Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#842855
Gissar du menar om man kan råka kortsluta nåt när man monterar in en CTEK Comfort Indikator (CI)?

Det är ju bara två sladdar som du skruvar dit: ena på pluspulen (den röda) och den andra på jordpunkt (den svarta sladden) och i andra änden är själva indikatorn med kontakten för att ansluta CTEK laddarens Comfort Connect kontakt.

Jag kan inte se hur man skulle kunna kortsluta nåt men enligt Murphys lag så kan (och kommer) allt hända någon gång som är möjligt att det kan hända så men vet ju aldrig...

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#843510
Hej,
Monterat min CTEK Comfort Indicator (med M6 kabelskor) också nu (och en 2,5 m förlängningsladd) i min V70 D3 MY14.
Funka bra.
/Bo

Bild

Bild

Sladden fick gå ut ur batterilådan här, sladden böjs visserligen men det går bra ändå.
Bild

Kontakten måste hänga tillräckligt långt ut i vindrutetorkardiket vid kontroll av laddnivån via indikatorlamporna och vid laddning,
Bild

Har kontakten vikt åt höger när den inte används.
Bild

Jordpunkten är skruven alldeles till höger utanför batteriboxen. La en större bricka med M6 hål i under och lite polpasta emellan för bra kontakt och korrossionshämning.
Bild

Jordkablen går in i batteriboxen här vid gummitätningen.
Bild

Här var det enkelt, bara lossa på muttern och skruva dit, med lite polpasta emellan.
Bild

Jag har även en 2,5 meters CTEK förlängningsladd så jag kan ha batteriladdaren under bilen när jag laddar.
Bild

CTEK MXS 7.0 laddaren.
Bild
av tutten82
#843689
Jag installerade comfort indicator i tisdags och fick då gul indikering. Laddade batteriet och efter ca 4 timmar var det fulladdat. Idag när jag kollade, så har jag återigen gul indikering. Har kanske kört dieselvärmaren i ca 40 min och kört bilen lika lång tid. Drar batteriet verkligen ur så fort, eller kan man ifrågasätta hur säkert comfort indikator indikerar? Ska jag åka till volvomeken och få batteriet uppmätt? Bilen är en XC70 D4 MY14 uttagen i Januari i år.
av Pnjk
#843697
tutten82 skrev:Jag installerade comfort indicator i tisdags och fick då gul indikering. Laddade batteriet och efter ca 4 timmar var det fulladdat. Idag när jag kollade, så har jag återigen gul indikering. Har kanske kört dieselvärmaren i ca 40 min och kört bilen lika lång tid. Drar batteriet verkligen ur så fort, eller kan man ifrågasätta hur säkert comfort indikator indikerar? Ska jag åka till volvomeken och få batteriet uppmätt? Bilen är en XC70 D4 MY14 uttagen i Januari i år.
Har du bilen låst och stängd när du läst av ?
Tänk på att den måste stått orörd i minst 30 min för att få rätt värde.

Om du nu inte gjort det.
Användarvisningsbild
av bem
#843731
Som Pnjk skrev och som skrivits tidigare i denna tråd:

Så fort man öppnar en bildörr eller vrider på tändningen kommer COMFORT INDICATOR att visa aktuell status vilket gör att spänningsnivån tillfälligt visar gult eller till och med rött. Det här är inget att oroa sig för.

Du får alltså hänga ut indikatorn utanför motorhuven, vid vindrutetorkardiket, lite då och då när du vill ha reda på batteriets laddstatus, t ex på kvällen och så kollar du indikatorns lampor på morgonen. Minst 30 min får man vänta (efter att ha stängt av tändning och stängt dörrar) innan man kan lite på indikatorns lampor visas rätt. Står i instruktionsboken till Comfort Indocator "Before accurate charge indication wait 30 minutes after battery use."

Kan inte tänka mig att du får gul indikering om batteriet är OK om du följer ovanstående bara efter att ha kört värmaren en gång och dessutom kört bilen lika länge (vilket borde ha laddat batteriet ungefär lika mycket som värmaren drog ur batteriet vid dess start och under drift med bl a fläkten i bilen för att blåsa in lite värme i kupén). Regeln är ju att man bör köra bilen lika länge som man kört värmaren för att inte tära på batteriets kapacitet och undvika att behöva fylla på batteriet med laddning via extern batteriladdare efter ett tag.

/Bo
Användarvisningsbild
av MartinS
#843802
Så länge den inte är röd är det ingen fara. Grön är den vid 12.72v, alltså ett helt fulladdat bilbatteri som inte har någon belastning till det. Det är väldigt sällan man ser en grön indikering.

Som sagt, allt utom röd är ok i viloläge.

/Martin
av Pnjk
#848735
Bem.

Om man ska ladda batteriet med ctek laddaren måste bilen stå låst och orörd då med för att det ska bli rätt ?
Eller kan man ladda samtidigt som man håller på och fixar med andra grejer ?
Användarvisningsbild
av Doffen
#848742
Pnjk skrev:Bem.

Om man ska ladda batteriet med ctek laddaren måste bilen stå låst och orörd då med för att det ska bli rätt ?
Eller kan man ladda samtidigt som man håller på och fixar med andra grejer ?
Nei, går helt fint å jobbe med andre ting samtidig som laderen står i.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]