Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan man verkligen jämföra en bil som kom 2007 mot en som kom ut 2011?
Enda minus som jag kan finna i tester med A6 allroad är priset!
Automat lådan i Volvon drar 37% mer än den manuella, i stadskörning. Känns inte up to date direkt.
Kör min manuella på 0.68l/mil (XC70 D3 AWD polestar = D5 AWD)(215hk).
Denna förbrukning har du med "automat" på A6 allroad med nya 218hk TDI.
Sedan möjligheten att ändra bilen mellan sportfjädring eller offroad fjädring!!
Detta är ju bra för både komforten och förbrukningen.
Kör man nästan bara på skogsbilvägar finns bättre alternativ än båda dessa bilar.
Priset har alltid varit emot allroaden... Men nu börjar det bli mer mänskligt..
av Magnus70
Hej
Jag har kört 24,000 mil med en A6 Avant, 2011, nya modellen, 245 hk, Quattro, sport paket navigator, skinn, el stolar taklucka etc, kostade 670,000 brutto. Nu sedan en vecka tillbaka har jag en XC70, D5 med allt utom ventilerade stolar.
Några jämförelser mellan Audi och volvo:
När regn eller snö faller ner på insidan av dörrarna blir det vita kalkfläckar ser inte premium ut i Audin.
Stolarna klart sämre komfort än Volvon, har kört 350 mil med Volvon sedan förra onsdagen.
Navigator klart bättre än Volvon dock kostar Audin 30,000 sek...
Högfartsegenskaper är riktigt bra i Audin man ligger i 200 med 1 hand på ratten helt odramatiskt, körde Cannes-Linköping i somras på 20 timmar, 223 mil, och det funkade utmärkt.
2 delat baksäte istället för Volvons 3.
Integrerade kuddar bra för ungarna, finns ej till Audin.
Jag tycker Volvon är mer prisvärd än Audin.
Med vänlig hälsning
Magnus
Användarvisningsbild
av Robbi
simonhalmstad skrev:XC70 polis fick väl ett styvare chassi för inte så längesedan, det är väl de dynamiska chassi XC70 Sport ska få till MY15. :)
Jag kan tänka mig att det är Sport edition som Polisen har för min bil är fartblind. 150 känns som 110 gjorde med min förra V70 MY13.
XC70 Sport är en riktigt snygg och kompetent bil skulle själv kunna tänka mig att ha en sådan någon gång. :-)-)
Användarvisningsbild
av Robbi
simonhalmstad skrev:XC70 Sport är en riktigt snygg och kompetent bil skulle själv kunna tänka mig att ha en sådan någon gång. :-)-)
Vad hindrar dig. Kan rekommendera. En sak som överraskar mer och mer man kör är den grymma vägegenskapen. Perfekt i kurvor, lagom fjädring och vägen känns knappt av. Jag tycker att sportchassit på den i övrigt svampiga XC70 blev en fullträff. Den är visst lite stötig på V70 men perfekt på XC70. Hoppas sport edition aldrig slutar tillverkas, vad ska jag då köpa nästa gång? Nu blir jag van vid detta lyxglidandet.
Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:
simonhalmstad skrev:XC70 Sport är en riktigt snygg och kompetent bil skulle själv kunna tänka mig att ha en sådan någon gång. :-)-)
Vad hindrar dig. Kan rekommendera. En sak som överraskar mer och mer man kör är den grymma vägegenskapen. Perfekt i kurvor, lagom fjädring och vägen känns knappt av. Jag tycker att sportchassit på den i övrigt svampiga XC70 blev en fullträff. Den är visst lite stötig på V70 men perfekt på XC70. Hoppas sport edition aldrig slutar tillverkas, vad ska jag då köpa nästa gång? Nu blir jag van vid detta lyxglidandet.
Lång fjedervandring ger ju möjlighet för lite lägre fjederkonstant och/eller dämpning än vanliga uppsätningen.

Det är väldigt lätt att visa att egenfrekvensen från chassin då blir lägre och mindre än de frekvenser som kommer från vägen när du kör.

Kombinerad med krängningshämmare har du kombon som du beskriver.

Det är lite grann samma sak man gör med 4-C (att ändra chassins egenfrekvens via dämpningen) - och när fjedervandringen blir för stor tex pga väggubb stramas upp via 4-C.
av perhall
Eftersom jag har gott om erfarenhet av båda bilarna tycker jag ändå att Allroad just nu är ett bättre köp.
Kanske lite av nostalgiskäl, men det är sista chansen att få en ny bil med 6 cyl, luftfjädring, automat och AWD till ett vettigt pris.
Bra kampanj även på faceliftad A6.
Ljudnivån är likvärdig, i övrigt gör luftfjädringen att Allroad har både bra väghållning och god komfort.
Stolarna är sköna i Volvo, å andra sidan ser mina Volvo-stolar efter 6 000 mil ordentligt nedsuttna ut, Audi verkar hålla bättre sammansättningskvalitet. A6 senaste generationen 3,0 TDI är den bil som klarat 10 000 mil bäst enligt tyska auto motor & sport
/PH
Användarvisningsbild
av Robbi
EjS skrev:
Robbi skrev:
Lång fjedervandring ger ju möjlighet för lite lägre fjederkonstant och/eller dämpning än vanliga uppsätningen.

Det är väldigt lätt att visa att egenfrekvensen från chassin då blir lägre och mindre än de frekvenser som kommer från vägen när du kör.

Kombinerad med krängningshämmare har du kombon som du beskriver.

Det är lite grann samma sak man gör med 4-C (att ändra chassins egenfrekvens via dämpningen) - och när fjedervandringen blir för stor tex pga väggubb stramas upp via 4-C.
Hmm...det finns alltså en teknisk förklaring till min känsla...hmm, jag tänkte mig att bilen hade personlighet av lite mer organisk karaktär. :D
Skämt å sido, tack för förklaringen, det låter trovärdigt. En fullträff i vilket fall för modellen.
Användarvisningsbild
av EjS
Javisst. Där ska inte mycket extra fjedervandring till för att reducera accelerationen i chassin rejält.

Utan att veta det kan jag tänka mig att fjedringen också i sport versionen är progressiv - dvs. att fjedring och evt. dämpning ändras vid lång vandring. Altså att ett gummistopp eller extra fjeder går in och dämpar extra.

På det sättet får man mjukare fjedring och mindre gungande vid större påfrestningar.
av perhall
Jag tycker att XC70 ej sport med 17" är klart vinglig. Men också mycket bekväm. Inte många bilar som är så "vingliga" i prisklassen...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil