Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ca 67l står det i manualen för min V60 på sidan 350.. Idag tankade jag 64,66l. Då hade det lyst "--- till tom tank" i nästan 3 mil. Jag var lite nervös.
Men stämmer tankuppgifterna hade jag kunnat köra 3 mil till. :D

Jag toppfyllde dock inte upp i röret utan slutade när den autostoppade.
Användarvisningsbild
av xerent
Jag får bara ner cirka 55 liter vid varje tankning med bensinslukarn. Med dieseln fick jag alltid ner över 60 liter. Så nog är det skillnad från bil till bil hur mätarna är kalibrerade, för jag tankar som vanligt ett tag efter att bensinlampan börjat lysa. Eller så spelar förbrukningen in i när lampan tänds.
Perra83 skrev:Tanken i min V60 ska rymma 68l men ja har fått i över 70l enligt pumpen.
Eller så betalade du för 70 men fick bara 68 :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Xerent... Vad står det på "kvar till tom tank" då när den börjar lysa... Och när du brukar tanka.
joel80 skrev:Ca 67l står det i manualen för min V60 på sidan 350.. Idag tankade jag 64,66l. Då hade det lyst "--- till tom tank" i nästan 3 mil. Jag var lite nervös.
Men stämmer tankuppgifterna hade jag kunnat köra 3 mil till. :D

Jag toppfyllde dock inte upp i röret utan slutade när den autostoppade.
Japp 67l enligt manualen och 68l enligt VOC appe .
Är det inte så att reserven börjar lysa när det är 8 liter kvar?
Jag har fått i 69 liter i V70in någon gång..

Fabian jag hade innan rymde 45 liter och jag fick i 53 liter.. Rätt fint att köra nästan 30 mil innan bränslemätarnålen rörde på sig :P
Rekommenderas inte när det var varmt ute eftersom det var expansionsutrymmet man fyllde och gjordes bara när man skulle köra långt direkt.. Det var ca 10 liter extra. Det gjorde man genom att hålla munstycket på en liten ventil i påfyllningsröret så luften pös ut.
Hej igen!

Jag har visst glömt rapportera hur det slutade med min V70II 2,5 FT -09 som visade 10 liter fel.
Efter jag tröttnat ordentligt på räckvidden provade jag att köra vidare efter bensinmätaren visade noll. Jag kunde köra ca 11 mil innan jag fick soppatorsk.
Jag skrev ett surt brev till typ Volvos reklammationsavdelning och beskrev problemet. Då fick jag en kallelse till Volverkstaden i Helsingborg. De provade samma sak och de kom fram till samma resultat. De plockade ner tanken och hällde ut bensinen. De mätte upp hur mycket soppa de hällt ut, hällde tillbaka soppan och justerade om tankmätaren i tanken efter uppmätt mängd bensin.

Sedan dess har tankmätaren visat rätt. Om jag kör tills tankmätaren visar noll så får jag nu i 69 liter.
När lampan tänds brukar jag få i ca 63-64 liter

Skickat från min SGP621 via Tapatalk
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
V90 läggs ner.

Bra saker ovan men för mig så funkar ty[…]

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

Det här är lite konstigt. När jag k[…]