- mån 10 jun 2013, 20:40
#761140
Här kan ni få lite rapport från bloggosfären......
Jag har precis fått min Haldexpump utbytt till en MY-14 pump då min MY13 pump inte klarade av den nya mjukvaran med förhöjt pumptryck som Volvo/Haldex tagit fram under senaste året så det kändes som att bilen höll på att vibrera sönder.
Några enkla frågor, om det nu inte finns några problem med Haldex Gen 5....
....hur kommer det då sig att Volvo/Haldex jobbat livet ur sig under ett helt år och tagit fram olika mjukvaror för att få Gen 5 att driva ordentligt.
... varför driver vissa mjukvaror bra men får bilen att skaka eftersom den drar upp trycket långt i förväg för att kompensera för slöheten
...varför driver andra mjukvaror kass med massor av fördröjning, men utan vibrationer pga att man inte drar upp trycket i förväg.
...hur kommer det sig att det finns servicemeddelandenfrån Volvo/Haldex om att byta mjukvara för att framhjulen spinner för mycket hos kunder som använder AWDn.
... varför finns det servicemeddelanden om att byta ut pumpen om den inte klarar det förhöjda trycket.
Efter ett år med Gen 5, nu med sprillans ny pump och ny mjukvara verkar man ha kommit så långt det går. Det vibrerar bara lite av det höjda trycket
när man svänger med nya pumpen, den driver rätt ok men kan dock spinna en del med fram innan bakhjulen kommer igång. Det är mycket mycket bättre än det tidiga mjukvarorna men inte i samma liga som Gen 4.
Att Gen 5 kvalar in hos tex Skoda 4X4 som ju är suveränt och med det låga priset kan jag köpa att det inte är top-of-the-line, men det känns inte så premium i en bil för bortåt en halv miljon.
Om den fortfarande är ostabil när man gasar igenom modsträngar vid filbyten lär jag inte märka innan vintern är tillbaka.
Jag har precis fått min Haldexpump utbytt till en MY-14 pump då min MY13 pump inte klarade av den nya mjukvaran med förhöjt pumptryck som Volvo/Haldex tagit fram under senaste året så det kändes som att bilen höll på att vibrera sönder.
Några enkla frågor, om det nu inte finns några problem med Haldex Gen 5....
....hur kommer det då sig att Volvo/Haldex jobbat livet ur sig under ett helt år och tagit fram olika mjukvaror för att få Gen 5 att driva ordentligt.
... varför driver vissa mjukvaror bra men får bilen att skaka eftersom den drar upp trycket långt i förväg för att kompensera för slöheten
...varför driver andra mjukvaror kass med massor av fördröjning, men utan vibrationer pga att man inte drar upp trycket i förväg.
...hur kommer det sig att det finns servicemeddelandenfrån Volvo/Haldex om att byta mjukvara för att framhjulen spinner för mycket hos kunder som använder AWDn.
... varför finns det servicemeddelanden om att byta ut pumpen om den inte klarar det förhöjda trycket.
Efter ett år med Gen 5, nu med sprillans ny pump och ny mjukvara verkar man ha kommit så långt det går. Det vibrerar bara lite av det höjda trycket
när man svänger med nya pumpen, den driver rätt ok men kan dock spinna en del med fram innan bakhjulen kommer igång. Det är mycket mycket bättre än det tidiga mjukvarorna men inte i samma liga som Gen 4.
Att Gen 5 kvalar in hos tex Skoda 4X4 som ju är suveränt och med det låga priset kan jag köpa att det inte är top-of-the-line, men det känns inte så premium i en bil för bortåt en halv miljon.
Om den fortfarande är ostabil när man gasar igenom modsträngar vid filbyten lär jag inte märka innan vintern är tillbaka.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.