skit nöjd! MEN jag hade nog inte varit lika nöjd om jag hade drive modellen. (obs, jag!). Det hade varit ännu bättre vid pumpen, men jag hade nog kommit över det rätt kvickt och blivit ganska så irriterad över slöheten.

Min åsikt är om man nu går och funderar över en bensinare kontra en diesel, så tycker jag man ska satsa på en stark diesel, då tror jag man skulle ha svårt att motivera en bensinare med likvärdig prestanda...
Ibland när man kör på en backig å krokig 70 väg så undrar man om
det verkligen väger upp förbrukningssiffror och alla fördelar med driven.
Jag e fortfarande nöjd men håller med om att en stark diesel helst med
automat är att föredra.
av oldtimersmc
andreas_lofgren skrev:
2444ever skrev:Har Volvo egentligen gjort något bra efter 200-serien?
Gjorde Volvo egentligen något bra innan 850?
P1800 var iaf djävligt vacker och med lite seroider så var den riktigt kul...
Men inte så roligt som det är att tanka en disel...
av perhall
Det är många i dessa dagar som är dieselvänner. Kollar just nu efter en "andrabil" och ska ersätta en 525iA e60. Var eg. ute efter en 535i men har även kollat in ny A6. Upptäcker till min glädje att man kan få en 204 hk 280 Nm 6-cyl 2,8-liters bensinmotor utan turbo för bara 35000 mer än en 2,0TDI 177 hk. Säkert får man inte tillbaka många kronor i andra hand och visst är det bättre vrid i dieseln men för mig är valet självklart: den silkeslena gången, det härliga motorljudet, den snabba gaspresponsen och den bättre prestandan om man varvar gör bensinaren till ett självklart val för mig som ger mycket premiumkänsla.
PH
av Desmodue
Jag är som sagt nöjd med min 2.4D automat men detskulle vara skoj att känna hur den är utan automat då detta är min första automatare så har jag inte riktigt vant mig ännu med allt slirande. men - det är ju underbart med automat. däremot är det segat att pynta 1 764:- i kvartalet i skatt :(
Vi kör inte så mycket och bilen är privat och då skall man ner i förbrukning ganska mycket för att kompensera den högre skatten.
av oldtimersmc
3100/år för en 2.4D MY10 manuell och ca 0.65 i bland (står 0.60) 175Hkr vrid som ett disellok = skit nöjd
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]