Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dimster
Men ge er nu. Tråden är fem sidor lång och varenda gång man går in för att läsa så är det någon som har skrivit sina högt värderade åsikter om punkt a-b. 75% har ingenting att göra med trådens ämne.
Ni som (speciellt thho) kör från A-B och kör nitiskt efter hastighetsbestämmelserna... köp ingen D5a, Fiat Punto är fruktansvärt mycket billigare... och se på fan... den gör ju 110km/h + moms också!
Håll er till ämnet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vägverket sänker farten från 90 km/h - 80 km/h på alla "landsvägar" där jag bor. Kör man 5000 mil per år kommer detta att ta ca 70 timmar längre tid att köra per år.

Det är fan hela två veckors arbetstid som försvinner på ett år. Varför talar inte vägverket om detta,

Den tiden skulle man ju kunna plocka ut som två extra semester-veckor och ligga på kanarieöarna i 14 dagar istället för att ligga på landsvägen i 80 km/h.

Men tillbaka till trådskaparn, enklast är väl att att gå till turbocenter, det tråkiga är väl att garantin ryker då de laddar annan mjukvara utan toppfartspärr.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:Vägverket sänker farten från 90 km/h - 80 km/h på alla "landsvägar" där jag bor. Kör man 5000 mil per år kommer detta att ta ca 70 timmar längre tid att köra per år.

Det är fan hela två veckors arbetstid som försvinner på ett år. Varför talar inte vägverket om detta,

Den tiden skulle man ju kunna plocka ut som två extra semester-veckor och ligga på kanarieöarna i 14 dagar istället för att ligga på landsvägen i 80 km/h.

Men tillbaka till trådskaparn, enklast är väl att att gå till turbocenter, det tråkiga är väl att garantin ryker då de laddar annan mjukvara utan toppfartspärr.
Jojo, men du förstår, ärade tjänstemän på vägverket har ju verkligen varit ute i verkligheten och kontrollerat så det blir rätt hastighet ( hur vi har överlevt alls med helt fel hastighet förstår jag inte).
Som ett exempel kan man ta utanför Borås. Där har en ridskola stridit för en sänkning från 70 till 50 på vägen utanför. Vägverket har nu höjt till 80 istället.
I vårt villaområde har vi 50km/h, barn går till och från skolan, leker med bollar etc etc. Vi barnfamiljer hade gärna sett en begränsning till 30km/h istället, men nej då. Praxis för villaområden är 50km/h, även utanför dagis, skolor etc etc svarar vägverket och gatukontor.
Som vägverket resonerar så kommer vi snart ha 50 eller 80km/h överallt. Utan hänsyn till vare sig, i ena ändan skolor, dagis, barn etc etc (där jag vill ha 30), till motorvägen som är helt avslyst från oskyddade oskyldiga trafikanter där jag hade sett 140km/h som lämplig hastighet.
Med denna tråd så genomlyses fleras totala övertro på mydighetssverige och att mydigheterna alltid vet bäst minsann. Vi bör t ex aldrig åka till tyskland och köra fort, ej heller ta ut våra familjebilar på en bana etc etc. Tänka själv ska man heller inte göra. Är det ex 110km/h på motorvägen ska man hålla det oavsett trafiksituation, väderlek etc etc. Att anpassa hastigheten borde helt läggas ut på myndigheterna, eller snarare att INTE anpassa hastigheten.
Om trådskaparen bestämmer sig för att toppa sin bil på E6 nere i skåne där vägen är rak och fin en tidig söndagsmorgon utan trafik så går det bra för mig. Men om han kör 60km/h utanför en skola är det inte ok.
Vad som är farligast i just detta tycks vissa här inte begripa sig på.
av Tobbev
kave skrev: I vårt villaområde har vi 50km/h, barn går till och från skolan, leker med bollar etc etc. Vi barnfamiljer hade gärna sett en begränsning till 30km/h istället, men nej då. Praxis för villaområden är 50km/h, även utanför dagis, skolor etc etc svarar vägverket och gatukontor.
I Växjö (som jag ursprungligen är ifrån) har de sänkt till 30km/h från 50km/h i ett helt område i stan (söder), så jag misstänker att praxis är olika i olika städer/kommuner/socknar etc.
av erc
joschua skrev:
erc skrev:På ett diskussionsforum är det väl högst naturligt att en diskussion uppstår?! Vill man ha ett klart och konsist svar på en klar och konsis fråga är det kanske klokare att rådfråga en kompetent volvotekniker.

Personligen tycker jag frågan är intressant, om än akademiskt, då däcken Volvo monterar på bilar med 210-spärr är klassade för 240km/h - samtidigt som de hänsvisar till däcken som orsak. Frågan hade varit lika intressant om de satt spärren till 160km/h för att de monterat 190-däck.
Det är absolut kul att diskutera. men blir det för ot , som i detta fall ( och tyvär många andra trådar) så blir det inte lika intressant.

Till frågan : jag tror att spärren har med modellpositionering att göra 2,5 FT är inte toppmodellen i programmet och ska inte gå snabbare än tex D5, även om den hade kunnat göra det utan spärren.
Njae... beställer men bilen med större hjul än sextontummare går det ju att slippa spärren. Så någon intern modellpositionering tror jag inte det handlar om. Jag börjar luta åt mer konspiratoriska orsaker. Kan bilen, som så ofta är betydligt tyngre än vad som uppges, vara direkt farlig i riktigt höga farter med sextontummarna (trots att däcken är klassade till 240km/h)? :)
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
dimster skrev:Ni som (speciellt thho) kör från A-B och kör nitiskt efter hastighetsbestämmelserna... köp ingen D5a, Fiat Punto är fruktansvärt mycket billigare... och se på fan... den gör ju 110km/h + moms också!
Håll er till ämnet.
Man kan ju inte påstå att du föregår med gott exempel om du tycker att folk ska hålla sig till ämnet...
av hansjkpg
erc skrev:På ett diskussionsforum är det väl högst naturligt att en diskussion uppstår?! Vill man ha ett klart och konsist svar på en klar och konsis fråga är det kanske klokare att rådfråga en kompetent volvotekniker.

Personligen tycker jag frågan är intressant, om än akademiskt, då däcken Volvo monterar på bilar med 210-spärr är klassade för 240km/h - samtidigt som de hänsvisar till däcken som orsak. Frågan hade varit lika intressant om de satt spärren till 160km/h för att de monterat 190-däck.
Anledningen till att man sätter en lägre gräns på bilen än vad däcken är klassade för är väl just för att det ska finnas en marginal ifall man kör länge på toppfart så inte däcken går varma och något händer , volvo ska ju trots allt stå för säkerhet
av erc
hansjkpg skrev:

Anledningen till att man sätter en lägre gräns på bilen än vad däcken är klassade för är väl just för att det ska finnas en marginal ifall man kör länge på toppfart så inte däcken går varma och något händer , volvo ska ju trots allt stå för säkerhet
Den säkerhetsmarginalen trodde jag fanns i däckens hastighetsklassning. Men men - visst kan det vara ett val av Volvo att ha både hängslen och livrem.
Användarvisningsbild
av Thho
Visst jag förstår om ni tycker det är mossigt att ha synpunkter på hur och till vad ni använder allmänna vägar. Tyvärr överträffas det med råge av alla er som diskuterar familjebilen V70 som vore det en F1:a med drivankare som måste kapas till varje pris. Töntigt är bara förnamnet.

Jag kan dock hålla med om att det är OT så jag ger mig nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erc skrev:Den säkerhetsmarginalen trodde jag fanns i däckens hastighetsklassning. Men men - visst kan det vara ett val av Volvo att ha både hängslen och livrem.
Visst finns det marginal. Är däcken klassade till tex 240 km/h så ska de hålla för detta vid max viktbelastning och max fart i minst 10 minuter vid maxtemp, Hur ofta kan man ligga max i 10 minuter. Har man inte fullast tex klarar däckenmera.

Kompisen provade för övrigt ett par T-däck (190 km/h) och pressade dem i 360 km/h och det hände inget med alls med däcken.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak