Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag är med i ditt resonemang ända ner hit. För visst är det 2.4D AWD 163 som vi diskuterar? För den har ju dubbelturbo redan. 2.4D 175 singelturbo finns väl inte i AWD version? Finns säkert andra med bättre koll men så har jag uppfattat det.
Guru skrev:D5 med sin dubbelturboinstallation är mycket dyrare att tillverka i både delar och arbetstid så jag tror att slutsumman blir väldigt nära noll. Kanske tom plus iom att kunden som väljer 2.4D+Polestar stoppar in extra utrustning för pengarna han sparade jämfört en D5.

Det enda vi kan vara säkra på är att marknadsmupparna och räknenissarna på Volvo redan förutspått dessa effekter och sett en affär i det hela. Gungan och karusellen ni vet.
Helt klart ser Volvo en affär i detta. Annars hade man ju aldrig börjat. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guru skrev:[ Hur många tror ni väljer 2.4D iställer för D5 och trimmar istället? Jag gissar 10-20%, max! Garanterat högre procent här och på andra forum men knappast sett över snittet av alla sålda bilar där väldigt många är tjänstebilar där kunden valt bil efter basbelopp och förmånsvärde.
Dett är inget "trim" utan original volvo, reggat, garanterat och lagligt,
Guru skrev:Polestars mjukvara kommer från Volvo! Den marknadsförs/säljs av Polestar och monteras/nedladdas av Volvoåterförsäljarna. Att Polestars egna killar/tjejer skulle göra ändringarna i mjukvaran är en fin tanke men inget mer.
Dessutom säljs det tillsammans med nybilen av Volovs återförsäljare själva och ger ett lägre förmånsvärde för alla tjänstebilsåkare.

Om jag får en offert på en D5a 205/420 för 380.000 och en 225/460 Nm på 369.000 är man ju en idiot om man väljer D5an då det är samma bil till 100%
Guru skrev:.D5 med sin dubbelturboinstallation är mycket dyrare att tillverka i både delar och arbetstid så jag tror att slutsumman blir väldigt nära noll.
Nej, Det är dubbelturbo i båda D5 och 2,4d, det är 100% samma motor.
av Linqid
VolvoB20 skrev:Nej, Det är dubbelturbo i båda D5 och 2,4d, det är 100% samma motor.
För att undvika missförstånd, D5 (205hk/420Nm) och 2,4D AWD (163/420) är exakt samma motor. Sistnämnda togs från början fram för att säljas i länder där man beskattar efter antalet hästkrafter (ex Norge) och var till en början inte tänkt att säljas i Sverige.

2,4D FWD (175/420) är däremot inte samma, och har enbart enkelturbo.
av Twendor
Linqid skrev:
VolvoB20 skrev:Nej, Det är dubbelturbo i båda D5 och 2,4d, det är 100% samma motor.
För att undvika missförstånd, D5 (205hk/420Nm) och 2,4D AWD (163/420) är exakt samma motor. Sistnämnda togs från början fram för att säljas i länder där man beskattar efter antalet hästkrafter (ex Norge) och var till en början inte tänkt att säljas i Sverige.
2,4D FWD (175/420) är däremot inte samma, och har enbart enkelturbo.
Dette stemmer helt, og sånn var det tenkt til å begynne med.
Det er i flere land en avgiftsendring ved akkurat 163 hk, dette gjelder både bensin og diesel.
Og det er akkurat her at misforståelsen med at Volvo har den samme motoren 163hk-340Nm i bilen fortsatt kommer inn.
Men den gikk ut av programmet i mai 2009.( den optimeres av polestar til 205hk-450 Nm)
Tror i utgangspunktet at det var denne som var tenkt brukt i Xc 60 i "avgiftslandene", sammen med den nyutviklede D5 205hk-420nm i de fleste andre.
Men så kom en superløsning!
Beholde høyt dreiemoment 420 nm og "nedtune" til bare 163 hk, på den nyutviklede dobbelturbomotoren. Med det høye dreiemomentet gikk også co2 utslippene ned og avgiftene ble lavere.
Användarvisningsbild
av Guru
163hk (motor 80, D5244T16) och 205hk (motor 70, D5244T10) är mycket riktigt samma motor. Blandade visst ihop det med 175hk (motor 72, D5244T14) i mitt resonemang. :oops: Blir lätt så när man har för många olika motorer att hålla i huvudet. (Det finns för stunden 29 olika motorer i produktion/planering för EUCD plattformen)

Och som tidigare nämnts, 163hk är en Belgienvariant som bevisligen också finns i andra lågeffektsländer. Varför den finns i Sverige vet jag inte. Fattar inte heller logiken i detta. Måste fråga lite folk...
VolvoB20 skrev: Dett är inget "trim" utan original volvo, reggat, garanterat och lagligt,
Jag vet men jag kallar det ändå trim, det låter fränare. :D

Körde förresten XC90 D5 med Polestar före jul, trevlig att sprätta med i snön. Fast tusan vet om jag inte tycker XC60 DRIVe känns snabbare. I alla fall när det greppar. Och S80N med sportchassi och 2.5FT/6-man + Polestar är riktigt kul! Har inte testat men skulle inte bli förvånad om den hänger på T6 i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guru skrev:Och som tidigare nämnts, 163hk är en Belgienvariant som bevisligen också finns i andra lågeffektsländer. Varför den finns i Sverige vet jag inte. Fattar inte heller logiken i detta. Måste fråga lite folk...
Jag tycker det är mycket logiskt....

Även i Sverige behövde volvo väl en bil som gick in i tjänstebilsnormen för de tjänstebilsåkare som behöver awd, så ändrade man någa värden i motor-mappen (-42 hk), sänkte priset med priset 20.000 och vips hade man ett erbjudande. Inget konstigt med det för det gör ju många tex BMW mfl.

Men där tar logiken slut...

För sedan ändrade man i mappen åt andra hållet och lade på 63 hk men höjde bara priset 8900 kr. Och vips var D5an helt utprisad från markanden.
av Lövet
Fast man måste vara medveten om att chipstrim till sin tjänstebil är tvärnej i många fall. Mer än 1 ekonomichef saknar bilintresse...

D5 lär fortfarande säljas (men i ett mindre antal).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Fast man måste vara medveten om att chipstrim till sin tjänstebil är tvärnej i många fall. Mer än 1 ekonomichef saknar bilintresse...

D5 lär fortfarande säljas (men i ett mindre antal).
Detta är inget chiptrim, det är fulla garantier, certifikat och helt lagligt och rätt reggat, till skillnad från chiptrim som är omöjligt att regga, saknar fabriksgaranti och ej eller går att försäkra. Det är precis som vilket originaltillbehör som helst.
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:
Guru skrev:Och som tidigare nämnts, 163hk är en Belgienvariant som bevisligen också finns i andra lågeffektsländer. Varför den finns i Sverige vet jag inte. Fattar inte heller logiken i detta. Måste fråga lite folk...
Jag tycker det är mycket logiskt....

Även i Sverige behövde volvo väl en bil som gick in i tjänstebilsnormen för de tjänstebilsåkare som behöver awd, så ändrade man någa värden i motor-mappen (-42 hk), sänkte priset med priset 20.000 och vips hade man ett erbjudande. Inget konstigt med det för det gör ju många tex BMW mfl.

Men där tar logiken slut...
Det var nog så jag menade. Inte kanske konstigt att den finns, ett billigare alternatv med lägre effekt. Men att sedan kunna uppdatera FÖRBI D5 i effekt, för mindre pengar. Där faller logiken. Har ställt frågan, får se om det kommer ett svar.

Men det finns fler fall ser tycks ologiska. Gamla 2.4D/D5 163/185 (D5244T4/5) är ett sådant.
Nu verkar de ändrat men det fanns förr:
163 hk --> 185 hk 4500kr(tror jag)
163 hk --> 205 hk 8900kr
185 hk --> 205 hk 8900kr
Mer logiskt hade varit att 185-->205 kostade samma som 163-->185. Alltså ett kr/hk-pris. På så sett hade dagens 163-->225 kostat 3,1ggr så mycket som 205-->225. Kanske lite väl mycket men det borde skilja i pris. Sen exakt HUR mycket, det är omöjligt att svara på.
andreas_lofgren skrev:Fast man måste vara medveten om att chipstrim till sin tjänstebil är tvärnej i många fall. Mer än 1 ekonomichef saknar bilintresse...
Tja, beror väl på vad företaget ifråga har för policy. Men man måste ju inte berätta för företaget att man gjort uppgraderingen. Skippar man regbesiktningen eller ser till att företaget aldrig ser de nya regpapprena så...
av Twendor
Vi alle får bare glede oss over at prisene tydeligvis har vært for høye, og er på vei ned for optimeringen. :)

Den nye prislisten, tyder ihvertfall på det. Og da må andre konkurrenter også gjøre noe med sine priser. :mrgreen:

Det har aldrig vært noen fast pris pr HK tidligere heller?

Vi må ihvertfall ikke diskutere dette slik at vi blir oppfattet som misfornøyde med store effektøkninger.
Eller at det blir en hk avgift med fast kronebeløp pr hk. Det tror jeg de fleste bileiere etter hvert vil tape på?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]