CalleV70 skrev:ok, men är det en "anvisning" någonstans?? Alla mina rutor vet när dom är uppe! Eller menar du att dom kan stanna halvvägs? Verkar lite lattjo att rutorna ska kalibreras, då jag genom alla år aldrig gjort detta...Hade automatik redan -98 :)
Det här inlägget är en gissning.
Såhär är det:
När en elmotor stoppas (fysiskt av ett hinder) när , som i det här fallet, rutan når botten eller toppen. Så ökar strömmen genom den.
Så är det med alla elmotorer, ju mer man "håller emot" dom desto mer ström drar dom, och det här använder man sig av för att veta när rutan är uppe eller nere. Man mäter alltså i fönsterhissens styrning hur mycket ström den drar, och när strömmen hamnar över en viss nivå så anser styrsystemet att rutan är uppe/nere.
Nu kommer gissningen:
För att klämskyddet ska vara så känsligt som möjligt så har man lagt strömgränsen väldigt snävt, vilket gör att ett väldigt litet hinder gör att rutan stannar.
För att framtidssäkra systemet mot slitage osv. så har man valt att man ska kunna göra kalibreringen själv. Detta för att alltid ha ett klämskydd som fungerar väldigt bra.
Står beskrivet i instruktionsboken btw.
Assumption is the mother of all f ups.