Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fixat nu.
Först föra den vita runda grejen inåt i bilen och vrida loss wiren från det stora fästet. Sedan trycka in det lilla vita clipset hårt(!) samtidigt som man lossar wiren från växelförarens kula.

Det krångliga är att man behöver göra två motverkande moment samtidigt.
Inte alls krångligt, men då har jag iofs nog plockat ut min växelväljare en 3-4 gånger vid det här laget.

1) Lossa det runda clipset i början på växelväljaren, för det i riktning från motorutrymmet dvs i vajerns längsriktning
2) Håll vajern med ena handen och sätt liiite spänning på den, dra den ut från växelväljaren mot förarsätet. På så sätt blir det både mindre risk att första clipset låser igen samt lättare i nästa steg:
3) Med spänning kvar på vajern trycker du in den runda plattan i slutet av vajern, använd ev. något verktyg. Minns inte hur hårt det satt på min bil.
Sådär, nu var det klart!

Nästan alltså...
Visade sig att plastramen som fäster damasken i konsollen var annorlunda på V40, den är större än hålet i V70:ns konsol. Kommer att behöva modifiera det för att få det hela perfekt, hoppas bara jag kan behålla damasken...
Bilder kommer senare!

En annan fråga bara. Den gröna lampan/dioden som på spaken indikerar växelläge lyser i samtliga lägen utom just "D". Ska det vara så, eller är det fel på min knopp? Kan leva med det, spaken är ju i normalfall när man kör alltid i "D". Det är undantagen som man behöver vara extra uppmärksam på.
Det blir damaskbyte framöver.

Får nog bita i det sura äpplet och köpa en ny R-design damask, art.nr. 31367430 om någon annan behöver det.
Någon som vet om det är svårt att få loss knoppen?

Annars var det glapp i flatkabeln som gjorde att "D"-läget inte lyste grönt. Klämde ihop flatkabeln med ett buntband, så nu funkar det. Men får väl sikta in mig på att byta flatkabeln också vad det lider.
Nu är damasken bytt. Allt är toppen!

Förutom att flatkabeln som var lite skadad (glappkontakt) numera är mycket skadad (kabelbrott).
Så nu får det bli ny knopp också! Måste ha belysning i knoppen!!! :twisted:

Om jag ändå ska ha ny knopp är det kanske lika bra att skaffa Polestar-knoppen, eller vad tycker forumet?
Alltså, nu blir jag trött...

Monterade Polestar-knoppen idag. Den är jättesnygg!
Men det finns alltid ett stort "men" när jag genomför projekt.
Det var inte bara flatkabeln på gamla knoppen som var skadad, utan även det lilla kontaktstycket på kretskortet i spakstället! Har undersökt kontaktstycket noggrant, och det är nästan så man tror att det är konstruerat för att gå sönder. Nu lyser växellägena grönt, utom sport/manuellt läge. Belysningen i knoppen lyser inte alls, och jag har varit oerhört försiktig i min hantering av flatkabeln. :evil: :evil: :evil:
Kontaktstycket på kretskortet är otroligt ömtåligt och skört, likadant med det lilla beigea plastclipset som ska låsa fast flatkabeln vid kretskortet.

Detta stör mig otroligt mycket! :evil:
Eftersom jag inte hittar ett enda passande begagnat spakställ på Bildelsbasen, och jag ändå inte litar på att kontaktstycket kommer att vara helt, får jag väl beställa ett helt nytt kretskort också.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 26

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]