Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ymmot skrev:När jag provkörde xc60 aut my13 r design höll jag på att hamna i diket innan driften kom igång bak.
Igår provade jag en xc70 aut my13 och den tyckte jag fungerade ganska bra mot xc60. Vet inte om det har med vikten eller nåt annat mellan bilarna. Men det hörs ett tydligt klonk ljud när haldexen går in på xc70. Provade på skogsväg i snö från stillastående bilen var utr med dubbdäck. Kunde inte avgöra hur mycket hjulspinn från framdäcken det var innan haldexen gick in. Provade flera gånger från stillastående o full gas. xc 70 kändes betydligt tryggare än xc60 i varje fall. Är i köptagen då jag skaffat två hundar som ska åka där bak.
Någon som vet hur länge haldexen håller i? Så länge nåt hjul slirar eller man släpper gasen?
Finns det nåt annat sett att göra så haldexen körs med konstant tryck en längre tid?
Jag blir lite förbryllad om man tänker att klonk ljudet lär tära på vissa mekaniska detaljer på sikt om systemet vxl hela tiden och med fördröjning då vartalet är troligtvis ganska högt då haldexen griper tag!
Jeg har absolutt ingen klonk lyd i min xc 70, det er en 163 hk.og det er automat det og. Det er pussig at testen sier best på snø og vintervei og en "vanlig" mann håller på å havne i diket under vanlig prøvekjøring! Jeg sier ikke du lyver, men det burde merkes av de som testkjører!
Jimmie83 skrev:O man läser på http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx står det att XC60 med T6 motorn har Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ men det står inget om det på D4 & D5 motorerna. Har T6 Haldex 4?
Samma info på V70 Med T6 motor står det 4hjulsdrift med Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ men inget ang det på disel motorerna
Och åter igen samma sak på XC70 med t6 motor står det Fyrhjulsdrift med Instant Traction™

Och på info ang nya V40 Cross country står det; Söker du efter en verkligt sportig körupplevelse? Satsa på högpresterande 254 hk femcylindriga T5 AWD. Den här smidiga kraftkällan ger exceptionellt snabbt och kraftfullt gensvar genom hela varvtalsregistret. Då den dessutom har Volvos fyrhjulsdrift med Instant Traction™ är T5 AWD den naturliga valet om du vill ha maximala prestanda

Hur kan dom ha Instant traction om där inte är ngn pump som bygger upp trycket i förväg?
Mener bestemt at jeg har lest at xc 90 har gen 4. Og at grunnen til det var at det kommer en ny Xc 90 og da ville de ikke endre på den som er i dag.
Jimmie83 skrev:O man läser på http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx står det att XC60 med T6 motorn har Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ men det står inget om det på D4 & D5 motorerna. Har T6 Haldex 4?
Samma info på V70 Med T6 motor står det 4hjulsdrift med Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ men inget ang det på disel motorerna
Och åter igen samma sak på XC70 med t6 motor står det Fyrhjulsdrift med Instant Traction™

Och på info ang nya V40 Cross country står det; Söker du efter en verkligt sportig körupplevelse? Satsa på högpresterande 254 hk femcylindriga T5 AWD. Den här smidiga kraftkällan ger exceptionellt snabbt och kraftfullt gensvar genom hela varvtalsregistret. Då den dessutom har Volvos fyrhjulsdrift med Instant Traction™ är T5 AWD den naturliga valet om du vill ha maximala prestanda

Hur kan dom ha Instant traction om där inte är ngn pump som bygger upp trycket i förväg?
Etter det jeg har skjønt så går pumpa på gen 5 hele tiden og pumper oljen rundt i systemet, når gen 5 skal låse er det sentrigugal vekter som stenger utløpet slik at trykket bygger seg hurtig opp. så oljen går rundt og utløpet brå stenges.
Ok,
Har haft min xc70 d4 sedan torsdag. Tidigare passat r-line 4motion. Kör rätt hårt med bilarna i kurvor och det märks en stor skillnad mellan fyrhjulsdriften. Vid rödljus spinner fram rätt mycket innan bak reagerar, samma vid omkörning vid modd. Antisladd slår i titt som tätt. Men har man kommit väl in i kurvan så är den rätt stabil, trots allt så var passarn sänkt och lite sportigare, själv var jag trött på allt sportig och ville ha komfort och xc70 är guld för mig men minus för gen5. Har drag som jag använder ofta och kommer göra det i veckan, får se hur den uppför sig då, men för mig som åker mycket landet runt så var komforten prio ett
2013xc70 skrev:Utrolig komfottabel bil! Jeg kommer fra mondeo ghia x, 08 modell. Veldig god og kjøre, men xc 70 er mye mere komfortabell, og en vesentlig høyere kvalitetsfølelse , særlig i innredning.
Håller med dig, absolut komfortabel, tar gropar knappt så att man märker det. Kommer ändå vara mycket nöjd med min även med gen 5 som är störande men det har med lite hur man kör eller vad man ska använda bilen till. Jag har den som tjänstebil och reser en hel del i jobbet. Kan vara störande vid omkörningar men inget annat än så. Bara att sätta sig i världens bästa stolar och beta av 70 min med ro. I Passaten med sportstolar och sänkt var man galen efter ca 30 mil.
Ferraridriver skrev:Jag menar att problemet har att göra med Haldex och Volvos mekaniska komponenter i sitt AWD system.
Det här är grymt intressant. Minns hur det var med första årsmodellen av XC90 som hade problem med vinkelväxeln som ledde till en momentbegränsning i motorstyrningen. Bristerna löstes till nästa årsmodell.

Vi har sedan ca 3 veckor en Golf TDI 4M med Gen5. Den är inte i närheten av lika slö i ingreppet som den XC70 med gen5 jag testat. Nu är golfen otroligt klen i motorn så det är svårt att jämföra exakt lika men det är inga som helst problem i vardagskörning med så "snabba" accelerationer det går att få till med den. Forcerad start i backe släpper det lite fram men bakhjulen är med efter mindre än ett hjulvarv fram. Gen4 är lite snabbare men inte mycket.

Så snart klåparna på verkstan fått dit utfällningen till dragkroken ska jag testa dra nått för att se hur den beter sig då.
2013xc70 skrev: Mener bestemt at jeg har lest at xc 90 har gen 4. Og at grunnen til det var at det kommer en ny Xc 90 og da ville de ikke endre på den som er i dag.
Xc90 är den enda som har kvar gen4, detta mest troligt för att haldex själa säger att gen5 endast är för personblar medans gen4 är för personbil och suv. En ny xc90 lär ha gen4 den också.

/Martim
Verkar ju, som bjornw skriver, som Gen 5 funkar bättre i GOlfen, den kom som sagt mkt bra till i en AWD-test i tyska AMS. Men inte lika bra som en tidig V60 D5 AWD häromåret med Gen 4 som kom etta:)/PH
2013xc70 skrev:
ymmot skrev:När jag provkörde xc60 aut my13 r design höll jag på att hamna i diket innan driften kom igång bak.
Igår provade jag en xc70 aut my13 och den tyckte jag fungerade ganska bra mot xc60. Vet inte om det har med vikten eller nåt annat mellan bilarna. Men det hörs ett tydligt klonk ljud när haldexen går in på xc70. Provade på skogsväg i snö från stillastående bilen var utr med dubbdäck. Kunde inte avgöra hur mycket hjulspinn från framdäcken det var innan haldexen gick in. Provade flera gånger från stillastående o full gas. xc 70 kändes betydligt tryggare än xc60 i varje fall. Är i köptagen då jag skaffat två hundar som ska åka där bak.
Någon som vet hur länge haldexen håller i? Så länge nåt hjul slirar eller man släpper gasen?
Finns det nåt annat sett att göra så haldexen körs med konstant tryck en längre tid?
Jag blir lite förbryllad om man tänker att klonk ljudet lär tära på vissa mekaniska detaljer på sikt om systemet vxl hela tiden och med fördröjning då vartalet är troligtvis ganska högt då haldexen griper tag!
Jeg har absolutt ingen klonk lyd i min xc 70, det er en 163 hk.og det er automat det og. Det er pussig at testen sier best på snø og vintervei og en "vanlig" mann håller på å havne i diket under vanlig prøvekjøring! Jeg sier ikke du lyver, men det burde merkes av de som testkjører!
Att jag höll på köra i diket var att jag körde i en skarp kurva och gasade fullt som gjorde att bilen drev ut mot diket när sen haldexen gick in blev det ett kast åt andra hållet. Har kört 4wd i 17 år mest L200 och är mer van vid konstant 4wd drift.
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 130
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]