Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som motpol till snålbilsexperterna så har min bil dragit de 3 gånger jag tankat den än så länge:

1,24 liter per mil
1,45 liter per mil
1,19 liter per mil

Första och andra tanken innehåller 85% stadskörning. Den sista är dock 50% motorvägskörning i 110 km/h. Bilen är katastrofalt törstig i mina ögon. Drar 3dl mer i snitt jämfört med min tidigare BMW 530 som är en större, äldre, starkare och tyngre bil. Denna var dock manuell.

Det är tur att soppan kostar 9,25kr/lit i dagsläget :mrgreen:

Automatlådan växlar uruselt mellan 2-3, det känns som bilen stannar i växlingarna när lådan är kall. När den är varmare så blir det lite bättre men det rycker fortfarande. :evil:
andreas_lofgren skrev:Som motpol till snålbilsexperterna så har min bil dragit de 3 gånger jag tankat den än så länge:

1,24 liter per mil
1,45 liter per mil
1,19 liter per mil

Första och andra tanken innehåller 85% stadskörning. Den sista är dock 50% motorvägskörning i 110 km/h. Bilen är katastrofalt törstig i mina ögon. Drar 3dl mer i snitt jämfört med min tidigare BMW 530 som är en större, äldre, starkare och tyngre bil. Denna var dock manuell.

Det är tur att soppan kostar 9,25kr/lit i dagsläget :mrgreen:

Automatlådan växlar uruselt mellan 2-3, det känns som bilen stannar i växlingarna när lådan är kall. När den är varmare så blir det lite bättre men det rycker fortfarande. :evil:
Huva, det drog min förra BMW 5a med V8an :shock: som också var manuell
andreas_lofgren skrev:Som motpol till snålbilsexperterna så har min bil dragit de 3 gånger jag tankat den än så länge:

1,24 liter per mil
1,45 liter per mil
1,19 liter per mil

Första och andra tanken innehåller 85% stadskörning. Den sista är dock 50% motorvägskörning i 110 km/h.
När jag körde S40N T5 FWD med geartronic så snittade jag 0.81-0.85 (uppmätt). Pendling 12 mil per dag; 8 mil i 120, 3 mil i 100 och 1 mil 50-70. Lugn men rask körning med omkörningar när det behövdes. Tror aldrig jag var över litern i snitt på en tank, inte ens när jag bodde 1 km från jobbet och "pendlade" 2 km/dag.
betterlead skrev:
Den 23 dec har detta gjorts:
ECM-Dieseluppgradering
EL1
VO30785336 - denna bokstavs- och sifferkombination står med stor sannolikhet för mjukvarans ID/Version.
Åter igen Tack till Leadbetter som tagit sig besväret att inhämta mycket matnyttig information i ämnet.

Hoppas att uppgraderingen även gäller för en 2,4D FWD aut -09
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Precis så har jag kört några gånger och landat på 0.45 l/m men varje gång jag nämnt det här på forumet har jag kallats lögnare, dum och att jag far med osanningar..... kul att någon annan provat och också landat lågt med förbrukningen.
OT: För det första, vem har kallat dig dum och lögnare? För det andra: eco-körning kan man göra med alla bilar, jag kan köra min Ford Maverick SUV med V6:a på 0,45 l/mil, det gäller bara att anpassa hastigheten tillräckligt mycket. Men är det så intressant man kan rulla i nedförsbackarna och krypköra på motorvägen för att komma ned i 0,45 l/mil? Vid normal körning är det en helt orealistisk siffra för en V70 D5, för att inte tala om om V70 D5 AWD. Eller Ford Maverick! :mrgreen:
Varför blev helt plötslig förbrukningen helt ointressant nudå, det brukar ju vara du som pratar om den hela tiden.

Och nu gjorde du det igen....säger att vi anger helt orealisiska sifforor..... 0.45 blev min medel-förbrukning på resan hem från Budapest till Sverige, vad tror du ????? Tror du att man kan rulla i nedförsbacke oavbrutet i 120 mil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: eller att jag körde hela sträckan i 45 km/h. Det gick i ca 85-90 km/h för det finns inte så många motorvägar i Öst och omkörningar blir det inte mycket av då det är möte hela tiden.

I somras körde vi en 16 mils-runda på 0.48 l/m, vet inte var du tror att det finns 16 mils nedförsbackar .... det gick också mest i 85-90 då det inte var motorväg.

Man måste bara koncentera sig på HUR man kör, man behöver INTE köra överdrivet långsamt. Men oftast struntar jag i hur mycket bränsle det dra och gasar på ordentligt och då går det ju så klart åt mer som tex senaste rundan som slutade på 0.6 l/m,
Huh, jag har i princip lovat mig själv att aldrig ge mig in i sådana här metadiskussioner där folk ofta skjuter vid sidan om varandra.

Men...

B20, läs inte som fan läser bibeln, Tomas skriver "orealistiskt vid normal körning" - inte har du direkt kört i en hastighet från Budapest till Svedala som skulle kunna anses som representativt för den "normale" föraren.
Jag vet inte vilken väg du kört, men nog finns det allt gott om motorvägar, även i princip kortaste vägen, på denna sträcka. Nästan hela sträckan genom Tyskland är det Autobahn. Om du kört i södra Polen är det A4 som gäller österut och den är i utmärkt skick utom de första 75 km. (Denna ökända sträcka är en rysare österut - tillbaka silkeslen och bättre än nästan någon bit i Tyskland.) Undvek du motorvägarna? Körde du genom de forna östtyska byarna där man fortfarande kan hamna bakom en rykande Trabant?

Nej, jag tror faktiskt inte på dina siffror, men det är så länge du inte kan bevisa sanningshalten i dina referat. Hur nu det ska gå till..
Det bästa jag själv har lyckats åstadkomma med en Volvo är en resa T o R Lund - Höör med en V70II Diesel 2.4, man. Med extremt lätt fot på gasen blev det kring 0,58 l/mil. Nästan ingen övrig trafik.

Gott Nytt År!
1,24 liter per mil
1,45 liter per mil
1,19 liter per mil:

Fortsätter lite på OT. Nu när det är 'vinter', alla (nästan) har ledigt och man blir glad så har förbrukningen gått upp på V8an (95% stadskörning);

1.8006 (senaste)
1.7010
1.6656

Men om man tänker att det är 100hk mer, 3 cylindrar till, 1,9l större motor och betydligt större och tyngre bil...

Gasar du mer nu än du gjorde innan? För aut + turbo + awd dricker en jäkla massa om man gasar.
betterlead skrev: B20, läs inte som fan läser bibeln, Tomas skriver "orealistiskt vid normal körning" - inte har du direkt kört i en hastighet från Budapest till Svedala som skulle kunna anses som representativt för den "normale" föraren.
Jag vet inte vilken väg du kört, men nog finns det allt gott om motorvägar, även i princip kortaste vägen, på denna sträcka. Nästan hela sträckan genom Tyskland är det Autobahn. Om du kört i södra Polen är det A4 som gäller österut och den är i utmärkt skick utom de första 75 km. (Denna ökända sträcka är en rysare österut - tillbaka silkeslen och bättre än nästan någon bit i Tyskland.) Undvek du motorvägarna? Körde du genom de forna östtyska byarna där man fortfarande kan hamna bakom en rykande Trabant?

Nej, jag tror faktiskt inte på dina siffror, men det är så länge du inte kan bevisa sanningshalten i dina referat. Hur nu det ska gå till..
Det bästa jag själv har lyckats åstadkomma med en Volvo är en resa T o R Lund - Höör med en V70II Diesel 2.4, man. Med extremt lätt fot på gasen blev det kring 0,58 l/mil. Nästan ingen övrig trafik.

Gott Nytt År!
Då var det dags igen och man är kallad lögnare igen......

Oj, du verkar som du körde min bil hem och vet bättre än jag vilka vägar vi tog, här är rutten innan vi landade på svensk mark igen. Int emycket motorväg där förutom 3,2 mil i Polen som var stillaståeden kö då det var asfaltering på gång.

Hela resan slutade för övrigt på totalt ca 0,6 l/m och då var det snabb körning på Autobahn, Klättring på serpentinvägar i Alperna, massor med AC i Italien i stekhet sol köerna, jag kan inte tycka det är mycket för en AWD D5 .

Kollade dessutom upp trippmätaren men en bra GPS-båtnavigator för att se att den visar rätt och avviklesen var under 1 %

Bild
Frågan har ställts några gånger i tråden och jag undrar givetvis också - kommer uppgraderingen av automatlådan även till D5 AWD Aut? Någon som har info? Finns det några skäl till att AWD-lådan INTE ska (kan?) uppgraderas? Den lider ju av samma Fred Flinta programvara som FWD-bilarna.

OT: Kul för dig "VolvoB20" att din bil är så snål. Måste säga att din förbrukning verkar helt orimligt låg och är knappast representativ för biltypen men grattis i alla fall. Antingen har du fått en unik bil eller så har du ecodrivingegenskaper utöver det vanliga.
Vålvå skrev:Haha.. nu är drevet igång igen :wink:
Alla bjuder över varandra.
Jag kan toppad detta med min polares Jeep Cherokee V8 som drack 75 liter på 27 mil mestadels kortkörning typ 5-10km sträckor :lol:
Då känns allt under litern som megasnålt :wink:
När jag drog hem båten efter BMW V8:an drog det 1.67 l/m så ibland går det åt mycket bränsle även för mig, båten drar för övrigt över 10 l/mil när man kör den i vattnet :-O)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]