Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erac
gavletommy skrev:
Erac skrev:
gavletommy skrev:Jag rätt trött på Volvo nu. Fortfarande inga vinterdäck = ingen leverans av bil. Jag beställde bilen och vinterdäck den 18:e augusti. Är mina förväntningar för hög satta?
Vad hade du för leveransdatum när du beställde?
Början på november var det sagt och leveranstiden till handlaren var i tid. Bilen kom till handlaren den 4:e november.
Det jag tycker är skumt är att Volvo kan bygga ihop bilarna i tid men sen faller man på fälg och däck. Känns jävligt skumt
att de inte har mer koll på deras underleverantörers kapacitet. Jag kan förstå att man är sen men man borde åtminstone kunna ge ett besked på
när de får in hjulen.

Ang försenad leverans:

Från http://www.motormannen.se:

"Du har givetvis rätt att kräva av säljaren att bilen skall levereras, även om det innebär extra kostnad eller ansträngning för säljaren. Under vissa förhållanden kan du istället välja att avstå från bilen, det vill säga, du kan häva beställningen. Om förseningen har stor betydelse för dig som köpare har du rätt att häva beställningen direkt när du får veta att leveransen blivit försenad, till exempel om du köpt bilen för att åka på semester en viss dag.
Kan du tänka dig att avvakta ytterligare en tid innan du häver köpet kan du ge säljaren en ny tidsfrist inom vilken han måste leverera. Om säljaren sen inte kan leverera inom tidsfristen har du rätt att häva köpet efter detta datum."

Tror knappast att Volvo hade accepterat att du inte betalar bilen i tid, därför ska man inte heller acceptera att de inte levererar i tid.
av Mumsmums
Kan tänka mig att den lokala handlaren är lika irriterad. Att ha bilar stående färdiga för leverans innebär ju lagerkostnader för dem, något som äter av deras vinst.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Min handlare lät bilen stå en månad hörde inte av sig pga vinterdäcken o det var i mitten av augusti, jag undrade vad som hänt varför det inte kom någon bil, när han sa att de väntar på vinterdäcken blev jag riktigt förbannad sa till honom att bilen skall vara klar för leverans dagen efter, däcken kom först efter 2,5 månad senare undrar om tänkt vänta så länge. Den var så fin där den stod o blänkte dagen
av Sillastryparen
Jag gjorde samma sak som Joel80, då fälgarna hade tagit slut. "Däcken är Inga problem" sa säljaren. Sedan blev det viss förvirring om vad som kommit och vad man väntade på, och kom till slut fram till att däck och fälgar var Inga problem alls, om jag kunde nöja mig med icke-original-hjul. Det kunde jag inte... Sedan fick jag mail från säljaren som sa att Michelin dubbade däck gick inte att få tag på, så jag hade tre olika andra däckmärken att välja på, ringed till vår däckfirma och fick besked vilket jag skulle välja, och bilen var helt klar med däck två dagar senare!

Dock alltså med sommarfälgarna på vinterdäcken.

Jag har inte varit inne på Min Volvo mer än en gång efter leverans, och då fick jag Vin-nummer och reg-nummer, - men funktionen att följa bilens tillverkning låg fortfarande nere åtminstone för V70 som jag beställt. Men strular det med leverans tror jag det är säljaren man ska ringa och ringa, då de verkar vara de enda som kan skynda på saker och ting. Som tur var är vår säljare en smidig man, gammal I gamet, så han satte fart på saker och ting, trots att bilen inte tog plats précis utan stod packeterad I plast mitt på en stor inhägnad leveransgård med mycket plats kvar.

Det enda som hitintills irriterat mig lite är att det inte har gått att få rätt besked på vad som är slut och vad det ersatts med. Nu fick jag till slut rattvärme, men budet var först döda-vinkeln-varnare och sedan uppvärmda vindrutespolarmunstycken, fälgarna var slut "men däcken har vi", och sedan blev det tvärt om. Så jag tror att Volvo central har lite dålig koll på läget. Det kan ju vara ett tips att ringa Volvo kundtjänst och ställa sina frågor där, speciellt om leveran av bilen dröjer, då de gav besked om bilnummer och att bilen var klar för transport innan säljaren visste det!
Användarvisningsbild
av joel80
Sillastryparen skrev:
Dock alltså med sommarfälgarna på vinterdäcken.
Tycker det var smidigare att ta vinterdäcken på sommarfälgarna.. tvärtom låter knöligt. ;)
av Kronblom23
Då var det dags att plocka hem bilen. Hämtas på tisdag. :) Dum fråga men måste VOC registreras på samma inloggning jag har på "min.volvo" sida? Eller går det med ny registrering?
av Nurnoj
Idag skulle jag hämtat min XC70... Hur tror ni det gick...? Nej, den var inte komplett nu heller.

Från början hade säljaren och jag kommit överens om leverans 13/11, men dagen innan visade det sig att det saknades delar till motorvärmaren. Vi bestämde istället leverans 17/11. Men dagen innan visade det sig att det fortfarande saknades delar till motorvärmaren och även side scuff plates denna gång. Vi bestämde därför leverans 27/11 så att delarna garanterat skulle hinna levereras. Igår ringde de och meddelade att de hade fått fel delar till motorvärmaren, men nu saknades även bakvingen! Fanns tydligen inte en enda bronzefärgad vinge att få tag på! Det känns som att underleverantörerna har lite att jobba ikapp.

Nu det ser ut nu ska delarna komma till Volvohandlaren 4/12. Vad tror ni om oddsen på det?

Dessutom: Jag vill hämta en komplett bil när jag köper den, inte hämta en som det saknas lulllull på. Men jag börjar tycka synd om min bild som står hos handlaren utan ägare...
Användarvisningsbild
av palmqvist
Verkar inte funka riktigt 100 med leveranserna det senaste :(
Användarvisningsbild
av joel80
Kronblom23 skrev:Då var det dags att plocka hem bilen. Hämtas på tisdag. :) Dum fråga men måste VOC registreras på samma inloggning jag har på "min.volvo" sida? Eller går det med ny registrering?
Måste och måste.. det är smidigast om du använder samma mailadress. Säljaren ska kunna hjälpa dig med det.
När jag hämtade min i onsdags fixade han nått i datorn så jag fick ett sms och mail med en kod, sen ringde vi tillsammans upp VOC när vi satt i bilen (via knappen i taket) och aktiverade bilens VOC, sen loggade vi in via appen i telefonen för att verifiera bilen. Vi fick göra om själva verifieringen 3ggr då det verkar varit nått strul med uppkopplingen eller VOCs server. Men efter det funkar det fint.
Tog dock ett dygn innan jag kom åt VOC via webbläsaren... i mobilen funkade det som sagt direkt.
(Kom ihåg att man manuellt behöver aktivera körjournalen via appen eller datorn om man ska använda sig av det.
av KMV70
Hej alla, första posten men har lurkat ett tag och läst på inför leveransen av vår nya bil. Har lärt mig massor, tack alla duktiga forummedlemmar för all kunskap man kan inhämta här!
Ska hämta en ny V70 i nästa vecka, har längtat ganska rejält sedan beställningen i september...
Är ny även som Volvoägare, har kört ett antal Saabar i många år och trivts bra med dem, men tror och hoppas att jag kommer att känna mig hemma i Volvo också.
En fråga inför leveransen nästa vecka, är det något särskilt man ska vara noga att kolla i och på bilen innan man kör iväg? Förutom förstås att extrautrustningen sitter på plats, att de har krängt på vinterdäcken, att det finns instruktions- och servicebok, och så vidare. Tacksam för alla tips!

Och nej, jag kunde inte hålla mig utan slog en lov kring återförsäljarens bakgård för att få en förhandstitt på underverket. Man ser inte ett dugg skum ut när man smyger omkring på åkern bakom staketet med mobilen i högsta hugg... :oops:
Senast redigerad av 1 KMV70, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 116
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5