Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
EjS skrev: Lövet: du fattar det! Det är präcis den success marknadsavdelingen skapat för BMW! KÄNSLAN i personen som köper bil - även om det är 16d!!!

Allt som nämns om viktfördelning osv. för BMW finns också i vissa Volvo, tex Polestar - och allt det med körlägen börjar finnas också i vanliga Volvos numera.

Att Avensis inte är säljbar är nog lite att ta i. Toyota blev världens största i 2015 över VW. Var i nyhetena häromdagen.

Har själv ägt en Toyota och var inte nöjd med bilen - fast serviceverkstan och Toyotas garanti är unik. Fick ny motor efter 16.000 mil och 8 år - på 100% goodwill. 50.000 dkk sparad (att motorn skulle gå sönder efter 16.000 mil är en annan prat).
Volvo S60 T6 AWD som ska vara den roligaste standardvolvon har mer än 60% vikt över framaxeln. Den är med andra ord extremt framtung och det gör bilen understyrd. Den vill helt enkelt rakt fram när det svänger.

Från http://www.caranddriver.com/reviews/201 ... est-review

"In contrast to BMW, Volvo crams its six cylinders in a row sideways under the hood, adding a bevel gear in the transaxle to send torque rearward. This arrangement restricts steering lock and results in a cumbersome turning circle: The S60 needs 39 feet to complete a U-turn between curbs, only eight inches less than a full-size Chevy pickup. Another issue with a large-displacement engine in the nose is poor weight distribution. Because the front tires bear more than 60 percent of the total car mass, understeer kicks in early and forcefully. Worse yet, the stability system offers unwanted assistance as soon as the front end slides. The hard cornering fun is capped at 0.88 g on fresh tires and with stability control turned off."

BMW 3-serien (liksom de allra flesta BMW-modeller) har 50% fram och 50% bak. Det ger ett mer neutralt uppträdande.

Att säga att BMW bara jobbar med att lura folk är okunnigt. Nu när det är halt kan jag med lätthet provocera ut bakänden på bilen trots att jag har xDrive på min. Det är mycket svårare med XC70:n. Den vill bara kasa rakt fram.
av Verdi
EjS skrev:En bil som Subaru har ju också bättre tyngdpunkt än BMW pga boxermotorn, dessutom bättre awd och motor (så länge vi pratar om 4-cyl).

Förutom en bra kvalitetsstatistik och samma pris som BMW (iaf i dk).

Vadför säljer dom inte bättre?

Min svärfar har en Subaru och den är bedrövlig invändigt. Pappas Ford Scorpio från 1992 hade bättre inredning. :)
av Verdi
simonhalmstad skrev:S80 har bra körkänsla också den är inte långt ifrån en S60/V60 speciellt om S80in har sportchassi och 19" då är den riktigt körglad och väl avstämda chassi, men kan inte refera till Volvo årgång 08-09, mycket har hänt på bilarna sedan dess..
S80 och V70 är väl mer eller mindre "samma bil"?
Ja men S80 har lite längre hjulbas, lite större & bättre sittställning/benutrymme betydligt bättre aerodynamik och framförallt en mer vridstyv kaross som gör gott för körkänslan & bilen ligger bättre på motorvägen. Möjligen att standardchassit på S80 är liten aning hårdare än på V70.

Den S80 D5 manuell jag kör nu väger bara 54kg mer än motsvarande S60 D5 manuell-14 jag körde för ett par år sedan, i princip samma vikt att släpa runt på i kurvorna. Är ju i princip samma väguppträdande på båda bilarna, skillnaden är att S80 är lite mjukare, mycket komfortablare, betydligt lägre ljudnivå i bilen, hela 70/80 serien är märkbart bättre ljudisolerad jämfört med 60-serien.
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:
simonhalmstad skrev:S80 har bra körkänsla också den är inte långt ifrån en S60/V60 speciellt om S80in har sportchassi och 19" då är den riktigt körglad och väl avstämda chassi, men kan inte refera till Volvo årgång 08-09, mycket har hänt på bilarna sedan dess..
S80 känns ungefär 500kg tyngre än F10 och som att ratten inte sitter fast i hjulen med annat än elastisk tejp. Den är inte ett dugg bättre än V70. Det har inget med årsmodell att göra utan med viktfördelning och chassikomponenter. (Det är inte bara mina egna bilar jag har använt som jämförelse direkt. Har även haft betydligt senare årsmodeller på gården under perioder även fast jag inte ägt dem personligen).
EjS skrev:En bil som Subaru har ju också bättre tyngdpunkt än BMW pga boxermotorn, dessutom bättre awd och motor (så länge vi pratar om 4-cyl).

Förutom en bra kvalitetsstatistik och samma pris som BMW (iaf i dk).

Vadför säljer dom inte bättre?

För att inredningen ser ut som i en Toyota Corolla från 1995.
För att kvaliteten är överdriven (frekventa kopplingsras förekommer, problem med lager i motorn och sönderbrända xenonprojektorlinser på outback/legacy 2.0d).

Men trevliga att köra är de. Och bra framkomlighet bjuder de på absolut. Testade på fd Ing1 övningsområde för bara en vecka sedan. Kunde köra på ställen jag inte ens kunde föreställa mig. Tyvärr tog jag inga bilder då det inte var läge att kliva ur bilen (jakt i full gång).

Brorsan har haft ett par BMW 530D - ibland senaste versionen. Och facts är att de är svindyra att hålla igång. Inredningen är en smakssak - och jag tror absolut inte att BMW väljs till pga inredningen. Även Volvo är mer spännande. Men trevliga är de såklart att köra om man inte räknar den 4-cyl skit-diesel.
Användarvisningsbild
av EjS
Verdi skrev:
EjS skrev: Lövet: du fattar det! Det är präcis den success marknadsavdelingen skapat för BMW! KÄNSLAN i personen som köper bil - även om det är 16d!!!

Allt som nämns om viktfördelning osv. för BMW finns också i vissa Volvo, tex Polestar - och allt det med körlägen börjar finnas också i vanliga Volvos numera.

Att Avensis inte är säljbar är nog lite att ta i. Toyota blev världens största i 2015 över VW. Var i nyhetena häromdagen.

Har själv ägt en Toyota och var inte nöjd med bilen - fast serviceverkstan och Toyotas garanti är unik. Fick ny motor efter 16.000 mil och 8 år - på 100% goodwill. 50.000 dkk sparad (att motorn skulle gå sönder efter 16.000 mil är en annan prat).
Volvo S60 T6 AWD som ska vara den roligaste standardvolvon har mer än 60% vikt över framaxeln. Den är med andra ord extremt framtung och det gör bilen understyrd. Den vill helt enkelt rakt fram när det svänger.

Från http://www.caranddriver.com/reviews/201 ... est-review

"In contrast to BMW, Volvo crams its six cylinders in a row sideways under the hood, adding a bevel gear in the transaxle to send torque rearward. This arrangement restricts steering lock and results in a cumbersome turning circle: The S60 needs 39 feet to complete a U-turn between curbs, only eight inches less than a full-size Chevy pickup. Another issue with a large-displacement engine in the nose is poor weight distribution. Because the front tires bear more than 60 percent of the total car mass, understeer kicks in early and forcefully. Worse yet, the stability system offers unwanted assistance as soon as the front end slides. The hard cornering fun is capped at 0.88 g on fresh tires and with stability control turned off."

BMW 3-serien (liksom de allra flesta BMW-modeller) har 50% fram och 50% bak. Det ger ett mer neutralt uppträdande.

Att säga att BMW bara jobbar med att lura folk är okunnigt. Nu när det är halt kan jag med lätthet provocera ut bakänden på bilen trots att jag har xDrive på min. Det är mycket svårare med XC70:n. Den vill bara kasa rakt fram.
Det marginellt. Har åkt 125i på Nürburgring och det gick inte att provocera drift bak särskild lätt. Däremot har jag sommarstuga på Römö strand med 2 km platt sandyta.

Kom hit så kan du testa xc70! Den går i 90 grad på färdriktningen:
- dstc off
- aut i manuell på 2:an
- åk upp i 50 kmh (eller hur mycket du vågar)
- aktivera awd med full gas
- sväng 360 på ratten
- avakta sladd med bakhjulen
- styr kontra allt efter vart du ska
- håll på gasen i 2:an, fortsätta håll bilen i sladd vänster-höger för att reglera hastigheten

Så snabbt du lättar på gasen går dstc in även om du är i off.

Du kan sladda på stranden hela dagen (och det gör vi då!) tills tysken åker hem.
EjS skrev:Är det så jobbigt med Subaru? Inte Corolla 1995:

https://celdlearning.com/wp-content/upl ... -Photo.jpg
Den generationen är helt klart ett lyft men tittar man på tidigare versionen, som är den som rullar på vägarna främst, ser den ut så här
Bild
Titta exempelvis på knapparna till elhissarna i dörren, knapparna till vänster om ratten samt de två gigantiska knapparna till stolsvärmen i mittkonsolen. Design anno 1995 i bästa fall. Känslan är dessutom precis lika dålig som den ser ut. Det är värre i verkligheten än på bild. Detta är icke att förglömma en bil som lanserades 2010. XC70 från 2008 ser ju 10 år nyare ut (och känns!) minst invändigt.
EjS skrev: Det marginellt. Har åkt 125i på Nürburgring och det gick inte att provocera drift bak särskild lätt. Däremot har jag sommarstuga på Römö strand med 2 km platt sandyta.

Kom hit så kan du testa xc70! Den går i 90 grad på färdriktningen:
- dstc off
- aut i manuell på 2:an
- åk upp i 50 kmh (eller hur mycket du vågar)
- aktivera awd med full gas
- sväng 360 på ratten
- avakta sladd med bakhjulen
- styr kontra allt efter vart du ska
- håll på gasen i 2:an, fortsätta håll bilen i sladd vänster-höger för att reglera hastigheten

Så snabbt du lättar på gasen går dstc in även om du är i off.

Du kan sladda på stranden hela dagen (och det gör vi då!) tills tysken åker hem.
Jämförde du precis en racerbana med att sladda på sand? Klart du kan provocera fram en sladd om du vill. Men prova den där 125:an på sand får du se på skoj. :wink:
Verdi skrev:Volvo S60 T6 AWD som ska vara den roligaste standardvolvon har mer än 60% vikt över framaxeln. Den är med andra ord extremt framtung och det gör bilen understyrd. Den vill helt enkelt rakt fram när det svänger.
60/40 är ju lite mycket för en fyrhjulsdriven bil, men jag vet inte om jag håller med om att det EXTREMT framtungt. Audi Sport Quattro (som för övrigt lär va rätt kul att köra) har fördelningen 70/30, det är mer åt det extrema hållet tycker jag.

Jag har kört både S/V60 T6 AWD och S60 P* i ganska hyggligt tempo på både bana och landsväg, och jag tycker de ligger rätt bra i kurvorna utan påtaglig understyrning.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]