Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här kan ni få lite rapport från bloggosfären......

Jag har precis fått min Haldexpump utbytt till en MY-14 pump då min MY13 pump inte klarade av den nya mjukvaran med förhöjt pumptryck som Volvo/Haldex tagit fram under senaste året så det kändes som att bilen höll på att vibrera sönder.

Några enkla frågor, om det nu inte finns några problem med Haldex Gen 5....

....hur kommer det då sig att Volvo/Haldex jobbat livet ur sig under ett helt år och tagit fram olika mjukvaror för att få Gen 5 att driva ordentligt.

... varför driver vissa mjukvaror bra men får bilen att skaka eftersom den drar upp trycket långt i förväg för att kompensera för slöheten

...varför driver andra mjukvaror kass med massor av fördröjning, men utan vibrationer pga att man inte drar upp trycket i förväg.

...hur kommer det sig att det finns servicemeddelandenfrån Volvo/Haldex om att byta mjukvara för att framhjulen spinner för mycket hos kunder som använder AWDn.

... varför finns det servicemeddelanden om att byta ut pumpen om den inte klarar det förhöjda trycket.

Efter ett år med Gen 5, nu med sprillans ny pump och ny mjukvara verkar man ha kommit så långt det går. Det vibrerar bara lite av det höjda trycket
när man svänger med nya pumpen, den driver rätt ok men kan dock spinna en del med fram innan bakhjulen kommer igång. Det är mycket mycket bättre än det tidiga mjukvarorna men inte i samma liga som Gen 4.

Att Gen 5 kvalar in hos tex Skoda 4X4 som ju är suveränt och med det låga priset kan jag köpa att det inte är top-of-the-line, men det känns inte så premium i en bil för bortåt en halv miljon.

Om den fortfarande är ostabil när man gasar igenom modsträngar vid filbyten lär jag inte märka innan vintern är tillbaka.
Dom testar ju bara det som den vardagliga bilisten råkar ut för vilket är rätt felvisande speciellt med en smekning av gaspedalen :?:

Ställ bilen i en korsning där man skall ut i trafik med lite gaspådrag dom smeker ju gasen och vem kör på detta sätt när man vill ut från en tex sidoväg eller korsning

En kund jag har som kör rätt mycket körde ca 2800 mil i vinter med dubbfria däck nya när dom monterades i december när han hämtade ut bilen
dom är vid sommarhjuls monteringen nu 3.5 mm fram och 6 mm bak detta på hans xc70 2013 luft tryck OK hjulinställning OK visst fan får framhjulen krafsa några varv innan det driver bak
Skulle man nu nyttja bilen lite mer lantligt med tex hästtransport dragning på lite blöta/geggiga ängar o liknande så blir skillnaden för stor för att vara OK men det kan dom inte testa för då kommer ju felet fram ;-//

Finns en del fix ang detta i sevice journaler som B20 skriver om Detta hade ju inte tagits fram om det vart så bra som "journalisterna" vill göra gällande

Så svaret blir till dessa "köpta" testpiloter att dom får börja testa på riktigt efter det som det verkligen klagas på och samtidigt så får väl journalisterna sätta sig in i saken före man avfärdar det som ett gnäll från massan :-(O)

Ingen rök utan eld som det gamla ordspråket säker Dom är ute och cyklar...

Man behöver ingen högteknologisk halka det räcker med en gräs slänt och en vattenslang men detta kanske är för svårt att finna

Blir bara så irriterad när man försöker mästra en miss nöjdhet på detta sätt :evil:

Man får väl innerligen hoppas att något har gått in så att åm 14 får någon förändring till det bättre
och att man svarvar ihop en haldex 6 till ÅM 15

///Gooose
Ja, långsamheten i Gen 5 är fortfarande en rejäl steg tillbaka mot tidigare Gen 3 o Gen 4 som ju hade instant traction.

Om man vet att det är halt och man ska starta på en isfläck så som Teknikens Värld gör så kan man ju starta långsamt och förskitigt så att Gen 5 hinner med att förbereda sig och få upp trycket. Så har jag själv lärt mig köra min bil i vinter så det funkar ju ok.

Men det finns ju tillfällen man inte kan kompensera för lika enkelt som förare. Tex när man passerar isfläckar och moddsträngar, Då kommer ju "halkan" blixtsnabbt och man hinner känna att det spinner till och bilen sladdar till lite innan kraften fördelas om. den gamla extrema stabiliteten är borta.

Men, men,,, vissa tycker det ju är bra att bilen är instabil vid plötslig halka så att föraren blir uppmärksam på att det är halt i.o.m att bilen sladdar till lite vilket ju kan upplevas som obehagligt så att man sänker farten.
Vore intressant att få veta om Volvo sparar några pengar på detta i slutändan (bortsett från imageförlusten).
Min kollega byter just sin MY11 XC70 D3 AWD man mot en MY14 D4 (dvs 163 hk båda), EU-mix i MY11 är 6,5 men i MY14 5,3.
GIvetvis kommer det inte att skilja så mycket i slutändan.
Men jag funderar på om Gen 5 på något sätt har bidragit till lägre EU-mix. Sånt är ju viktigt nuförtiden.
PH
Gen 5 väger väl betydligt mindre? Sånt påverkar ju lite..
Jag tror inte 1860kg eller 1870kg gör någon mätbar skillnad, men visst, många bäckar små. Skillnaden i energiförbrukningen lär också vara försumbar i sammanhanget.
Menar du att det bara skulle vara 10kg skillnad?
Dom har ju använt det som ett av argument för att dom bytt..? Det och "billigare teknik" verkar ju varit huvudorsakerna..

Eller är det bara jag...? :)
joel80 skrev:Menar du att det bara skulle vara 10kg skillnad?
Dom har ju använt det som ett av argument för att dom bytt..? Det och "billigare teknik" verkar ju varit huvudorsakerna..

Eller är det bara jag...? :)
Jag har läst allt mellan 1 och 20 kilos besparing beroende på var man läser det. Det beror väl lite på hur bilverkerkaren väljer att implementera det också antar jag. Det är ju i princip bara ett ventilpaket och en ackumulator som skiljer, hur mycket kan det väga, 10kg verkar väl rimligt?

Varenda gram är ett argument i rådande CO2 hysteri...

Dessa kilona är viktiga påstår tillverkaren, samtidigt som man slänger in en 10kg baslåda och stora slutsteg för att lyssna på P3... Men det var ju efter att bränsledeklarationen fastställdes...
perhall skrev:Vore intressant att få veta om Volvo sparar några pengar på detta i slutändan (bortsett från imageförlusten).
Min kollega byter just sin MY11 XC70 D3 AWD man mot en MY14 D4 (dvs 163 hk båda), EU-mix i MY11 är 6,5 men i MY14 5,3.
GIvetvis kommer det inte att skilja så mycket i slutändan.
Men jag funderar på om Gen 5 på något sätt har bidragit till lägre EU-mix. Sånt är ju viktigt nuförtiden.
PH
När man kör känns det tvärs om. Gen 4 kunde ju pumpa upp trycket i förväg i accumulatorn när man startade och sedan kunde systemet gå i vila, sedan kunde man köra omkring hela dagen med lättrullande 2WD.

När det väl kom en isfläck kunde ju AWDn kopplas in på några millisekunder genom att öppna ventilen och använda det accumulerade trycket.

Min Gen 5 känns det tvärs om, som man kopplar in AWDn i tid och otid i förväg (i alla fall med nya mjukvaran med modifierat tryck) för att kompensera för att elektrohydrauliken är långsam och inte hinner med när den väl behövs.

Men det är klart, i EU-mixen kan man väl köra med någon mjukvara som aldrig kopplar in AWD överhuvudtaget för att få bra siffor
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 130
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]