Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas1987
Igår kom min xc70 sport som jag beställde 24/9 till handlaren.
Att den ska blir klar innan helgen kanske är för mycket att hoppas på eller vad tror ni andra? Bara stylingpaketet och vinterhjul som ska monteras.
Användarvisningsbild
av Perra83
Thomas1987 skrev:Igår kom min xc70 sport som jag beställde 24/9 till handlaren.
Att den ska blir klar innan helgen kanske är för mycket att hoppas på eller vad tror ni andra? Bara stylingpaketet och vinterhjul som ska monteras.
Då är den klar innan helgen så länge handlaren får tag i däck som har varit ett problem ett tag.
av Thomas1987
Perra83 skrev:
Thomas1987 skrev:Igår kom min xc70 sport som jag beställde 24/9 till handlaren.
Då är den klar innan helgen så länge handlaren får tag i däck som har varit ett problem ett tag.
Kompletta vinterhjul ligger hos handlaren sen 2 veckor tillbaka så det är lungt :)
av Ike
Då har jag också fått hämta min bil, blev en XC70 D4 awd, inscription crystal vit, summum med laminerade rutor samt design- och teknikpaket.

På det stora hela måste jag säga att jag är mycket nöjd, skön att köra och ljudnivån på motorväg är låg. Men det är ett par saker som jag stör mig litegrann på, tänkte kolla om det finns fler med liknande upplevelser.

1. Stickljus från halvljuset(kanske även vid helljus). Kör man efter en smal väg med t.ex. hus eller skog på sidan så blir det irriterande reflexer uppåt trädkronorna. Fler som sett detta eller är det något bör man anmärka? I övrigt har jag inget att klaga på halvljuset.

2. Start- och stoppfunktionen. Jag upplever det som att den stänger av motorn lite för tidigt, ibland innan bilen har stannat helt. Finns det någon funktionsparameter verkstan kan skruva på eller är funktionen som den är?

Tacksam för svar :)

/Ike
av andersuw
Ike skrev:Då har jag också fått hämta min bil, blev en XC70 D4 awd, inscription crystal vit, summum med laminerade rutor samt design- och teknikpaket.

På det stora hela måste jag säga att jag är mycket nöjd, skön att köra och ljudnivån på motorväg är låg. Men det är ett par saker som jag stör mig litegrann på, tänkte kolla om det finns fler med liknande upplevelser.

1. Stickljus från halvljuset(kanske även vid helljus). Kör man efter en smal väg med t.ex. hus eller skog på sidan så blir det irriterande reflexer uppåt trädkronorna. Fler som sett detta eller är det något bör man anmärka? I övrigt har jag inget att klaga på halvljuset.

2. Start- och stoppfunktionen. Jag upplever det som att den stänger av motorn lite för tidigt, ibland innan bilen har stannat helt. Finns det någon funktionsparameter verkstan kan skruva på eller är funktionen som den är?

Tacksam för svar :)

/Ike
På min V70 D4 -15 Geartronic (2-liters fyrcylindrig VEA-diesel med åttastegad automat) finns ett "ECO-läge" som regeleras med en knapp. Om man kör med ECO-läget på kan bilen ibland stänga av motorn innan bilen står helt står stilla. Annars gör den det inte. I min bil måste jag slå på ECO-läget manuellt varje gång jag vill använda det. Bilen återgår till normalläge varje gång man själv stänger av motorn. Men enligt bruksanvisningen kan detta variera mellan olika motorvarianter.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har oxå D4AwD o håller med om att den slår av något tidigt hade kunnat vänta 3-4 sekunder i vilket fall nu dör den ibland om man smyger fram i en korsning o väntar på o svänga lite irriterande ibland sätt i S- läget så slipper du den :)

Har inte tänkt på det du säger om stickljus i trädkronorna men det kanske beror på att vi är lite trådlösa på sina ställen i skåne
av Verdi
palmqvist skrev:Har oxå D4AwD o håller med om att den slår av något tidigt hade kunnat vänta 3-4 sekunder i vilket fall nu dör den ibland om man smyger fram i en korsning o väntar på o svänga lite irriterande ibland sätt i S- läget så slipper du den :)

Har inte tänkt på det du säger om stickljus i trädkronorna men det kanske beror på att vi är lite trådlösa på sina ställen i skåne
Ja, eller så slår man av funktionen när man startar motorn... ;)

Har problem med att halvljuset, och kanske även helljuset, är riktat rakt ner i vägen. Väldigt kort synfält vid mörkerkörning.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Går det med :)
Användarvisningsbild
av joel80
Fast slår du av det mer än hälften av resorna så kommer Bilbesiktningen se det när dom läser av med OBD-läsare och skicka in det så du får höjd fordonsskatt baserad på nya snittvärdet för utsläppen.
.

.

.

.

:D :D :D :D ;)
Eller så fick jag bara lust att ljuga lite.. Någon som känner att den fick taggarna utåt nu redo att attakera och idiotförklara mig?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Dum som jag e trodde jag nästan på dig, o tänkte ställa motfrågan om det även gäller s-läget, men egentligen varför inte de borde även läsa av om etanol kärrorna håller sig till etanol eller bensin
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 116

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]