Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Speedlink skrev:
9. Konstigt metalliskt ljud "klonk" från framvagnen ibland
Min har samma problem. Volvo har nyss bytt vänster stötdämpare utan resultat. Någon som vet mera om det? (V70II 2.0D 2100mil MY08)

//Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
riha skrev:
erc skrev:Idag är min kärra inne på verkstaden igen. De ska göra ett fjärde(!) försök att åtgärda elhissarnas klämskyddsproblematik samt åtgärda bakluckan som nyligen börjat knarra.

Enormt bekvämt att min arbetsplats ligger i samma fastighet som den lokala återförsäljaren. Är faktiskt närmare för mig att lämna in bilen till verkstaden än att parkera på våra parkeringsplatser. :)

JA, de där j_vla elhissarna, blir tokig på dem.
Förra gången jag var inne så smörjde de bara glidspåret, jovisst, det hjälpte typ 5 minuter. Elhissarna är väl det enda problem jag har med min bil för tillfället.
Glöm att volvo lyckas fixa detta, detta felet har jag haft på alla V70N och nu på min nya XC70II också, den levererades fel redan från fabrik. :roll:
av erc
VolvoB20 skrev:
riha skrev:
erc skrev:Idag är min kärra inne på verkstaden igen. De ska göra ett fjärde(!) försök att åtgärda elhissarnas klämskyddsproblematik samt åtgärda bakluckan som nyligen börjat knarra.

Enormt bekvämt att min arbetsplats ligger i samma fastighet som den lokala återförsäljaren. Är faktiskt närmare för mig att lämna in bilen till verkstaden än att parkera på våra parkeringsplatser. :)

JA, de där j_vla elhissarna, blir tokig på dem.
Förra gången jag var inne så smörjde de bara glidspåret, jovisst, det hjälpte typ 5 minuter. Elhissarna är väl det enda problem jag har med min bil för tillfället.
Glöm att volvo lyckas fixa detta, detta felet har jag haft på alla V70N och nu på min nya XC70II också, den levererades fel redan från fabrik. :roll:
Aldrig att jag skulle vare sig glömma eller acceptera något sådant.

Fick tillbaka min bil i fredag eftermiddag och kan konstatera följande:
- efter att hela mekanismen i dörrarna bytts ut fungerar elhissarna perfekt - har hårdtestat dem
- inget mer meddelande om strålkastarfel - den nya programvaran gjorde susen
- motorhuven bytt och sitter rakt och fint samt har rätt vit kulör
- knarrandet och gnisslandet från bakluckan är värre än någonsin och teknikern kommenterar resignerat att det är enormt vanligt och att inget går att göra. Pratas om att "spänna" bakluckan, men att det innebär risker. Vad kan det betyda? Bilen var tyst de första 2500 milen - så de kan ju uppenbarligen vara tysta och bra.
- mitt emblem i grillen byttes inte ut då det nya hade skadats i transporten

Så, nu har jag bara två fel kvar på bilen varav ett kommer lösas inom kort (emblemet).

Bakluckans missljud ska tas upp med säljaren i veckan.
av erc
Alla ni andra med knirrande och gnisslande bakluckor - har åtgärderna på era bilar fungerat tillfredställande? Vid första försöket, eller har det krävts fler åtgärder?

Min servicetekniker pratade om att spänna bakluckan, men att de inte var att föredra. Vad betyder det i prakiken?
av Amli
erc skrev:Alla ni andra med knirrande och gnisslande bakluckor - har åtgärderna på era bilar fungerat tillfredställande? Vid första försöket, eller har det krävts fler åtgärder?
Min baklucka började knarra och jag åkte in direkt för att få det åtgärdat. Dom kom ut och fettade in lås och bussningar. Tog 2-3 min. Har inte låtit alls sedan dess. Det var kanske för ca. 3-4 månader sen.
av Jazziton
erc skrev:
Jazziton skrev:Erc, om du kan förmedla kontakten till din personliga service mekaniker vill detta vara "most appreciated", så vill jag maila/kontakta honom och höra om den updatering har något artikel/order nr. Jag har t.o.m talat med verkstads chefen på en av de anläggningar, då jag har haft återkommande tillfällen att besöka Bilia p.g.a Volvos höga kvalitet :shock: , och där besked är den samma, där finns ingen uppdatering, så vad skall man tro när några av er påstår att ni har fått den ändrat, medan andra har fått den och så har funktionen försvunnit igen.....
Jag har skickat dig ett PM med kontaktuppgifter samt mitt reg. nr.

Lycka till!
Hej erc ,hade bilen inne för Polestar effektoptimering idag och i förbindelse med det så fick jag min verkstad att uppgradera denna mjukvara, så nu fungerar färd datorn efter önskemål.

Tänk att jag har kört bilen i nästan ett och ett halvt år med att ställa om denna funktion manuellt hela tiden och trots påpekande och förfrågningar på tre olika ställen så har dom inte löst problemet eller vilja lyssna på mig som kund, att där skall finnas en uppgradering.

Antingen är det ren nonchalans eller okunnskap eller så idiotförklar dom mig, men mest skrämmande är ju svaret från Volvo centralt att det inte finns en sådan uppgradering, trots att den existerar.

Men tackat vare dig, detta forum o fram för allt din personliga service tekniker, så har jag fått tag på själva mukvaru nr och plötsligt så var det möjligt. Teknikerna på verkstaden frågade t.o.m vart jag hade fått tag på det o så sa dom att naturligtvis skall detta gå på garantin, bla, bla..... men fortfarande ingen förklaring hur dom i h-vte kunde felinformera mig eller åtminstone en ursäkt för att dom hade fel.........
av ztaffans
erc skrev:
Jazziton skrev:Angående uppdatering till färddatorn får du gärna lov att förtydliga lite. Jag har varit i kontakt med två verkstäder (Bilia) i förbindelse med garanti åtgärder där dom båda inte kände till en sådan uppdatering. Har också varit i kontakt med en tredje där dom säger det samma (ej samma kedja...). Blev så frustrerad att jag skrev till Volvo, där dom påstår att funktionen skall vara så, och att ingen uppdatering finns...... :?:

Flera här i forumet har kommenterat just detta och sagt att de fått det löst genom en updatering, men hur kommer det sig att både verkstad och Volvo centralt påstår något annat... ?:-/
Svårt att förtydliga mer än så. Jag påpekade fenomenet och min personliga servicetekniker (som numera känner igen mig ganska väl...) åtgärdade det med, enligt honom, en uppdatering av programvara. Vilken programvara det är och hur det görs har jag ingen aning om.

Hur det kommer sig att Volvo påstår något annat, både från centralt håll och från ÅF, är märkligt. Om du vill kan jag meddela dig namnet på den tekniker som utförde åtgärden på min bil.

Hej erc!
Skicka gärna namnet på teknikern till mig också och mjukvarunumret om du hade det också.
Är det till Helmia i Karlstad som du lämnar din bil?
av riha
Jazziton skrev:
erc skrev:
Jazziton skrev:Erc, om du kan förmedla kontakten till din personliga service mekaniker vill detta vara "most appreciated", så vill jag maila/kontakta honom och höra om den updatering har något artikel/order nr. Jag har t.o.m talat med verkstads chefen på en av de anläggningar, då jag har haft återkommande tillfällen att besöka Bilia p.g.a Volvos höga kvalitet :shock: , och där besked är den samma, där finns ingen uppdatering, så vad skall man tro när några av er påstår att ni har fått den ändrat, medan andra har fått den och så har funktionen försvunnit igen.....
Jag har skickat dig ett PM med kontaktuppgifter samt mitt reg. nr.

Lycka till!
Hej erc ,hade bilen inne för Polestar effektoptimering idag och i förbindelse med det så fick jag min verkstad att uppgradera denna mjukvara, så nu fungerar färd datorn efter önskemål.

Tänk att jag har kört bilen i nästan ett och ett halvt år med att ställa om denna funktion manuellt hela tiden och trots påpekande och förfrågningar på tre olika ställen så har dom inte löst problemet eller vilja lyssna på mig som kund, att där skall finnas en uppgradering.

Antingen är det ren nonchalans eller okunnskap eller så idiotförklar dom mig, men mest skrämmande är ju svaret från Volvo centralt att det inte finns en sådan uppgradering, trots att den existerar.

Men tackat vare dig, detta forum o fram för allt din personliga service tekniker, så har jag fått tag på själva mukvaru nr och plötsligt så var det möjligt. Teknikerna på verkstaden frågade t.o.m vart jag hade fått tag på det o så sa dom att naturligtvis skall detta gå på garantin, bla, bla..... men fortfarande ingen förklaring hur dom i h-vte kunde felinformera mig eller åtminstone en ursäkt för att dom hade fel.........

Posta gärna mjukvaru numret här så att vi andra kan t del av det och få våra mjukvaror fixade också. Skulel varit tacksamt.
av erc
Jazziton skrev: Antingen är det ren nonchalans eller okunnskap eller så idiotförklar dom mig, men mest skrämmande är ju svaret från Volvo centralt att det inte finns en sådan uppgradering, trots att den existerar.

Härligt att höra att du fick till funktionen till slut!

Då det där mjukvarunumret efterfrågas här föreslår jag att du publicerar det här - för alla andras skull. Jag hade, som bekant, turen att ha en engagerad och hjälpsam tekniker - så jag känner själv inte till det där numret.
av Jazziton
erc skrev:

Härligt att höra att du fick till funktionen till slut!

Då det där mjukvarunumret efterfrågas här föreslår jag att du publicerar det här - för alla andras skull. Jag hade, som bekant, turen att ha en engagerad och hjälpsam tekniker - så jag känner själv inte till det där numret.

Naturligtvis! Det är det minsta jag kan göra för alla i detta forum.

Mjukvaran som skall till heter vo 30786062

Och nåde nu den verkstad eller mekaniker som vågar påstå något annat. Senast jag hade bilen på service o frågade om mjukvaran, så fick jag bara en spöddig kommentar, att om den fanns, så skulle de känna till den. Jag blev förbannad, kontaktade Volvo i Göteborg, o som bekant svarade de att funktionen skulle vara som den var........

OCH uppgraderingen/uppdateringen skall gå på garantin, jag fick t.o.m lånebil....
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Har du någon anledning att tro att det inte[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p[…]

Vi som beställt nya V60

Förstår det. Testade först en XC60[…]