Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
VolvoB20 skrev:Vad tänker du då, bör alla bilar som drar lite straffskattas upp så de blir lika dyra som en Hummer.

Jobbar du på skatteverket eller :mrgreen: :mrgreen:
Humor! :) Ja, alla som inte kör Hummer H2 ska vara tacksamma för den skattesubvention de åtnjuter!
av DrY
Du har helt rätt erc - och detta gynnar den normala dieselbilen (V70 och mindre) ytterligare jämfört med bensinaren. :D

Fakta är fortfarande att landets totala dieselflotta betalar 9,9 miljarder mindre i bränsleskatt än om den använt samma mängd bensin (och hade den kört bensinare så hade det ju dessutom gått åt fler liter - så egentligen är det ännu mer skatt förlorad för Skatteverkets penninghungriga byråkrater :wink:). Detta vägs inte på långa vägar upp av att dieselflottan betalar 0,6 miljarder mer i fordonsskatt än motsvarande mängd bensinbilar. Slutsumman är fortfarande drygt 9 miljarder. För ett bränsle och en teknik som funnits i hundra år... :roll:

Den gängse benämningen på detta är subvention - och det står också under rubriken utgifter i statsbudgeten. Kalla det gärna något annat om ni vill - men se i så fall till att ni är konsekventa när ni pratar om andra områden där man har olika skatter - t.ex. skattebefrielsen av biobränslen.

Kan vi flytta den här diskussionen till en lämpligare tråd?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Döp om denna tråden till tredje världskriget - etanol/bensin vs diesel

Så får vi göra en ny tråd till Volvos nya motorer.
av bilgalen
Bosa skrev:...trist bara att Volvo inte släpper AWD till fler modeller. En 2.0T AWD hade ju varit nice. :)
Ja, det där var vi ju inne på förut i tråden. Så jag mailade faktiskt Volvo och ställde frågan varför man valt att leverera Awd endast till de största motorerna, detta var svaret jag fick:
XC70 och XC60 kan man få med en 2,4D motor med AWD, resterande är som du säger bara stora motorer som finns med det valet.
Man har under vissa undersökningar kommit fram till att det är dessa motorer som kunderna vill ha AWD på och därför ser programmet ut som det gör.
Kommer självklart skicka dina synpunkter vidare till utvecklings avdelningen så de får ta del av ditt mail.
Men jag undrar fortfarande vilka undersökningar som Volvo gör eftersom ju tex Audi, Bmw levererar awd till nästan alla sina motor alternativ. Eller är det kanske så enkelt att det handlar om resurser, Volvo måste prioritera efter som det inte finns så mycket kapital?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Volvo måste prioritera efter som det inte finns så mycket kapital?
Ja, där bränns det.

Är ju så otroligt mycket som krävs för att lägga in en ny motor/drivlina i en modell.
av erc
DrY skrev:Du har helt rätt erc - och detta gynnar den normala dieselbilen (V70 och mindre) ytterligare jämfört med bensinaren. :D

Fakta är fortfarande att landets totala dieselflotta betalar 9,9 miljarder mindre i bränsleskatt än om den använt samma mängd bensin (och hade den kört bensinare så hade det ju dessutom gått åt fler liter - så egentligen är det ännu mer skatt förlorad för Skatteverkets penninghungriga byråkrater :wink:). Detta vägs inte på långa vägar upp av att dieselflottan betalar 0,6 miljarder mer i fordonsskatt än motsvarande mängd bensinbilar. Slutsumman är fortfarande drygt 9 miljarder. För ett bränsle och en teknik som funnits i hundra år... :roll:

Den gängse benämningen på detta är subvention - och det står också under rubriken utgifter i statsbudgeten. Kalla det gärna något annat om ni vill - men se i så fall till att ni är konsekventa när ni pratar om andra områden där man har olika skatter - t.ex. skattebefrielsen av biobränslen.

Kan vi flytta den här diskussionen till en lämpligare tråd?
Menar du på fullaste allvar att du anser att ett bränsle ska straffbeskattas för att det funnits länge?! Eller att det ska kosta exakt lika mycket att förbruka alla sorters bränsle? Någon måtta får det ju vara på jämnfördelningsivern.

Att en dieselmotor kräver färre droppar bränsle än en ottomotor ska väl inte innebära orsak till högre beskattning?!

Några noterade att nya S60 enbart lanseras med bensin- och dieselmotorer. Det enda (hittills) presenterade "miljöbilsalternativet" är en sub 120g diesel. Vidare gissades att en efterfrågan på E85-alternativ till S60 kommer finnas - framför allt då Volvo under senare år sålt många E85-bilar till sina kunder. Att miljöbilsklassade alternativ kommer efterfrågas kan vi nog vara helt säkra på.

Nyfiken: Vad i nya S60's motorpalett fick dig att gå igång på kvasikonspirationsteorier kring dieselbeskattning? :) Att ett E85-alternativ saknas är det fler som tycker. Är det åt det hållet du lutar? Eller förbannar du alla dieselalternativ? Bensin? Bilar i allmänhet? Allt utom Hummrar?
Användarvisningsbild
av na96gen
Bra idé att maila, jag har gjort det med. Vore roligt om man äntligen kan få byta till en ny Volvo med AWD som man samtidigt inte ser ut som man ska ut på älgjakt med.. 8)
av perhall
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Volvo måste prioritera efter som det inte finns så mycket kapital?
Ja, där bränns det.

Är ju så otroligt mycket som krävs för att lägga in en ny motor/drivlina i en modell.
Jomen så är det. Men alla har ju restriktioner. Du kan inte få en 316xDT eller A5 3,0TDI utan quattro, inte heller en 2,7TDI med quattro och manuell (eller om det var tvärtom:)). BMW Audi MB expanderar hela tiden model range för att inte tappa marknad, Volvo har inte råd med det, det måste ju finnas hyfsat med provkörningsbilar hos handlarna också... förutom kostnader för att lägga in i systemet/PH
Användarvisningsbild
av Pinguponken
erc skrev:Den 1.6D DRIVe-motor som kommer i S60 tycks vara snäppet starkare än den nuvarande. Är det samma motor med annan inställning, eller rör det sig om en helt annan motor?

Aktuell lineup från Volvo varkar sakna EURO5-klassade motorer. Utgår från att samtliga motorer till den snart kommande S60'n är EURO5-klassade.
Senaste D5 motorn till V70 / S80 är EURO5-klassad
av MattiasD
Nu är det några dagar sedan jag besökte forumet och imponeras av debatten. Kul att det finns folk som bemöter enkelspårig och felaktiga inlägg om biobränslen! Att diesel är subventionerad är känt och jag imponeras av DrY uträkningar!

Jag hålla med om att debatten om för och nackdelar om biobränslen inte hör hemma i en tråd om Volvos nya motorer. Men så länge det kommer felaktiga och okunniga inlägg i ämnen måste dom bemötas. Och naturligtvis hör debatten vilka bränslen (etanol, biogas) de nya motorerna kan köras på hemma här.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]