Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
ok
då ska jag kolla hur man gör i manulen
av Mr T
Kanske en sån där sak man måste göra efter bilen varit på service?

Ungefär som att man måste kalibrera om elhissarna när strömmen varit av. Ibland glömmer de det på verkstan och man får göra det själv.

//Mr T
Användarvisningsbild
av Variosboy
CalleV70 skrev:
Mr T skrev:Ungefär som att man måste kalibrera om elhissarna när strömmen varit av. //Mr T
Vad för kalibrering görs på elhissen??
Man kan själv göra den. Man kör ner rutan i botten, sen upp och när den är uppe släpper man knappen och trycker in den i igen och håller den intryckt i 5-6 sekunder och på så vis har man berättat för den att det läget är längst upp!
= Klart!
av CalleV70
ok, men är det en "anvisning" någonstans?? Alla mina rutor vet när dom är uppe! Eller menar du att dom kan stanna halvvägs? Verkar lite lattjo att rutorna ska kalibreras, då jag genom alla år aldrig gjort detta...Hade automatik redan -98 :)
Användarvisningsbild
av mange69
Hej
Ni pratar om en fjärrkontroll. Har sett att det tillbehöret finns. Har precis beställt en V70II D5 med lev i dec -10. Tidur beställt, men vad kostar en fjärrkontroll? Jag har det idag på min Audi A4 och tycker det är ruggigt bra.

//Mange
av lobbysleeper
CalleV70 skrev:ok, men är det en "anvisning" någonstans?? Alla mina rutor vet när dom är uppe! Eller menar du att dom kan stanna halvvägs? Verkar lite lattjo att rutorna ska kalibreras, då jag genom alla år aldrig gjort detta...Hade automatik redan -98 :)
Kan hända det står i manualen? men sånt man lär sig annars, t.ex från forumet :)
När batteriet varit urkopplat så kan ibland automatiken sluta fungera, dvs du måste hålla nere knappen hela tiden för att få ned eller upp rutan, istället för ett tryck bara.

lattjo? ptjaa.. jag vet inte, system brukar tappa en del "information" när de blir strömlösa, så jag ser inget konstigt med att man kanske måste kalibrera en simpel sak som denna :) Tur man normalt sett inte behöver ta loss batteriet särskilt många gånger per decennium...
Användarvisningsbild
av Variosboy
CalleV70 skrev:ok, men är det en "anvisning" någonstans?? Alla mina rutor vet när dom är uppe! Eller menar du att dom kan stanna halvvägs? Verkar lite lattjo att rutorna ska kalibreras, då jag genom alla år aldrig gjort detta...Hade automatik redan -98 :)
Det här inlägget är en gissning.

Såhär är det:
När en elmotor stoppas (fysiskt av ett hinder) när , som i det här fallet, rutan når botten eller toppen. Så ökar strömmen genom den.
Så är det med alla elmotorer, ju mer man "håller emot" dom desto mer ström drar dom, och det här använder man sig av för att veta när rutan är uppe eller nere. Man mäter alltså i fönsterhissens styrning hur mycket ström den drar, och när strömmen hamnar över en viss nivå så anser styrsystemet att rutan är uppe/nere.

Nu kommer gissningen:
För att klämskyddet ska vara så känsligt som möjligt så har man lagt strömgränsen väldigt snävt, vilket gör att ett väldigt litet hinder gör att rutan stannar.
För att framtidssäkra systemet mot slitage osv. så har man valt att man ska kunna göra kalibreringen själv. Detta för att alltid ha ett klämskydd som fungerar väldigt bra.

Står beskrivet i instruktionsboken btw.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]