Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
Är det nån som fått problem vid regbesiktning?

Värmeplåt, kofångare, krockbalk och avgassystem döljer ju många bultar om dom vill kolla.
av JimBob
Lämna in bilen på märkesverkstad för att montera drag är enklaste sättet att bli av med onödigt mycket pengar.

Har monterat drag själv på mina 5 senaste bilar (Mercedes E-classe, Mercedes ML, VW Touareg, Toyota Avensis, Toyota Land Cruiser)

Köp ett nytt märkesdrag ex. Monoflex eller Westfalia. från leverantör till bråkdelen av vad märkesverkstaden tar.
Sök information, likt denna tråden, ta en kväll och montera, regbesikta. Köp sen nåt fint till dig själv för alla pengar som blev över =)
Har man inte tummen mitt i handen så är detta ingen hjärnkirurgi!

Mesta besparingen jag gjorde var nog på ML:n. Mercedes skulle ha 12000:- för drag besiktigat och klart. Jag slapp undan med en kvälls jobb och totalt 2100:- regbesiktigat och klart. Och då monterade jag ett "orginaldrag" dvs Westfalia.

Så nog finns det sköna slantar att spara. Sen, tycker jag iaf, det är kul att lära sig mer om sin bil, göra ett noggrant jobb samt känna välbehaget när man fixat nåt själv!

Men väljer man att kosta på för att man saknar kunskap eller värdesätter tiden till annat respekterar jag det fullt ut!
Mvh/
J
Användarvisningsbild
av hollan
kolla priser innan! sist jag köpte drag så var orginal inte dyrare än monoflex och då är valet inte svårt i mina ögon
Användarvisningsbild
av raskus
Nu har även jag följt denna eminenta guide och monterat drag på min nyköpta 2.0F -08
Köpte en Volvo originalkrok med TRM och elsats på Jönköping bildemontering.

Allt gick fint tills jag kom till elen, i Volvos manual står det att man ska dra fram en "spiralkabel" till säkringsdosan, sprätta isär säkringsdosan och dona, jag fattar absolut nada av den. Trodde det vara var plug and pay (Till Volvo för om-programmeringen)
Det är punkt 14 och framåt som är förvirrande..

http://korta.nu/x1lwm
Användarvisningsbild
av apersson850
"Spiraltråden" är en dragfjäder som du ska använda för att kunna dra in den ledning som tydligen ska in bakom säkringsdosan. Vet inte riktigt om det är ständig plusmatning - de skriver också om att du ska sätta i en säkring på 15 A i säkringscentralen, och det är just så ständig spänning i släpvagnsuttaget är avsäkrat.

Så "plug and play" är det väl. Du ska bara plugga på några olika ställen.
Användarvisningsbild
av raskus
Hej igen, det visade sig att den kabel från dragkrokens elsats inte ens finns på den elsats jag köpte från Jönköpings bildemontering, mycket märkligt, förhoppningsvis är det bara att köpa en 40A säkring och sätta i avsedd plats så fungerar det, efter mjukvaruuppgradering då förstås.
Användarvisningsbild
av apersson850
Är det 13-poligt uttag du ska ha? Matningen som är säkrad med 40A finns bara i de 13-poliga uttagen, så om det inte finns någon sladd i kabelhärvan till den lär det inte bli någon ström i uttaget heller.

Sjupoliga har inte plats till alla funktioner, så där får man välja om man ska ha dimbakljus (ett slags standard) eller backljus eller ständig +12 V på ett av stiften. Men denna +12 V är då säkrad 15 A (tror jag, så är det i alla fall i de 13-poliga). 13-poliga don har alltså dubbla +12 V, en som är ständigt spänningsförande (det är den som är säkrad 15 A) och en som bara är spänningsförande när motorn är igång (40 A).

Då man tydligen kan programmera vad det extra stiftet i en 7-polig ska ha för funktion, måste det rimligen anslutas till TRM, som skickar ut spänning enligt önskemål. Men den kraftigare 40 A matningen i det 13-poliga låter det troligt att det måste till en separat kabel för, och då är det nog den du inte har med i din sats. Volkswagen kopplar enligt uppgift inte alla stiften enligt standarden när de monterar 13-poligt, så din elsats kan ju vara en sådan snålvariant också.
Användarvisningsbild
av raskus
Tack apersson för att du bemödar dig med att svara, har aldrig ägt en Volvo tidigare om än mindre monterat dragkrok.
Nu börjar det klarna, jag var helt säker på att det var en 13-polig kontakt jag beställt och fått, men den är ju 7-polig! Skumt att Jönköping bildemontering rekommenderar en sådan, men nåja, det får duga.

En sådan här är det jag köpt
Bild

Artikelnumret på min elsats är 31324671, medan manualen jag följt är för 31324672 :oops:

Jag var in på Volvo idag och ville köpa den 40A säkring som nämns i manualen, svaret jag fick är att det ska vara en vanlig flatstiftsäkring, så det var ju ett konstigt svar. Men då behöver jag alltså inte ens denna?
Användarvisningsbild
av apersson850
Haha, ja om den där 40 A säkringen ska se likadan ut i din bil som den gör i min så skulle jag nästan köra till din Volvohandlare och be dem byta den, då.
Vanliga flatstiftssäkringar är just det, en säkring med flata stift på. Den här är tvärtom, alltså en säkring som själv har kabelskor, för den ska monteras på flata stift. Men nu är ju min en 2012, så det kan ju ha ändrats, om din är äldre.

När jag gick ut och tittade på min, nu nyss, så såg jag att på insidan av locket över utrymmet i bagaget sitter en lista på vad säkringarna är till. Det finns i instruktionsboken också, men där står bara att både 15 A och 40 A är till dragkroken. Men på lappen under locket står uttryckligen att 15 A är till kroken och 40 A till TRM, alltså styrenheten för dragkrokens elsats. Jag har inget schema här, men det kan man ju tolka som om 40 A säkringen behövs för att någonting alls ska fungera i släpvagnsuttaget, utom just den ständiga 15 A matningen, som tycks ha en egen säkring. Kanske därför den fungerar även utan att nyckeln ens finns i bilen?

Jag lät återförsäljaren montera mitt krafs, och har dessutom ju 13-poligt uttag, så jag vet inte exakt vad som gäller för det här.

Får återta detta uttalande. Jag har ju visst elschema för V70/S80 2008-2011, när jag tänker efter. Kollade raskt och kan konstatera att 40 A säkringen behövs till både 13-poligt och 7-poligt. Det var som jag började misstänka ovan, den säkringen matar själva TRM. Den extra 15 A säkringen går mycket riktigt till den ständigt strömförande polen i det 13-poliga donet, men någon sådan finns inte i det 7-poliga.
Användarvisningsbild
av raskus
Du är en hjälte!
Blir återbesök på Volvo imorgon för att böna och be om att få handla av dem.
Återkommer med resultat!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Volvo gör varken växellådan eller […]

Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”