- lör 05 feb 2011, 12:04
#495927
FWH skrev: Eftersom bilarna går på både B95 och E85 (vilket i sig inte måste vara fel), så är lösningen att skattemässigt gynna bränslepriset snarare än fordons skatten / förmånsvärdet.Jag håller med. Men det är en politisk vilja. Jag har läst någon stans att i Norge har man tagit bort drivmedelsskatten på bensindelen i etanolblandningen. Eftersom den i Sverige är 5.50 + moms blir det 1.71 på vinterblandningen. och 1.03 på sommarblandningen. Detta skulle vara bättre än ett reducerat förmånsvärde/skatt och få folk att välja "rätt" handtag vid pumpen. Om de väljer fel skall de få betala för det. Då blir BF95 verkligen ett "nödbränsle" i de fall man inte får tag på E85.Tänk att på sommaren få betala c:a 8.40/liter E85. Då skulle man vara nere på samma skattemässiga och ekonomiska fördelar som dieselbilarna.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo