VolvoB20 skrev:Vägverket sänker farten från 90 km/h - 80 km/h på alla "landsvägar" där jag bor. Kör man 5000 mil per år kommer detta att ta ca 70 timmar längre tid att köra per år.
Det är fan hela två veckors arbetstid som försvinner på ett år. Varför talar inte vägverket om detta,
Den tiden skulle man ju kunna plocka ut som två extra semester-veckor och ligga på kanarieöarna i 14 dagar istället för att ligga på landsvägen i 80 km/h.
Men tillbaka till trådskaparn, enklast är väl att att gå till turbocenter, det tråkiga är väl att garantin ryker då de laddar annan mjukvara utan toppfartspärr.
Jojo, men du förstår, ärade tjänstemän på vägverket har ju verkligen varit ute i verkligheten och kontrollerat så det blir rätt hastighet ( hur vi har överlevt alls med helt fel hastighet förstår jag inte).
Som ett exempel kan man ta utanför Borås. Där har en ridskola stridit för en sänkning från 70 till 50 på vägen utanför. Vägverket har nu höjt till 80 istället.
I vårt villaområde har vi 50km/h, barn går till och från skolan, leker med bollar etc etc. Vi barnfamiljer hade gärna sett en begränsning till 30km/h istället, men nej då. Praxis för villaområden är 50km/h, även utanför dagis, skolor etc etc svarar vägverket och gatukontor.
Som vägverket resonerar så kommer vi snart ha 50 eller 80km/h överallt. Utan hänsyn till vare sig, i ena ändan skolor, dagis, barn etc etc (där jag vill ha 30), till motorvägen som är helt avslyst från oskyddade oskyldiga trafikanter där jag hade sett 140km/h som lämplig hastighet.
Med denna tråd så genomlyses fleras totala övertro på mydighetssverige och att mydigheterna alltid vet bäst minsann. Vi bör t ex aldrig åka till tyskland och köra fort, ej heller ta ut våra familjebilar på en bana etc etc. Tänka själv ska man heller inte göra. Är det ex 110km/h på motorvägen ska man hålla det oavsett trafiksituation, väderlek etc etc. Att anpassa hastigheten borde helt läggas ut på myndigheterna, eller snarare att INTE anpassa hastigheten.
Om trådskaparen bestämmer sig för att toppa sin bil på E6 nere i skåne där vägen är rak och fin en tidig söndagsmorgon utan trafik så går det bra för mig. Men om han kör 60km/h utanför en skola är det inte ok.
Vad som är farligast i just detta tycks vissa här inte begripa sig på.