Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
JHg skrev:
perhall skrev:Tänk en kall 1,6Drive på norrlandssemester (-32) och man ska köra om och bilen bara varvar 2800...
Inga problem!!! Det går inte att göra omkörningar med 1.6Drive utan 2 km fri väg! :mrgreen:
=) Jag skojade faktiskt lite men spontant så gillar jag inte system som begränsar effekten på det sättet. Jag vill ju bestämma när jag drar på fullt. Och dessutom tror jag att det ibland överdrivs hur farligt det är att varva en motor som inte har uppnått full driftstemperatur. Motorer med mycket hållbarhetsproblem (t ex Saab sludge, BMW 530d tidigare) pajar rätt ofta även om man kör någorlunda försiktigt, riktigt hållbara motorer tål det mesta. /PH
Tillval i menyn att stänga av "automatisk bakrutetorkning" när backen läggs i och vindrutetorkarna är påslagna.
Eller allra helst, bort med det helt, jag väljer själv om jag vill göra rent bakrutan (men nu handlade tråden om funktioner som borde finnas...)

Jag vill inte att torkbladet ska börja vifta där med allt slitage det innebär på blad och ruta pga all smuts, is, snö etc som ganska ofta finns där under vinterhalvåret.

Förresten, om torkararmen är helt insnöad/isad hur mycket kraft försöker den komma loss med innan den ger upp alternativt något går sönder? :???: fram som bak...
Användarvisningsbild
av Aresso
Doby skrev:Värme vid vindrutetorkarna är överst på min önskelista efter den här vintern. Helt otroligt att Ford kan ha uppvärmd vindruta men inte volvo.
Jaguar har uppvärmd elruta som fungerar ypperligt.

Mycket bra förslag i tråden! Fyll på med mer!
Vill bara medela att jag för dagen har gått igenom drygt halva tråden och skrivit ner detta i ett brev som senare kommer att skickas till volvo!
Skulle vilja ha hjälp med att korekturläsa brevet när det är klart, om någon har lust!?
Om det är någon som vill ha en kopia av brevet så kan ni skicka ett PM till mig..
Jag tycker färddatorn i Volvos bilar är undermålig. Dels finns det bara en färddator, så man kan som statistiknörd inte spara den ena, eller tex använda medelförbrukning under en kort resa samtdiigt som man har kvar den för en lång resa.
Det är en funktion som borde vara extremt lättimplementerad och skulle knappast krävs mer än ett fåtal ingenjörstimmar.

Här är VW-gruppen ett föredöme.
Variosboy skrev:Vill bara medela att jag för dagen har gått igenom drygt halva tråden och skrivit ner detta i ett brev som senare kommer att skickas till volvo!.
Lägg till en inbyggd kaffemaskin: Slipper stanna = högre snittfart, håller mig pigg= högre säkerhet, kan för första gången ragga brudar på Stureplan med en Volvo = högre status. Ser inga nackdelar... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Aresso
Jag gillar Audi och BMW:s rattstyrning av anläggningsfunktioner, radio, telefon och färddator i mittkonsolen. Känns säkrare än att fippla med knappar här och var.

Skulle också uppskatta en annorlunda ljusmiljö än idag. Kunna välja olika ljusmiljöer interiört och instrumentellt, steglöst utifrån vilka förutsättningar som råder. T ex en blå och mjuk kvälls/nattbelysning, en röd mjuk dito. Subaru har en skön blå innerbelysning för att nämna någon.

Vidare en lukteliminator skulle vara bra. Ett filter kopplat till luftaggregatet som t ex genom ozon eller liknande teknik eliminerar odörer likt fotsvett vid långresor. :oops:
av JK24T
Hmm.. kanske en ny bottenplatta.. hepp!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]