Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
apersson850 skrev:Garmin har egna lösningar för fartkameravarning, lösningar som man får betala för. De håller reda på kamerans riktning också. Kör man fattigmansvarianten och tankar ner kameradata från nätet, varnar den oavsett riktning. Men den plingar en gång oavsett din hastighet, och sen ihärdigt om du kör fortare än den i databasen inlagda hastigheten.
Intressant, inte bara det ovan citerade.

Undrar om det framgår på garmin.com/se hur man kan få del av, och tydligen betala för, deras egna lösningar med sådant som körriktningsbegränsad fartkameravarning? Själv har jag inte sett det. Möjligen är detta med kameravarning lite tabu på navigatorsajterna vilka ju delvis bara är svenska översättningar av något som är gemensamt för många länder, däribland sådana där kameravarning är otillåten.

Vilken fartgräns läggs till grund för det ihärdiga plingandet - den som gäller där jag kör eller den som gäller 15 m hitom kameran (vilken ju kan stå 50 m efter fartgränsskyltar som sänker gränsen)?
Användarvisningsbild
av apersson850
Trattar du in en GPX-fil med kameror till en Garmin, så ligger den hastighetsgräns som kameran övervakar i GPX-filen. Om den är 50 km/h, men det är tillåtet att köra 70 km/h fram till 100 meter före kameran, då får du ihärdigt plingande i 400 meter, och sen blir den glad de sista hundra meterna, om vi nu antar att du ligger på hastighetsgränsen överallt. I praktiken kan du ju inte förändra din hasighet från 70 till 50 precis i det moment när du passerar skylten, men du förstår principen.

Jag vet inte riktigt hur Garmin marknadsför sina egna kameralösningar. Det brukar ligga med några exempelfiler i navigatorerna, och sen ska man lockas att köpa full funktionalitet med det som utgångspunkt. Finns förmodligen någon annan ingång till detta också, via deras hemsidor.
Jag har i ett antal år jobbat lite vid sidan om som testare av Garminnavigatorer, så jag har inte riktigt samma kanaler in till Garmin som "vanligt folk" har. Jag ringer en utvecklare när jag vill nåt...
Användarvisningsbild
av jgbptl
Om det är bra fartkameravarning man är ute efter kan i alla fall jag rekommendera en av dessa: http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm

Har använt en själv i ett antal år (var nog en av deras första kunder när de tog fram den) och är väldigt nöjd. Fria och aktuella uppdateringar. Piper bara om kameran tittar åt ditt håll och fortsätter att pipa tills du saktat ned till den hastighet som gäller vid kameran.

Själv har jag anslutit en extra antenn som ligger under en plastlucka på instrumentbrädan (ej en Volvo) och placerat själva burken nere i mittkonsolen. Det enda jag tycker är lite synd är att man måste få burken i närheten av en dator när den ska uppdateras eftersom det sker via en USB-sladd.

De har nu även en modell de kallar Bobrik som också visar aktuell gällande hastighetsgräns utifrån Vägverkets ISA. Dessutom går bägge varianterna att få med en automatisk körjournal. Nackdelen är ju förstås att det blir en burk till om man också vill ha en "vanlig" GPS.

Och nej, jag får ingen provision av dem... :wink:
av Tarsiger
apersson850 skrev:Trattar du in en GPX-fil med kameror till en Garmin, så ligger den hastighetsgräns som kameran övervakar i GPX-filen. Om den är 50 km/h, men det är tillåtet att köra 70 km/h fram till 100 meter före kameran, då får du ihärdigt plingande i 400 meter, och sen blir den glad de sista hundra meterna, om vi nu antar att du ligger på hastighetsgränsen överallt. I praktiken kan du ju inte förändra din hasighet från 70 till 50 precis i det moment när du passerar skylten, men du förstår principen.
Förstår principen, tror jag. Och när man åker åt andra hållet vid samma kamera, avslutas då kameraupplevelsen med det ihärdiga pinglandet i 400 m som följd av att man där både befinner sig i kamerans närzon och åker fortare än kamerans bevakningshastighet?
apersson850 skrev:Jag har i ett antal år jobbat lite vid sidan om som testare av Garminnavigatorer, så jag har inte riktigt samma kanaler in till Garmin som "vanligt folk" har. Jag ringer en utvecklare när jag vill nåt...
Ett sådant sidojobb hade jag nog bejakat och jag tror att jag då som en brist skulle påpeka att måldefinition genom koordinatsättning bara kan göras enligt WGS84 och inte enligt RT90 eller SWEREF99 (om jag minns beteckningarna rätt). Väldigt ofta har jag behov att komma till en punkt längs en skogsbilväg som enligt fältkartan 1:50000 saknar kännetecken i terrängen. Att då via det ortogonala RT90-nätet och med stöd av mm-graderad linjal avläsa punktens RT90-koordinater är ju oerhört mycket lättvindigare än att med kalkylator sitta och mäta avstånd mellan norrut konvergerande meridianer och latituder som inte har inbördes avstånd knutet till linjalens cm-gradering. På min bärbara GPS är RT90-inmatning enkel att göra.
jgbptl skrev:Om det är bra fartkameravarning man är ute efter kan i alla fall jag rekommendera en av dessa: http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm
Detta verkar vara bra fartkameravarnare, men mitt primära intresse är navigeringsfunktionen. Om mitt intresse för kameravarningen väcker undran vill jag nämna att mina fortkörningsböter hittills varit ca 1/52000 mil, dock ingen p g a en kamera.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tarsiger skrev:Förstår principen, tror jag. Och när man åker åt andra hållet vid samma kamera, avslutas då kameraupplevelsen med det ihärdiga pinglandet i 400 m som följd av att man där både befinner sig i kamerans närzon och åker fortare än kamerans bevakningshastighet?
Nej, den är inte dummare än att den inser att när du åker från en kamera är den inte något orosmoment, så då håller navigatorn käften.
Ett sådant sidojobb hade jag nog bejakat och jag tror att jag då som en brist skulle påpeka att måldefinition genom koordinatsättning bara kan göras enligt WGS84 och inte enligt RT90 eller SWEREF99 (om jag minns beteckningarna rätt). Väldigt ofta har jag behov att komma till en punkt längs en skogsbilväg som enligt fältkartan 1:50000 saknar kännetecken i terrängen. Att då via det ortogonala RT90-nätet och med stöd av mm-graderad linjal avläsa punktens RT90-koordinater är ju oerhört mycket lättvindigare än att med kalkylator sitta och mäta avstånd mellan norrut konvergerande meridianer och latituder som inte har inbördes avstånd knutet till linjalens cm-gradering. På min bärbara GPS är RT90-inmatning enkel att göra.
För de som verkligen behöver en bilnavigator som klarar RT90 eller SWEREF 99 brukar jag rekommendera Garmins zumo. Det är en bil/motorcykelnavigator, så den är lite oömmare än bilmodellerna, och den klarar även svenska koordinatsystem. En jag träffade som kör service på skogsmaskiner ute bland träden köpte just en zumo 550, efter att ha konsulterat mig, och han säger den fungerar jättebra till det. Han får körorder med RT90, så det är precis vad han behöver.
av Xylen
kave skrev:Jag har nu skaffat ett Brodit fäste till iPaden. Helt suveränt. Samtliga GPS enheter blir plötsligt väldigt små och trista att använda. En stor fördel med iPaden när man är ute och åker är att kunna se på kartan vad som finns runt i kring, restauranger etc.

Bild

Jag hittar inte fästet du har på brodit har du någon länk?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Volvo 360 88 söker dragkrok

Bör finnas på skroten om inte annars. V[…]

En heads up till alla som läser den hä[…]

Tjänare! Har bytt kamrem efter multiremsras, […]

Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är […]