Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:OT, men med 300hk+ så blir omkörningarna myyyycket roligare, snabbare och säkrare! 8) :wink:
I en V70 1,6D Drive. Är den utrustad med R-design då ? ?:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker den här tråden stundtals är lite långt från ämnet, men jag fortsätter. En genomgående tema är att dieselägarna gör etanolbilarna sämre än de är. De är bränsletörstiga och tråkiga. En del av er har väl dålig erfarenhet, vad vet jag. Jag har haft min V 50 i tre veckor nu. Jag har kört 250 mil, både landsväg och i stockholmstrafiken. Jag har kört enbart på etanol och den har dragit 0,85 lit/mil. Det är uppmätt, inte enligt datorn. Och speciellt tråkig är den inte
av oddiv70
Usikker på hvordan det er i Sverige.. Men i Norge er det ikke lov å kjøre over fartsgrensa selv under forbikjøring..
Snuten pleier ha kontroller i slutten av forbikjøringsfelt bare for å ta flest mulig :-(O)

Så 300+hk er liten vits
av erc
KKR skrev:Jag tycker den här tråden stundtals är lite långt från ämnet, men jag fortsätter. En genomgående tema är att dieselägarna gör etanolbilarna sämre än de är. De är bränsletörstiga och tråkiga. En del av er har väl dålig erfarenhet, vad vet jag. Jag har haft min V 50 i tre veckor nu. Jag har kört 250 mil, både landsväg och i stockholmstrafiken. Jag har kört enbart på etanol och den har dragit 0,85 lit/mil. Det är uppmätt, inte enligt datorn. Och speciellt tråkig är den inte
De har fått detta med vridmoment om bakfoten. :) Det tycks frodas en enorm övertro på dieselbilars prestanda. Min uuuuuuurslöa V70 2.0F är kvickare än motsvarande 2.0D. Men - diesel har ju så inåthelvete mycket vridmoment att den blir... ja, vad? Lämplig att dra husvagnen med kanske. :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag gillar min dieselbil. Har dock ingen övertro till den, men som du själv skriver så är det - i alla fall- för min del som så att jag valt att köpa en diesel för att jag drar mycket släp och ibland även husvagn.
Kikar man på volvos hemsida så ser man ju också att en 2.0D får dra nästan 300kg mer än en 2.0F, trots att de nästan har lika mycket Hk, så visst är momentet intressant!

Testkörde en 2.0F innan vi köpte en 2.4D och visst, 2.0F gör sitt jobb, men det som inte gillades från min sida var det groteskt höga varvet på 5:ans växel. Hade de satt i en 6-växlad låda hade den motorn varit mycket mer intressant anser jag.

I sommras körde jag en likadan bil som min egen fast 2.5FT (70 mil) och jag skulle inte byta bort min 2.4D någon dag i veckan mot den, MEN, det är min högst privata åsikt.
av Arese
Många misstolkar högt vridmoment i motorn som snabb acceleration, det är fel, då vill du ha mycket effekt. En 2,0F är tex enligt Teknikens Värld lika snabb som en XC70 D5 185 hk i omkörningsacceleration 70-130 km/h. Problemet tror jag är att många inte orkar växla sin motor optimalt och därför uppfattar dieselbilarna som kvicka eftersom en bil accelererar som snabbast på en given växel vid vridtoppen i motorn - och den ligger ju som bekant oftast lägre i en dieselmaskin. Själv gillar jag 2,0F, tycker att det är en kul motor som gillar varv. När man lastar bilen blir den dock för "tunn".

Är man intresserad av prestanda är valet av V70 motor lätt tycker jag: 2,5FT spöar lätt samtliga dieslar och en Polestaruppgraderad manuell kör sannolikt jämt med en T6. Dessutom har den mycket trevligare ljud- och gångkultur än en diesel. Nu säger någon "men den är ju så törstig"! Inte om man kör som folk, min frus har tagit motsvarande 0,8 l/mil om vi räknar om till bensin. Och JA, det inkluderar "säkra" omkörningar. :)

Mvh
Arese
av Amli
Min XC70 D5 är min första dieselbil och är bortsett från min första bil, en Audi 80 -79, den slöaste bil jag ägt. Men det jag märkt med XC70´n är att jag har en helt annan körstil än mina tidigare bilar. Det blir inte samma hets på något sätt. Nästa bil blir troligen oxå en diesel även om jag suktar hårt efter nya 3.0T motorn som sitter i Audi A6 :P
av MattiasD
KKR skrev:Jag tycker den här tråden stundtals är lite långt från ämnet, men jag fortsätter. En genomgående tema är att dieselägarna gör etanolbilarna sämre än de är. De är bränsletörstiga och tråkiga. En del av er har väl dålig erfarenhet, vad vet jag. Jag har haft min V 50 i tre veckor nu. Jag har kört 250 mil, både landsväg och i stockholmstrafiken. Jag har kört enbart på etanol och den har dragit 0,85 lit/mil. Det är uppmätt, inte enligt datorn. Och speciellt tråkig är den inte
Din bil är slö och drar minst 2 l/mil, det förstår du väl? :lol:

Räknar som man borde, dvs energi per mil, har du en lägre förbrukning än 1.6D Drive. Inte illa pinkat för en "törstig" etanolbil.

Dieselbilägarnas starka argument brukar stanna vid "man behöver inte tanka så ofta" eller "jag sparar 50 öre milen". Första argumentet är verkligen tandlöst och man envisas vid att räkna förbrukning i volym och det andra argumentet kan man känna sig blåst på inom något år. Med de argumenten väljer man att fotsätta att stödja fossilbränslen istället för förnyelsebart, liksom att släppa ut hälso- och mljöfarliga avgaser.

Volvo har dock ett problem i sin sortiment av etanolanpassade ottomotorer. De kan erbjuda 2.0F och 2.5FT, båda får väl anses som omoderna om man ser vad andra erbjuder. Även om förbrukningen inte är så stor som en del påstår är det trevligt med mindre. Volvo borde snarast erbjuda en mindre modern motor med turbo/kompressor, en 1.6FT helt enkelt. Då skulle förbrukningen kunna minska med god prestanda. Jag stör mig också på de karossändringar Volvo (och andra tillverkare) gör på sk "snåldieslar". Det är ändringar som borde komma alla tillgodo och inte bara för att spara någon cl diesel.Tänk om din V50 hade dessa ändringar, då skulle din bil kanske dra 0.8 l/mil. Inte alls dumt för en "törstig" etanolbil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att man behöver tanka mer sällan, det är mer som en bonus, inget man väljer en diesel för, inte jag i alla fall!
Att man skulle känna sig blåst efter något år förstår jag inte riktigt vad du menar med efterssom en diesel har högre andrahandsvärde och står sig bättre som det är nu i alla fall.
50 öre per mil vet jag inte heller vart du fått ifrån. räknar jag med skatt och förbrukning osv osv så skiljer det betydligt mer, men låt gå.
50 öre per mil skulle inte övertyga mig om att köpa en diesel efterssom jag inte kör många mil om året, men någon som ligger på säg 5-6 tusen mil om året, ja, den kan ju vara nöjd över att "spara ihop till varannan service" genom sin lägre förbrukning.

Vad det gäller tankandet av fosila bränslen så skulle du ju ha rätt om det nu vore som så att alla med etanolbilar verkligen tankades med etanol. (om nu etanolen vore snäll mot miljön på riktigt. men det är en annan diskussion) Ingen jag känner som äger en etanolbil tankar etanol..

Att volvo borde satsa på en mindre etanolmotor her du helt rätt i dock, den matchen ligger de bakom i..
av erc
Variosboy skrev:Ingen jag känner som äger en etanolbil tankar etanol..
De som tankat BF95 istället för E85 av ekonomiska skäl sedan mars eller april i år har räknat skumt. Eller kör riktigt mycket stadstrafik eller allmänt slösaktigt. I min bekantskapskrets är det en hel del som har etanolkärror och mig veterligen har det bara tankats BF95 under utlandsresor. Här hemma har det varit blått tankhandtag.

Det var väl i vintras, när bensinen kostade under tian, många valde att köra billigt istället för dyrt...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har nu lusläst det mesta som går att fi[…]

Google sök

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]