Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Racetwin2 skrev:
Tartryffel skrev:Väcker tråden lite. Verkar som att min Kiwi Wifi - efter en tur via Irland och Schweiz (!) - nu äntligen ligger på Posten här hemma. Nu har jag tappat bort mig, vilken app bör jag använda till den?
Har du I-phone så är REV en bra app men den klarar bara mph och inte km/h etc. Finns säkert flera andra.

Har du Android så är Torque en bra app som klarar både blåtand och Wi-Fi. Ladda ner gratisappen först och testa. torque klarar även head-up Display HUD genom att spegelvända displayen. Coolt på kvällen:)
iPhone som gäller här. Retar mig lite på det där att inte REV klarar metriska systemet. I övrigt verkar det ju jättebra. Någon som har fler förslag?
Tartryffel skrev: iPhone som gäller här. Retar mig lite på det där att inte REV klarar metriska systemet. I övrigt verkar det ju jättebra. Någon som har fler förslag?
Hittade bl.a. denna. Vet ej om den är bra dock. googlade på "OBD I-phone app"

http://itunes.apple.com/us/app/dashcomm ... 93183?mt=8

Audi har byygt en egen app.

http://www.crunchgear.com/2010/11/03/au ... -your-car/

Funkar dock bara på Audi. Varför kan inte Volvo göra detta? Måste vara försvinnande liten utvecklingskost i förhållande till annat på bilen och ett bra sätt att mjölka oss villiga kunder :roll:
Tartryffel skrev: iPhone som gäller här. Retar mig lite på det där att inte REV klarar metriska systemet. I övrigt verkar det ju jättebra. Någon som har fler förslag?
Jag vet att appen FuzzyCar stödjer "metric". Har dock inte testat hur den är men den är i alla fall gratis så du kan väl prova och se om den är något att ha.
Hej! ingen som har nå tips på obd dongle till en x10 mini android. Gärna bluetooth dongle som funkar. Måste bilen ha bluetooth för att donglen ska skicka info till telefonen? eller är det dongeln som har en bluetooth funktionssom som skickar till telefonen som tex bluetooth headset?.
Dieselsmurfe skrev:Hej! ingen som har nå tips på obd dongle till en x10 mini android. Gärna bluetooth dongle som funkar. Måste bilen ha bluetooth för att donglen ska skicka info till telefonen? eller är det dongeln som har en bluetooth funktionssom som skickar till telefonen som tex bluetooth headset?.
Det är dongeln som har BT. Det har ingenting att göra med bilens eventuella BT.
Hej Dieselsmurfe! Testa att ladda ner "torque" appen från android market så länge som en aptitretare. Gratisappen är riktigt bra. Finns bla funktion för head up display. Jag gjorde det med min frus X10.

googla på ex X10+torque+obd reader så borde du kunna hitta något.
Racetwin2 skrev:. Garmin har en färdig funktion för detta kallad "at the pump" Den håller själv reda på hur långt du kört så det är bara att mata in literantalet från pumpen så lagrar den snittförbrukningen. Dessa finns även utan donglen men då baseras all data på snittvärde för stadskörning oh motorväg som man hårdkodar själv i navigatorn. De stämmer ju långt ifrån exakt.

Varje gång jag stänger av bilen så får jag nu en rapport i navigatorn med exakt förbrukning och kostnad. Rätt intressant för nu är det ju verklig förbrukning och inget snittvärde.
Märkte sist jag tanka att den går ju bara på de värden som man matat in för stads och långkörning även om man har dongeln. Den tar inte data från bilen. Det går inte gå vidare i inställningarna om man inte matar in det. Testade om den endå läser ut från bilen genom att skriva in att förbrukningen var 9999l/mil o det blev en djäka dyr resa hem enl ecorouten :O Tråkigt att den inte tar data från bilen då man har dongeln, borde ju inte varit nå problem att ha den funktionen :(
Bosse78 skrev:
Racetwin2 skrev:. Garmin har en färdig funktion för detta kallad "at the pump" Den håller själv reda på hur långt du kört så det är bara att mata in literantalet från pumpen så lagrar den snittförbrukningen. Dessa finns även utan donglen men då baseras all data på snittvärde för stadskörning oh motorväg som man hårdkodar själv i navigatorn. De stämmer ju långt ifrån exakt.

Varje gång jag stänger av bilen så får jag nu en rapport i navigatorn med exakt förbrukning och kostnad. Rätt intressant för nu är det ju verklig förbrukning och inget snittvärde.
Märkte sist jag tanka att den går ju bara på de värden som man matat in för stads och långkörning även om man har dongeln. Den tar inte data från bilen. Det går inte gå vidare i inställningarna om man inte matar in det. Testade om den endå läser ut från bilen genom att skriva in att förbrukningen var 9999l/mil o det blev en djäka dyr resa hem enl ecorouten :O Tråkigt att den inte tar data från bilen då man har dongeln, borde ju inte varit nå problem att ha den funktionen :(
Märkligt - min fungerar perfekt. Den tar exakt data för bilen flera gånger per sekund. Det skall du även se om du går in på den blåa "bränsleförbrukningsikonen". I mitten skall du se momentanförbrukning och den skall variera flera gånger per sekund med gaspådrag etc annars är något fel. Du ser även snittförmrukningen i ett av fälten och nu är det den exakta förbrukningen du ser och inte baserat på beräknade snittdata.

T.o.m. Ecoroutefunktionen blir illröd i uppförsbackar så fort förbrukningen stiger. Förr kunde jag ligga på 5000 rpm på tvåan i uppförsbacke och så länge jag höll 70 där det är 70 så visade den grönt......

Notera att den snittförbrukning du en gång matat in alltid står kvar under fordonsprofilen. Den ändras inte men Navigatorn använder den inte utan kör helt på den momentana förbrukningen den får från donglen.

Jag får dessutom alltid upp "kvitto-fönstret" med förbrukning senaste körningen och den varierar varje gång jag kör till jobbet beroende på om jag kört hårt eller lugnt.

Kolla om du har fått hela installationen att fungera rätt? Jag tror du har något fel.

Installera Garmin webupdater från Garmins hemsida och kör denna. Jag hade flera installationer där som jag inte hade trots att jag varit inne på "MyGarmin" och uppdaterat senaste mjukvara. Du måste ha all den senaste mjukvaran annars funkar det inte. Du måste även ladda ner beskrivningen till alla felkoder på Garmin Webupdater om du vill få dessa att funka och inte bara se själva felkoden. Vill du få med beskrivningen till felkoden så måste du gå in och aktivt hämta dessa.
Racetwin2 skrev:Märkligt - min fungerar perfekt. Den tar exakt data för bilen flera gånger per sekund. Det skall du även se om du går in på den blåa "bränsleförbrukningsikonen". I mitten skall du se momentanförbrukning och den skall variera flera gånger per sekund med gaspådrag etc annars är något fel. Du ser även snittförmrukningen i ett av fälten och nu är det den exakta förbrukningen du ser och inte baserat på beräknade snittdata.

T.o.m. Ecoroutefunktionen blir illröd i uppförsbackar så fort förbrukningen stiger. Förr kunde jag ligga på 5000 rpm på tvåan i uppförsbacke och så länge jag höll 70 där det är 70 så visade den grönt......

Notera att den snittförbrukning du en gång matat in alltid står kvar under fordonsprofilen. Den ändras inte men Navigatorn använder den inte utan kör helt på den momentana förbrukningen den får från donglen.

Jag får dessutom alltid upp "kvitto-fönstret" med förbrukning senaste körningen och den varierar varje gång jag kör till jobbet beroende på om jag kört hårt eller lugnt.

Kolla om du har fått hela installationen att fungera rätt? Jag tror du har något fel.

Installera Garmin webupdater från Garmins hemsida och kör denna. Jag hade flera installationer där som jag inte hade trots att jag varit inne på "MyGarmin" och uppdaterat senaste mjukvara. Du måste ha all den senaste mjukvaran annars funkar det inte. Du måste även ladda ner beskrivningen till alla felkoder på Garmin Webupdater om du vill få dessa att funka och inte bara se själva felkoden. Vill du få med beskrivningen till felkoden så måste du gå in och aktivt hämta dessa.
Du har helt rätt. Det fungerar utmärkt. Det är jag som e knäpp! I min irritation över att jag var tvungen att skriva in förbrukning trots att jag har donglen så råka jag skriva att literpriset var 555,5kr :shock: Nu funkar den perfekt trots att jag skrivit in att stads och långförbrukningen är 999999999999L/mil. Den där "bränsleförbrukningsikonen" är ju dessutom skitbra! bra tips! Updateringsfrekvensen på aktuell förbrukning är ju mkt snabbare än på bilens egna display... man ser direkt resultat av att man släpper eller trycker på gasen.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar