- lör 09 feb 2013, 17:42
ymmot skrev:När jag provkörde xc60 aut my13 r design höll jag på att hamna i diket innan driften kom igång bak.Jeg har absolutt ingen klonk lyd i min xc 70, det er en 163 hk.og det er automat det og. Det er pussig at testen sier best på snø og vintervei og en "vanlig" mann håller på å havne i diket under vanlig prøvekjøring! Jeg sier ikke du lyver, men det burde merkes av de som testkjører!
Igår provade jag en xc70 aut my13 och den tyckte jag fungerade ganska bra mot xc60. Vet inte om det har med vikten eller nåt annat mellan bilarna. Men det hörs ett tydligt klonk ljud när haldexen går in på xc70. Provade på skogsväg i snö från stillastående bilen var utr med dubbdäck. Kunde inte avgöra hur mycket hjulspinn från framdäcken det var innan haldexen gick in. Provade flera gånger från stillastående o full gas. xc 70 kändes betydligt tryggare än xc60 i varje fall. Är i köptagen då jag skaffat två hundar som ska åka där bak.
Någon som vet hur länge haldexen håller i? Så länge nåt hjul slirar eller man släpper gasen?
Finns det nåt annat sett att göra så haldexen körs med konstant tryck en längre tid?
Jag blir lite förbryllad om man tänker att klonk ljudet lär tära på vissa mekaniska detaljer på sikt om systemet vxl hela tiden och med fördröjning då vartalet är troligtvis ganska högt då haldexen griper tag!
My 13 xc70. My 11 v70.