- tis 14 aug 2012, 20:07
Haha, ja om den där 40 A säkringen ska se likadan ut i din bil som den gör i min så skulle jag nästan köra till din Volvohandlare och be dem byta den, då.
Vanliga flatstiftssäkringar är just det, en säkring med flata stift på. Den här är tvärtom, alltså en säkring som själv har kabelskor, för den ska monteras på flata stift. Men nu är ju min en 2012, så det kan ju ha ändrats, om din är äldre.
När jag gick ut och tittade på min, nu nyss, så såg jag att på insidan av locket över utrymmet i bagaget sitter en lista på vad säkringarna är till. Det finns i instruktionsboken också, men där står bara att både 15 A och 40 A är till dragkroken. Men på lappen under locket står uttryckligen att 15 A är till kroken och 40 A till TRM, alltså styrenheten för dragkrokens elsats. Jag har inget schema här, men det kan man ju tolka som om 40 A säkringen behövs för att någonting alls ska fungera i släpvagnsuttaget, utom just den ständiga 15 A matningen, som tycks ha en egen säkring. Kanske därför den fungerar även utan att nyckeln ens finns i bilen?
Jag lät återförsäljaren montera mitt krafs, och har dessutom ju 13-poligt uttag, så jag vet inte exakt vad som gäller för det här.
Får återta detta uttalande. Jag har ju visst elschema för V70/S80 2008-2011, när jag tänker efter. Kollade raskt och kan konstatera att 40 A säkringen behövs till både 13-poligt och 7-poligt. Det var som jag började misstänka ovan, den säkringen matar själva TRM. Den extra 15 A säkringen går mycket riktigt till den ständigt strömförande polen i det 13-poliga donet, men någon sådan finns inte i det 7-poliga.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.