Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft min XC70 Classic D4 AWD nu i drygt en månad. Men aldrig varit i närheten av din bränsleförbrukning. Som högst 0,83 men ligger för det mesta vid ca 0,70
Performence i hastighetsmätaren är väl bara ett tema/utseende på hastighetsmätaren mm. inte något som ändrar bilens egenskaper? Rätta mig gärna om jag har fel.
av perhall
göran66 skrev:Har haft min XC70 Classic D4 AWD nu i drygt en månad. Men aldrig varit i närheten av din bränsleförbrukning. Som högst 0,83 men ligger för det mesta vid ca 0,70
Performence i hastighetsmätaren är väl bara ett tema/utseende på hastighetsmätaren mm. inte något som ändrar bilens egenskaper? Rätta mig gärna om jag har fel.
Det stämmer. Eftersom s/s inte "fungerade" utgick från att det berodde på att jag körde på Performance, men insåg sen a/ att det var en MY15 och att den b/ inte har s/s (vilket är konstigt för det har de flesta bilar sen ca MY12...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:I morse jättebråttom till färjan. 15,3 när jag kom till Nynäshamn.
Ytterligare ett bevis på att XC modellerna är det absolut sämsta valet av bil om man vill åka undan lite.

Kört en längre semestertur i min XC70 D5 215 hk AWD och provade att följa vad som står på skyltarna, hemkommen inatt så slutade det på 5,1.

Drar du upp tempot som du gör så straffar XCn dig stenhårt med 300% i förbrukning.

Innan har jag tex kört en A4 turbo, där kunde man ligga 230 km/h utan att förbrukningen var speciellt hög.
av perhall
Jag tror det är kombinationen av den omoderna motorn och den höga vindfångande bilen. Redan min 2,5T MY08 visade sig bli extremt törstig vid hård körning. Och generellt med den femcylindriga dieseln.
Jag vill understryka a/ när jag kör "hårt" så går det undan ordentligt, och b/ när jag refererar till förbrukningen i min T4 (manuell) resp. A6 Allroad så gäller det absolut liknande typ av körning, och anmärkningsvärt att de båda är markant snålare (A6 för att den har sex cylindrar och är snabbare - men ok, modernare motor och låda; T4 för att den är en bensinare).

Men jag gillar verkligen ljudet i D4/D5 femcylindrig! VEA är klart piggare, rappare och snålare men också tråkigare! Och automatlådan funkar numera hyfsat i D4/D5...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Som vanligt skyller jag på gamla automatlådan. Med manuell och 215 hk D5 går det riktigt snålt tycker jag, tex.

Långfärd i Sverige i helgen, 0.51 när jag följde skyltarna, mest 2+1 väg med 100 km/h
Släpdrag med +2 ton fullastat stort hästsläp bakom XC70, 0.93
650 mil Italien ToR med vissa bitar upp mot 180 på autobahn, alpbackar och timtals i kö med full AC 0.63 l/m uppmätt vid pump

För mig är det sjukt snålt för en 2-tons högbyggd AWD med 215 hk. Känns som din körstil + slirotronic automaten är en extremt olycklig kombination eldar upp ca en halv till en liter, extra diesel per mil mot normalt.
perhall skrev:Och då körde du sannolikt lite snabbare utan husvagnen. Hur mycket väger den?
1600 kg, 2,5 meter bred och verkar ha rätt högt luftmotstånd. Jag märkte en tydlig skillnad vid bytet från den andra, som vägde 1300 kg men framförallt bara var 2,3 meter bred, när jag fortfarande drog med samma bil som jag använt till den förra vagnen.
Stora delar av sträckan jag körde har dock begränsning på 70-80-90, så det är inte så stor skillnad i hastighet. En liten motorvägssnutt på några km skiljer det mest på.
av perhall
Ja, en 210 cm husvagn från 1978 jfr med en ny 250 cm - måste va enorm skillnad, även om gasollådan fram (eller vad heter det) är lite mer aerodynamisk nu... vet inte om boggie som ju blir alltmer ovanligt påverkar förbrukningen heller.
Minns Solifers husvagnar som kom var det 1977 och var både lätta, smala och strömlinjeformade. det gjorde skillnad i fart!
PH
Jo, vi har haft en 210 bred, med 1100 kg totalvikt. Fast då drog vi med B21A och M46, så det var inte så mycket piggare än vad det är nu... Inte gick det billigare heller.

Men även den jag har nu rullar på enkelaxel.
av perhall
apersson850 skrev:Jo, vi har haft en 210 bred, med 1100 kg totalvikt. Fast då drog vi med B21A och M46, så det var inte så mycket piggare än vad det är nu... Inte gick det billigare heller.

Men även den jag har nu rullar på enkelaxel.
En my 79 eller 80 alltså!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]