Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Rosemax skrev:
eccy243 skrev: Den nya kompressorn som kom på 2010 går inte att sätta på äldre utan omfattande modifieringar till hela remtransmissionen, och ett annat oljetråg.
Stämmer detta till 100%? Jag hade just tänkt att boka in ett kompressorbyte bara för att kunna sova lite bättre om nätterna (efter att ha läst om denna katastrofalt dåliga motorkonstruktion eller vad felet nu beror på oroar man sig rätt ofta för när den där spännande extrakostnaden för ny motor ska komma :-(O)). Har en XC70 D5 2008, ett kompressorbyte resulterar alltså endast i en lika värdelös kompressor som tidigare?
eccy243 skrev ju också detta:
eccy243 skrev:Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
alltså att det finns nya VALEO som är bättre än de gamla.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Rosemax skrev:
eccy243 skrev: Den nya kompressorn som kom på 2010 går inte att sätta på äldre utan omfattande modifieringar till hela remtransmissionen, och ett annat oljetråg.
Stämmer detta till 100%? Jag hade just tänkt att boka in ett kompressorbyte bara för att kunna sova lite bättre om nätterna (efter att ha läst om denna katastrofalt dåliga motorkonstruktion eller vad felet nu beror på oroar man sig rätt ofta för när den där spännande extrakostnaden för ny motor ska komma :-(O)). Har en XC70 D5 2008, ett kompressorbyte resulterar alltså endast i en lika värdelös kompressor som tidigare?
Ja så har jag förstått det iallafall. Nån mer som kan bekräfta detta? Jag skulle nog byta ut lagret i frihjulet för det är det som skär med katastrofala följder sen kan ju naturligtvis remmen gå av ändå av andra orsaker, typ dålig remspännare bl a men när ac-kompressorn är orsaken så brukar det oftast vara lagret till frihjulet som skär och det kan man byta till ett bättre och är mycket billigare än och byta ut hela kompressorn mot en likadan.
av appelros
tjenare! provar att väcka liv i den här tråden.. nu är det så att jag får en ny motor av mekonomen i min v70 D5 -09 nästa vecka..

nu när man får ny maskin i bilen, så vill man ju verkligen inte att detta ska ske igen! överväger nästan att byta bil pga av detta ligger i bakhuvudet och skaver! men vill inte byta egentligen, är ju bara en så otroligt gedigen vagn att åka i, komforten, morret och vridet från d5an ihop med automatlådan. och oxblodet som grädden på moset! ;;-O

någon som har hört något om att nån löst problemet? med någon hemmafixad lösning eller dylikt? volvo har väl inte gjort något åt det än?

hittade dock denna på ett engelskt volvoforum, ser ju lovande ut. dock i england som sagt, men väldigt intressant helt klart!

länk till engelska forumet : http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=246107
av gunnarh
Toyota Auris HSD 2011 som jag ägde nyss hade elektrisk AC-kompressor, som var direktdriven... En sådan skulle man ju kunna placera "varsomhelst". Och remproblemet vore reducerat. Kompressorn hördes aldrig genom torpedväggen!

Skickat från min iPad med Tapatalk
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]