Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Motorn är uppgraderad för att klara Euro5 men förbrukningen har ökat? Låter motsägelsefullt i mina öron ?:-/
av Lövet
Det blir ofta så. Renare avgaser kräver mer bränsle för förbränningen i vissa situationer. Så detta är långt ifrån specifikt för Volvo.
Användarvisningsbild
av SvenB
FWH skrev: Något högre (0,1-0,2 l per 100 km) förbrukning i test cykeln, det är inte säkert att det har någon större betydelse i verkligheten.
Det kan väl kanske vara så att de nya "testcykelsiffrorna" ligger närmare verkligheten.
Användarvisningsbild
av FWH
andreas_lofgren skrev:Det blir ofta så. Renare avgaser kräver mer bränsle för förbränningen i vissa situationer. Så detta är långt ifrån specifikt för Volvo.
Intressant, finns det någon fördjupning kring detta på nätet som du känner till som man skulle kunna läsa?
av Lövet
Sist jag fick det förklarat hade det med kväveoxider att göra. Det dyker säkert upp någon som kan förklara detta bättre i tråden snart.
Användarvisningsbild
av balin
Fick en besk smak i munnnen...

Har precis beställt en 2,5FT Limited i "tron" att den borde bli något snålare och inte tvärt om. Visserligen ingen jätteskillnad i ökad förbrukning men ändå. Känns som Volvo tog en genväg för att få fram den till Euro5 snabbt.

Kanske skulle tagit en T4 R-design istället för 277.900:-...
av viktore
Även om 2.5FT nu uppnår euro5 så är den inte längre en konkurrenskraftig motor. Med automatlåda förbrukar den somsagt nästan lika mycket som T6 och 7cl mer än 3.2.
Såvida man inte har en rejält uppdaterad version av bensinfemman på gång vore det kanske en idé att istället etanolkonvertera 3.2an och samtidigt börja erbjuda den med manuell låda.

En miljöbilsklassad kärra med 3.2liters rak 6a, smaka på den 8)
Användarvisningsbild
av FWH
Då måste man få ner förbrukningen på den manuella 6:an till 9,2.
av perhall
FWH skrev:Då måste man få ner förbrukningen på den manuella 6:an till 9,2.
Det går nog. Den drar 8,9 i S80 med automat så... jag vill också hellre ha 3,2:an än 2,5T:n som FT!
/PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev:
FWH skrev:Då måste man få ner förbrukningen på den manuella 6:an till 9,2.
Det går nog. Den drar 8,9 i S80 med automat så... jag vill också hellre ha 3,2:an än 2,5T:n som FT!
/PH
9,9 enl Volvocars.com, då iofs med AWD och Geartronic.

10,2 i V70...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4