drawman skrev:Radion stänger Du av genom att trycka in knappen på volymratten. Låsa bilen kan Du göra genom att trycka på låsknappen som sitter ovanför fönsterhissknapparna. Har Du hastighetsberoende servo så kan Du i menyn ställa motståndet på ratten, annars inte.
Tackar och bugar! Jo, har hittat den knappen för radion, som stänger av ljudet på radion men inget annat...
Vad gäller låsning av dörrar, där någon annan hjälpsam person också tipsat om hur man gör (prahna) är min fundering om typ överfallslås: Man kommer till någon I skogen som ser ut att behove hjälp, och plötsligt rusar det ut flera stycken I avsikt att kapa bilen. Eller sitter frugan kvar när jag ska in I affären, och behöver låsa bilens dörrar inifrån - UTAN att larmet går igång. Men ska kolla I instruktionsboken, som jag ännu inte hunnit läsa! Tack för sidhänvisningar! Suveränt!
Har idag tagit bilen I världens skitväder (snö) på 15 mils resa, men kom inte ner under 0.75 liter/mil. Körde försiktigt och ekonomiskt med farthållaren så länge den funkade och radarn inte var täckt av 2 cm is I fronten( V70 II D4 AWD Classic Momentum, 5 cyl 181 hk, om någon undrar vilken motor det är). Hastigheten var ca 80-90 km/tim, utom I några få byar. Men jag tycker den verkar lite törstig. Eller...? Dubbade hjul på, en person I bilen.
Rattvärmen var go att ha idag! Dock till alla som inte fått rattvärme: Jag kunde inte ha den igång hela tiden, utan fick slå av och på den, då den faktiskt blev FÖR varm och det började osa grillad korv... - Så sukta inte ihjäl er om ni snuvats på rattvärmen!
Trögheten I ratten har jag inte fixat bot för, men man vänjer sig snabbt. Bättre en trögare styrning än när allting känns sladdrigt!
En generell fråga helt OT: Har fler samma problem som jag här med att skriva kommentarer, där ord automatiskt ändras till något som ser ut som
"swinglish", alla i blir stora I, funktion blir function osv? Visserligen skriver jag mycket engelsk text, men alla inställningar på datorn är med svenska som språk. Samtidigt ber jag om ursäkt för dessa ting, då de indikerar att jag har svårt att stava, vilket inte är fallet!
Allt got till alla nya och väntande Volvo-ägare! Och på våra första mil kan jag säga att idag räddade bilens säkerhetssystem mig 2 ganger från att bli en I olycksstatistiken, pga snösträng jag fastnade I och fick en mindre sladd, och pga en stor och djup vattenpöl av smältvatten under en bro (HELT osynlig!) där det nästan blev tvärstopp men ingen sladd!
Hälsningar!