Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Jag förstår att du gillar den. Har haft Polestar i ett par veckor nu efter över ett halvår utan. Den är betydligt rappare och trevligare att köra nu. Nu går den ju som man kan förvänta sig av en 2.5l 5cylinder maskin. I sportläget sticker de ju iväg riktigt duktigt, iofs är det väl lite fusk pga annan mapping av gaspedalen men i alla fall...

Ska bli kul att dra husvagnen senare i sommar. Borde vara en mycket bra dragbil med Polestar.
av Anfield
eijo skrev:Jag förstår att du gillar den. Har haft Polestar i ett par veckor nu efter över ett halvår utan. Den är betydligt rappare och trevligare att köra nu. Nu går den ju som man kan förvänta sig av en 2.5l 5cylinder maskin. I sportläget sticker de ju iväg riktigt duktigt, iofs är det väl lite fusk pga annan mapping av gaspedalen men i alla fall...

Ska bli kul att dra husvagnen senare i sommar. Borde vara en mycket bra dragbil med Polestar.

Ja är absolut nöjd med att det är 5 burkar i spisen ! blir ett härligt ljud . man blir lite glad av det
av eijo
Nu har jag kört 150 mil med husvagn och har en snittförbrukning på 1.10 l/mil. 1600kg enkelaxlad 2,5m bred husvagn. Jag brukar ligga i 90 på motorväg och landsväg.

Med Polestar är den som många redan vet en riktigt bra dragbil. Alltid kraft så det räcker. :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har en lika stor husvagn, som jag vet går rätt tungt. Brukar ligga på 1,12 l/mil med den med min D5 Polestar från 2012. Var det snålare VEA skulle bli, sa ni?
av dissonans
Kanske inte så mycket snålare alltid men de är ju rejält mycket renare än de gamla femmorna.
Jag tycker iofs att min är riktigt snål och jag märker att förbrukningen sjunker lite för varje tank.
Att jämföra förbrukning mellan olika förare brukar inte gå så bra. Jag jämför med mina tidigare bilar och nuvarande bil dricker fem deciliter mindre per mil över exakt samma körmönster. Jag är nöjd :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Men då är det väl en annan variant, om det skiljer så mycket i prestanda? Du jämför inte 5-cylindrig D5 med VEA D5, eller vilken det nu gäller, antar jag?

Det skiljer säkert på certifierad utsläppsnivå. Men det är ju inte därmed säkert att det gör det när man drar husvagn. Dels är koldioxidutsläppet ungefär proportionellt mot förbrukningen, som i detta fall tydligen är rätt likvärdig. Dels är det så att mindre motorer blir mer stressade vid högre effektuttag, och det är inte alltid det är till en fördel när det gäller utsläppen. Ibland är det bättre att komma upp en bit på skalan, men om det är det här också är inte självklart.

Nåja, man har ju det man har tills man skaffar något annat. VEA var inte introducerade när jag köpte min bil. Men det är ju intressant att se att de med modernare VEA får likvärdiga resultat, åtminstone under vissa förhållanden. Den nyare är kanske snålare utan vagn. Då har man nog mer nytta av fler växelsteg också. Högsta växeln på den sexstegade passar bra att dra vagn med, så där är vinsten med nyare växellåda minimal.
av dissonans
Koldioxidutsläppen är ointressanta tycker jag. Med renar menar jag de viktigare partiklarna, de som verkligen är farliga. Där skiljer det oerhört mycket mellan de gamla femmorna och de nya vea-dieslarna. D4 vea är ju t o m renare än T4 vea.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt klimatexperterna är koldioxiden på längre sikt kanske den viktigaste av alla. Men det är ju bra att något kommer ner, i alla fall.
Fast om ditt uttalande är baserat på certifierade utsläpp är det ju fortfarande inte sagt något om vad som händer när man drar husvagn. Den belastningen är rätt långt från certifieringens körykler.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]