Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har frågat BSR och de säger att felet är känt och beror på en mjukvarubugg hos Volvo och att det ska finnas en mjukvaruuppdatering tillgänglig för detta. Efter den uppdateringen ska det bara vara att lägga in BSR igen med PPC:n. Jag har fått en uppdatering av mjukvara till min bil just för att undvika liknande problem, ändå blev jag stående strömlös en dag när det var kallt ute.
Visserligen så var symptomen annorlunda då och det kanske kan förklaras med att batteriet var dåligt från början och inte blev så mycket bättre av att några gånger blivit helt urladdat. Nu är det bytt till ett nytt batteri och efter det har jag inte haft några mer problem.
Nu ska bilen in på 2000-milsservice imorgon så jag får se om det kommer några nya uppdateringar med då, jag ska köra ett tag till med bilen otrimmad och se om jag upptäcker några fler problem.
Men halå!!

vilka är det som kan din bil? är det volvo verkstan med tillhörande suport från volvo fabriken?
Eller är det BSR ???

Om nu inte batteriet är problemet o mjukvaru updatering inte hjälper, så kan du väl prova at köre 2-3 veckor utan BSR trim.

(jag förutsätter at bilen körs 45 min eller mer direkt efter varje gång värmaren varit aktiverad & att det inte förekommer nån "tomkörning alls" med motor avstängd o nått annat på i bilen, samt at bilen låsas varje gång den lämnas.)
fbo skrev:Ett tips för er med problem med tomt batteri och BSR är att ta bort BSR och prova under en längre period. Det finns indikationer på att flera Volvoägare med BSR har haft detta problemet på nyare bilar. Troligtvis håller motorstyrsystemet på och snackar på CAN-bussen under vissa premisser och håller huvudrelät påslaget. Utredning pågår inom VCC CMQ för el.

Mvh
Om batteriet dras ur med BSR trim, och när man inte har trimmet så dras inte batteriet ut, är det inte fel på programvaran för BSR då?
av Cox
Knasen skrev:
fbo skrev:Ett tips för er med problem med tomt batteri och BSR är att ta bort BSR och prova under en längre period. Det finns indikationer på att flera Volvoägare med BSR har haft detta problemet på nyare bilar. Troligtvis håller motorstyrsystemet på och snackar på CAN-bussen under vissa premisser och håller huvudrelät påslaget. Utredning pågår inom VCC CMQ för el.

Mvh
Om batteriet dras ur med BSR trim, och när man inte har trimmet så dras inte batteriet ut, är det inte fel på programvaran för BSR då?
Naturligtvis är det slarvigt skriven kod som gör detta, om batt dras ut med BSR och utan BSR dras det inte ut.
Behövs ingen högskoleexamen för att dra den slutsatsen..
Cox skrev:
Knasen skrev:

Mvh
Naturligtvis är det slarvigt skriven kod som gör detta, om batt dras ut med BSR och utan BSR dras det inte ut.
Behövs ingen högskoleexamen för att dra den slutsatsen..

Att det något skumt med programvaran kan jag oxå räkna ut, men jag förstår inte varför "VCC CMQ" skall göra en utredning, när något annat företag har gjort programvaran, jag har svårt att tro att volvo skulle lägga pengar på fixa ett annat företags problem.
Användarvisningsbild
av Funk
Kan ju vara så att man sett att man fått ta garantikostnader och felsökning när felet varit någon annans....och att man vill göra en djupdykning i problemet för att kunna neka ersättning för dem som har haft BSR:s mjukvara laddad. För oavsett vad BSR säger så kan man se om det varit laddad annan mjukvara.

/Thomas
Det "bästa" av allt är ju om volvo kommer på att det har varit nån annan mjukvara laddard, då rycker ALLA bilens garantier.
Har lest på dette forumet i noen år nå.
Og har lest om dårlige batterier, warmere som ikke virker og mjukvareoppdateringer fra Volvo.
Har selv opplevd dette på biler som har vært brukt i bare noen dager, og aldrig har vært trimmet eller fikset på av andre enn Volvo.
Det finnes sikkert mange på dette forumet som har fått oppdatert mjukvare i bilen sin, og aldrig har optimalisert eller trimmet bilen sin?
Tror at jeg har lest at Volvo hadde en mjukvareoppdatering klar til biler(my 09-10) som fikk bilen sin strømløs(utladet batteri), flere mnd før både Rica, Bsr eller Polestar kunne optimalisere bilene.?
Så feilen med utladet batteri på siste års Volvomodeller har vel forekommet lenge ?
av Cox
Jag kanske är korkad, men varför använda något annat än polestar då gäller ju samtliga garantier. Kan inte se vitsen att använda typ BRS eller annan trimfirma när priset är detsamma. Man får intyg för typgodkännande om man vill regga om sin bil i priset åxå. (Detta krävs enligt lag) och jo jag vet det är inte lätt för bilprovningen att se om man trimmat bilen. Men vill man vara laglydig och ha kvar garantier så ser jag detta som ett enkelt val. Trimmet ligger ju kvar efter service åxå om det skjuts på uppdateringar.

//Cox
Cox skrev:Jag kanske är korkad, men varför använda något annat än polestar då gäller ju samtliga garantier. Kan inte se vitsen att använda typ BRS eller annan trimfirma när priset är detsamma.
//Cox
En anledning kan ju vara att Polestar inte har trim för alla motorer. 1.6D exempelvis finns inte Polestar för,och enligt Polestar finns inga planer på att ta fram trim dit heller.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]