Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Kul att du är nöjd! Väntar själv o ser om polestar kommer med något vilket inte verkade helt omöjligt när jag mailade o frågade. Kommer inte polestar med något så lutar det starkt åt BSR faktiskt.
av Steff 99
Freddi skrev:
Aresso skrev: Jo, serru, det gick faktiskt.
Då får vi se om det kommer kommentarer från nån förståsigpåare som ska berätta för dig att du inte alls har trimmat bilen. Hoppas den går fint.
Konstig kommentar, det har däremot skrivits mängder med kommentarer om D3:an låga potensial till optimering, RICA har en optimering.
BSR:s ger tydligen 22 hk och 45 nm vilket också är ganska lite effektökning om man jämför 2,4D som ökar från 163 till 225 hk en ökning på 62 hk
av perhall
Honke skrev:Kul att du är nöjd! Väntar själv o ser om polestar kommer med något vilket inte verkade helt omöjligt när jag mailade o frågade. Kommer inte polestar med något så lutar det starkt åt BSR faktiskt.
Jag har fått för mig att Polestar alltid svarar ungefär så här: "I dagsläget är det inte aktuellt med optimering för xxxx-motorn. Men håll utkik - vi kommer med nyheter under våren." Vi får hoppas att det kommer till D3 men jag är tveksam./PH
Användarvisningsbild
av Honke
nja jag fick faktiskt ett mer förhoppningsfullt svar än så, men visst jag tror det när jag ser det.
av Freddi
Steff 99 skrev: Konstig kommentar
Är den så konstigt? Det har ju med väldig övertygelse berättats att trimfirmor som lovar effektökningar på 14 hästar eller mer ljuger?

"Om man tror på tomten så kanske man tror på dessa siffrorna också... "
" BSR kan omöjligt få ut några 177 Hk på D3 i Y20. Tro mig."
"det är garanterat inte de siffrorna som anges."

Ja menar inte att hänga ut nån men dessa typer av starka utalanden måste ju ha en saninngshalt i grund och botten vilket gör att man misstror trimfirmorna? Är det så att bsr tex ljuger rakt uppåner och aldrig har fått fram dessa effekter och varför skulle de fuska med mätresultaten?
Användarvisningsbild
av kave
Det jag undrar lite vad gäller er som trimmar bilarna med icke Polestar.
Hur gör ni om ni får eventuella motorproblem, ryck, farthållaren lägger av, kopplingen brinner upp etc etc?
Ofta kan Volvo ta saker som anses vara förslitningsdetaljer på Goodwill, men har bilen varit bonnatrimmad så lär man väl inte se med lika blida ögon. Eller tar ni bort trimmet och blåljuger?
De bilar jag haft som körs 3000-4000/år har samtliga oavsett fabrikat haft mer eller mindre allvarliga problem som verkstan löst utan minsta knorrande.
Jag är rätt säker på att de inte hjälpt till om de sett att bilen varit trimmad.

Eller struntar ni i dessa saker för något bättre prestanda och lägre initialkostnad?
av Peanuts
Kave: Det är en mycket bra synpunkt. Jag kan återkommma med mer detaljer kring detta senare eftersom jag för tillfället sitter precis i den sitsen du beskriver.
av Lövet
kave: Volvo kan inte neka en reparation av farthållaren bara för att bilen har ett chip. De kommer till att börja med sannolikt inte upptäcka alls att bilen är modifierad eftersom de inte tittar efter det. Motorras under garantitid är en annan fråga förstås, då kommer de leta.

Att en koppling skulle gå sönder inom 2år är mycket osannolikt även om bilen är chippad. Du ökar ju slitaget främst vid fullgas och där är man inte så långa stunder. Att köra en chippad bil med 75% gaspådrag sliter ju inte mer än 100% original på kopplingen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Konstig kommentar, det har däremot skrivits mängder med kommentarer om D3:an låga potensial till optimering, RICA har en optimering.
BSR:s ger tydligen 22 hk och 45 nm vilket också är ganska lite effektökning om man jämför 2,4D som ökar från 163 till 225 hk en ökning på 62 hk
2,4D är ju en strypt 2,4 liters dubbelturbo, klart det är lätt att plocka ut 62 hk till.

D3 är ju en 2.0 liters motor och för att få max vrid på låga varv låter man turbon varva hårt redan på från tomgång vilket uppnås genom att man monterat ett pytteturbo som snurrar igång tidigt, klart det är svårt att få ut mer effekt.

Sen sade ju volvo själva att över 420 Nm i två liter med pytteturbo gjorde att både tryck och temperatur låg så nära gränserna för vad det tål att man tex var tvingad att sänka dragvikten till 1600 kg för att det skulle hålla ihop.

Även om man då lyckas pressa ur mera effekt med trim ur D3an undrar man ju hur bra det är igentligen för hållbarheten ?:-/
av perhall
MÅste väl också vara så att D3 är billigare att tillverka än D5. För annars skulle man ju bara ha gjort D5 svagare och behållit EU-mixen som nu faktiskt är högre för D3 trots högre utväxling! Man kunde ju sen ha modifierat ytterligare någon grej så att det inte skulle bli som med D3AWD/D5AWD dvs. helt identisk hårdvara och lätt att plocka ut 225-245 hk/PH
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ